Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omparning  (läst 3237 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
Omparning
« skrivet: 26 maj-09 kl 12:55 »
Ringde en tjej till mig nyss som hade varit hos en vännina till mig och parat sin kanin för en månad sen. Nu fick den en död unge igår. Hon vill försöka para om honan. Jag sa att hon skulle åka idag för att de brukade ta sig bäst dagen efter, men hon var rädd att det var för tidigt. Hur gör ni andra?

Attes matte

• Jämtland
SV: Omparning
« Svar #1 skrivet: 26 maj-09 kl 13:12 »
Parar direkt. Brunstar honan så är det ju ok. Och dom jag har parat om har varit extremt villiga...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 26 maj-09 kl 13:22 »
Precis så sa jag till henne också. De var lite deppade över det som inträffat och det blir man ju. Men det går som tur är fort med kaniner.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 26 maj-09 kl 14:16 »
Kaniner har inte så lång återhämtningsperiod som vi människor har efter barnafödande, (människor måste sluta jämföra djuren med oss) tänk på att djurens huvud är skapta för att vara lättfödda (långa,smala) medans människans är nästan runt. Människobarn är mao det svåraste att föda fram, vi är inte skapta till det helt enkelt medans djuren skall få fram så många ungar som möjligt på kort tid, i synnerhet kaninen och därför föder ungar som är procentuellt mkt mindre än mamman (jämfört med människobebisar) och som till kroppsformen är lättare att få ut.

Kaniner brunstar dagen efter och är ungen/ungarna dödfödda är det bara att para om direkt dagen efter, inget att hänga läpp för. Hade kaninen inte varit skapt för att klara av det hade hon ju inte brunstat dagen efter  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 26 maj-09 kl 14:31 »
Det var det budskapet jag försökte få fram men de var mest deppade och tyckte synd om kaninen. Särskilt som de hade sett blod , men blod bir det ju vid en förlossning. Är det en ljus kanin så kan det ju se ut som om det kommit en del. Men då ska jag peppa dem att åka till hanen igen ikväll om de ringer igen. Själv parar jag om dagen efter om det går snett med ungarna.
« Senast ändrad: 01 jun-09 kl 16:07 av Nettis »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 26 maj-09 kl 17:41 »
Det var det budskapet jag försökte få fram men de var mest deppade och tyckte synd om kaninen. Särskilt som de hade sett blod  :o Men det kommer ju blod hur det än är vid en förlossning. Föder ju upp hundar själv och än har jag inte haft en oblodig förlossning.

Men då ska jag peppa dem att åka till hanen igen ikväll om de ringer igen. Själv parar jag om dagen efter om det går snett med ungarna.
Åh vad trött jag blir på sånt folk!  ::)

Ursäkta utbrottet men jag orkar inte med mesiga flamsor som tillskriver kaniner och andra djur människors sorg och våndor i samband med förlossningar etc. Ärligt talat skiter kaninen fullständigt i om ungen e dö eller levande. Så snart mjölkproduktionen kommit igång av ungarnas första suttande skjuter hormonerna in som gör att kaninen tar han om avkomman. En ren instinkt med andra ord, och inget gulligullande alltså.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 26 maj-09 kl 17:48 »
Det är lugnt  8) Jag hoppas nu bara att hon tog mitt råd och åkte iväg och parade om idag.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 26 maj-09 kl 17:52 »
Okej, sorry  :-[

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 26 maj-09 kl 21:15 »
Imorgon ska de para om  :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 26 maj-09 kl 21:21 »
Jösses, de tog sitt förnuft till fånga  :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 26 maj-09 kl 21:45 »
Vilken tur.
Och jag håller med dig Kimma... Det är jäkligt irriterande med folk som förmänskligar djur.
Ett fåtal djurslag kan känna sorg vid döda ungar eller flockmedlemmar (tex elefanter och gorillor), men kaniner hör defenitivt inte till den skaran...  ;) Det är ju bara att kolla på en hona som totalt ignorerar en unge som ligger död i buren. She couldn´t care less liksom...  ::)

/Sara

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 27 maj-09 kl 09:21 »
Exakt, men men vi är olika helt enkelt även om jag kan tycka ibland att vissa inte borde haft djur alls. Folk som matar ihjäl sina djur fex  :-\

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 27 maj-09 kl 10:41 »
Ja fy fan...  >:(

/Sara

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 27 maj-09 kl 18:10 »
Exakt, men men vi är olika helt enkelt även om jag kan tycka ibland att vissa inte borde haft djur alls. Folk som matar ihjäl sina djur fex  :-\

En sån granne hade jag för några år sen. De hade en liten hermelinhona och jag sa åt dem att inte ge henne så mycket mat för hon var så rund. Till slut blev hon så rund att hon inte nådde att tvätta sig i baken och fick flugslag. Gissa vem som fick ta bort kaninstackarn  >:(

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 27 maj-09 kl 20:27 »
En sån granne hade jag för några år sen. De hade en liten hermelinhona och jag sa åt dem att inte ge henne så mycket mat för hon var så rund. Till slut blev hon så rund att hon inte nådde att tvätta sig i baken och fick flugslag. Gissa vem som fick ta bort kaninstackarn  >:(
Stryk skulle de haft.  >:(
Jag tog bort en kanin åt nån människa för ett par veckor sen som låtit kaninen sitta full med cancer i buk,revben osv i flera månader. För att den var så söt ?!?!  >:(

En annan vännina tittade 2 sekunder på den och tog den med sig med förevändningen att "hennes kaninvännina (jag då) var jätteduktig på kaniner, hon kunde nog säga vad det var"  ::)

Fyfan vad äckligt det var att se, jag öppnade den och den hade metastaser överallt, i ryggraden som var sned och krokig, mellan alla revben på ena sidan så de var deformerade och knäckta på flera ställen, i bukhinnan hängde en jättelik knuta. Kaninen var bara skinn och ben och helt uttorkad.  >:(

Vänninan vågade inte berätta vems den varit av rädsla att jag skulle prygla upp henne  :-[  >:(

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 27 maj-09 kl 20:46 »
Det var nog bästa att du inte vet har jag en känsla av.. Skulle nog inte heller ha velat veta det...

Man blir så ledsen och förbannad när folk inte ser att deras djur är sjuka och antingen söker hjälp eller tar bort dem så de slipper lida. Man har ju som djurägare ett väldigt stort ansvar över sina djur att de mår bra och har det bra,

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 27 maj-09 kl 23:13 »
Kan inte hålla med mer. Dom är helt hjälplösa och totalt beroende av vår vård, omsorg och omdöme. Skäms på folk som inte lever upp till ansvaret!  >:(
Nu blev det ju liiiite off topic (eller spinoff) men ett ack så viktigt ämne...

/Sara

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #17 skrivet: 28 maj-09 kl 07:18 »
Åh vad trött jag blir på sånt folk!  ::)

Ursäkta utbrottet men jag orkar inte med mesiga flamsor som tillskriver kaniner och andra djur människors sorg och våndor i samband med förlossningar etc. Ärligt talat skiter kaninen fullständigt i om ungen e dö eller levande. Så snart mjölkproduktionen kommit igång av ungarnas första suttande skjuter hormonerna in som gör att kaninen tar han om avkomman. En ren instinkt med andra ord, och inget gulligullande alltså.

Fyyyy vad jag tycker att NI är låga i den här tråden, både du och Nettis!  >:(
olika människor har olika åsikter och känslor inför sina djur och det borde man faktiskt respektera..............

(Därmed inte sagt att jag tycker att det är ok att mata ihjäl djur och låta de sitta och lida. tvärtom. Men att ironisera en person som det gått åt helvete för vid första kullen tycker jag faktiskt är lågt.)
« Senast ändrad: 28 maj-09 kl 07:20 av Göthes »
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #18 skrivet: 28 maj-09 kl 07:19 »
Imorgon ska de para om  :D

Det är mer än vad jag vet det men det går säkert bra, David klagar nog inte....  8)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 28 maj-09 kl 07:37 »
Fyyyy vad jag tycker att NI är låga i den här tråden, både du och Nettis!  >:(
olika människor har olika åsikter och känslor inför sina djur och det borde man faktiskt respektera..............

(Därmed inte sagt att jag tycker att det är ok att mata ihjäl djur och låta de sitta och lida. tvärtom. Men att ironisera en person som det gått åt helvete för vid första kullen tycker jag faktiskt är lågt.)
Mycket möjligt men man måste försöka distansiera sig lite anser jag. Vad är en död kaninunge jämfört med all tortyr av människor, barnarbete och vanvård av köttgrisar jämfört med en död kaninunge? Men inte gråter dessa människor blod över vad som händer ute i resten av världen, där de egentligen borde lägga sin energi? Tycker omtanken är lite malplacerad och det får jag väl tycka utan att riskera att bli lynchad?

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser