Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plöja o harva..  (läst 16199 gånger)

klastorpet

plöja o harva..
« skrivet: 20 maj-09 kl 08:52 »
Tjena..
Sorry för en helt inkompitent fråga.. men jag är rätt långt från en bonde.. och jag vill anlägga en odlingssträng över en gammal åker..

Idag är det obrukad betesmark, varit så de senaste 30-40åren...
Vid några få tillfällen har man slagit åkern för hö, men annars har den varit helt orörd..
jag klippte åkern med en åkgräsklippare för att få bort en massa småbjörk och buskar som börjar titta upp.

Det är en väldigt vacker gräsäng idag, och tänkte väll initialt hålla den så, förutom en sträng jag vill lägga några meter innanför nordsidan (alltså så åkern är på södersidan om strängen..)

Jag har en "enskärig"plog och en smal harv som är tänkta för häst, jag har även skacklarna liggandes ;)
Jag har dock en kraftig winch på min bil, så jag tänkte dra den över åkern.. men winchningen är ett annat "problem".. till frågan..

Hur djupt bör jag plöja?
 och är det bara köra harven över den upphöjda jorden efteråt?
 ska man harva djupt eller bara släta till?
finns det fördelar att harva eller ploga flera gånger?

Jag ska sätta tobaksplantor i strängen, så syftet är väl luckra upp jorden och mala ner gräsmattan??!
Tipps och kunskap emottages hjärtligt!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: plöja o harva..
« Svar #1 skrivet: 20 maj-09 kl 09:32 »
Undrar om vinschen orkar dra en plog, går ganska tungt om man plöjer på normaldjup. Tänker Du dra harven också med vinschen?
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 20 maj-09 kl 11:28 »
Innan det fanns traktorer, så använde man på sina håll ånglokomobiler som vinschade plogen fram och tillbaka över åkrarna.
Men jag undrar också om en bilvinsch klarar att dra en hästplog.
Beror förstås på storleken, men dom minsta med 12 V elmotor fixar det troligen inte.
Hyr en ordentlig jordfräs istället, så är det fixat på "nolltid".
« Senast ändrad: 20 maj-09 kl 11:31 av Foppas fot »

klastorpet

« Svar #3 skrivet: 20 maj-09 kl 11:48 »
Den är STARK, den drar med 5,5t och klarar dra två 2t bilar som sitter fast i 50cm lera med en 30cm iskaka.. ;) så det är nog inga problem..
och skulle det nu emot mina erfarenheter visa sig vara för tufft, så har jag ett block (11tons drag).. Självklart förankras bilen i ett träd för att inte följa med..

Så om vi hoppar winchbiten just nu (jag hojtar till om det inte funkar..)

hur djupt bör jag plöja? och hur går jag tillväga?
Varför jag vill använda dessa är att allt finns på gården och att det vore kul att dra igång utrustningen.. harven är från 1905 och  ge den möjlighet att arbeta lite skulle kännas bra ;)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 20 maj-09 kl 11:59 »
Då orkar den nog utan vidare dra plogen.

Plöj ca 15-20 cm djupt, lagom för att få snygga tiltor som ligger tätt mot varann.
Harva grunt första gångerna.
Finns lite tips i den här tråden: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=64926.0

klastorpet

« Svar #5 skrivet: 20 maj-09 kl 12:33 »
Härligt att det finns fler nybörjare.. men vi börjar väll alla där?
Hästplogen som var med i början på den tråden påminner om min plog..
Jag antar att höjdinställningen/djupet/vinkeln ställs med vilken höjd man sätter wiren/hästen i plogen, det finns ett antal olika infästningshål som jag tänker på..

Jag antar att man kan "påverka" höjden när man går bakom och håller i handtagen, men målet är väl att få den gå "rätt" på en gång.. Winchen har jag Radiokontroll till, så det är bara att starta/stoppa från plogen, nästan som en häst ;)

Tack för hjälpen, jag hojtar till om hur det går ;)

klastorpet

« Svar #6 skrivet: 20 maj-09 kl 12:52 »
okej.. ju mer man vet, ju mer vet man att man inte vet..

Hittade en basic genomgång hos ferguson
men min plog plöjer ju EN fåra.. den kastar ju inte allt åt en sida som 2+skären gör..
Jag antar att jag ser på den första skåran hur nära jag ska lägga den andra för att få allt arbetat.. Jag kommer troligen köra fram och tillbaka då det är lättare att flytta bilen än att konkaplog ;)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 maj-09 kl 22:13 »
Ja det kan Du göra, tänk bara på att Du lägger upp en "rygg" så Du får alla tilltorna i samma riktning när Du kör på ett håll och likadant när Du kör på andra hållet. Blev lite svårt att förklara det här.

K.A.J

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 20 maj-09 kl 23:31 »
Är man noga och vill få ryggen ordentligt genomplöjd är det så här man börjar - med häst-, traktor- eller vinschdragen plog:

« Senast ändrad: 20 maj-09 kl 23:33 av Foppas fot »

klastorpet

« Svar #9 skrivet: 21 maj-09 kl 13:08 »
Häftigt!

Min plog har ju inget "sidokast" utan plöjer en fåra och kastar åt båda hållen..
Så min tanke vore att köra första fåran österut sedan köra västerut på varsin sida om österskåran..

Nu är ju mitt mål att få en 30meter lång tobaksplantering och behålla blomsterängen på sidorna..men teorin borde väll vada den samma??!

Så ser min plog och harv ut iaf..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 21 maj-09 kl 13:13 »
Det du har är en (eller ett) årder, gammalt redskap som fanns före plogen.
Brukar användas till potatisupptagning, men är inget vidare bra instrument till att bryta en gammal ängssvål.

klastorpet

« Svar #11 skrivet: 21 maj-09 kl 13:51 »
Okej..hmm..
tror du den går "sönder" om jag provar?
om marken åtminstone blir "uppbökad".. TROR du att det kan fungera med min variant? eller kör jag bara sönder den?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 21 maj-09 kl 14:04 »
Årdern håller, men marken blir bara lite klöst på ytan.

klastorpet

« Svar #13 skrivet: 21 maj-09 kl 14:51 »
jag har flyttat på en höskrinda och hittat tre plogar  ;D
det kan vara så när man har gömmor man inte än utforskat.. bild kommer..

klastorpet

« Svar #14 skrivet: 21 maj-09 kl 15:08 »
Här är två av dem..
Den närmaste röstar jag på, då den verkar mer "hi-teck" än den bakom..

Men då börjar jag med en fåra västerut och sedan två österut (som i utubefilmen)
och om det räcker bräddmäsigt för  harven så kör jag sedan harven över ett par gånger!!?
Harven går ju att ställa i sidled.. och den kan bli ganska smal, men jag tror tre plöjningsfåror borde bli lagom för en "odlingssträng"

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 21 maj-09 kl 15:54 »
Häftigt!

Min plog har ju inget "sidokast" utan plöjer en fåra och kastar åt båda hållen..
Så min tanke vore att köra första fåran österut sedan köra västerut på varsin sida om österskåran..

Nu är ju mitt mål att få en 30meter lång tobaksplantering och behålla blomsterängen på sidorna..men teorin borde väll vada den samma??!

Så ser min plog och harv ut iaf..

Det Du kallar för harv ser mer ut som en hästhacka för potatis och betor.

K.A.J

klastorpet

« Svar #16 skrivet: 21 maj-09 kl 17:10 »
Det Du kallar för harv ser mer ut som en hästhacka för potatis och betor.
Men va f-n.. det finns en "riktig" harv där bakom där jag hittade plogarna.. men den var ju lite "bred".. iaf för min ursprungstanke..
Men det jag kunde hitta på nätet om "hallah stell" så verkade det vara en "harv"..

Den andra harven saknar ett par blad, nu kanske det inte är hela världen, då jag ändå uppskattar att den blir smalare i detta skicket..
Men Hallah'harven mer rätt för ändamålet.. men jag har ju haft fel förr  ::)

klastorpet

« Svar #17 skrivet: 21 maj-09 kl 17:19 »
okej.. fel igen av mig..  :-\

1907-39
Totalt 11 patent på Hallah-hackan m m utfärdas av patentverket. Som mest tillverkas 3000 hackor och ett stort antal harvar per år. Firman har som mest ett tjugotal anställda.

Så.. då blir det att dra igång den andra harven då.. kommer den fungera utan alla pinnarna? eller är det bara och testa? :)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 21 maj-09 kl 17:27 »
Du har ju rena hembygdsmuséet där, var rädd om dom grejerna.
De flesta inkl moí har i oförstånd skickat sånt med skrothandlarn.

Översta bilden "hallah" visar en hästhacka som K.A.J. redan påpekat.
Andra bilden är en c-pinneharv eller svenskharv, den kan nog passa för ditt behov.
Det funkar även om det fattas några pinnar, men du får harva fler gånger.
Likaså plogen på tredje bilden kan nog passa för "vinschplöjning".

klastorpet

« Svar #19 skrivet: 21 maj-09 kl 17:42 »
Då gör jag så, o super tack för hjälpen!

vad gör man med en hästhacka då? tar upp potatisen eller??

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser