Nu blir jag mycket konfunderad. Skulle man inte få lov att bo i ett hus som inte har "året-runt-standard"? I våra taxeringspapper står det "permanentbostad", och min farmors bror som bodde här innan oss bodde här också permanent. Sedan står det roliga saker i pappren som ligger till grund för taxeringen, tex "vattenklosett" (hoho), "avlopp" (hihi), diskmaskin (gud så roligt) och "tvättstuga" (ja, om en gammal Cylinda bredvid höbalarna gör uthuset till tvättstuga så). Vi har inte brytt oss om att ändra på det där, eftersom vi håller på att höja standarden, och fastighetsskatten inte längre baseras på taxeringsvärdet.
Men att det på något sätt skulle vara olagligt? Det kan jag verkligen inte tänka mig! Då skulle ju stora delar av Sveriges äldre glesbygdsbefolkning bo olagligt så att det visslar om det!
Om det står "ej för permanentboende" i en annons om att hus uthyres så kan det ju vara så att uthyraren inte vill att någon ska bo där permanent, eller kanske att uthyraren tror att ingen kan tänkas vilja bo där permanent med den standard som finns. Fråga den som vill hyra ut sitt hus om man inte kan ändra på det där tråkiga villkoret!