Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bettfel  (läst 2491 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Bettfel
« Svar #20 skrivet: 26 maj-09 kl 12:37 »
Inaveln har inget med bettfelet att göra. Det kommer sig av ett anlag som ger denna defekt. På större kaniner är det oftast ett resesivt anlag som kaninen msåte få från bägge föräldrar för att det ska komma till uttryck.

Jag vet nu att hanens pappa bär på anlaget och en av mammans föräldrar. Detta för att dras kullar och de själva har bra bett. Uppfödaren till mamman hade inte hört om nn kanin av denna rasen med bettfel. Men tydligen har vi det nu och det är ju många kaniner som borde provparas eller tas ur aveln omedelbart för att vi ska slippa sprida genen vidare och få fram den om några år.

Jag ska para om min hona med en annan hane men jag kommer inte sälja en enda unge i den kullen då ca hälften av dem blir anlagsbärare. Alla honor kommer att paras med min anlagsbärande hane minst 2 gånger. De honor som får bettfelsfria honor i dessa kullar kommer jag sen att avla vidare på med provparade hanar. Jag ska inte sprida genen vidare i vart fall.

Jag är imponerad av din beslutsamhet och målmedvetenhet! All heder till dig!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #21 skrivet: 26 maj-09 kl 12:45 »
Jag är imponerad av din beslutsamhet och målmedvetenhet! All heder till dig!  :-*

/Sara

Tack. Hade mina djur varit av en vanlig ras och inte så fin aoch trevliga som dessa hade jag nog inte kämpat på med dem. Men nu har jag bestämt mig och jag hoppas allt går som jag vill.

Idag känns det lite lättare att vara kaninuppfödare för nu sitter min svarta tan med mun full av hö  :D Så nu hoppas jag att allt går bra med den kulle i alla fall.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 26 maj-09 kl 13:17 »
Ooo, va härligt med bebisar!  :D Jag måste nog ut och gulla lite med mina...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser