Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får på vift/varför rymde de?  (läst 6923 gånger)

Gunhild

SV: Får på vift/varför rymde de?
« Svar #20 skrivet: 16 maj-09 kl 20:53 »
De som rummer på vår gård hamnar ganska fort i frysen, dem kan vara söta, men grannar gillar inte får i sin trädgård. Och de som hoppar över lär andra... Man kan ju försöka med elnät ett teg och se om de bättrar sig.?

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #21 skrivet: 16 maj-09 kl 22:00 »
Vad tråkigt med rymmar-får - hoppas ni hittar dom!

Våra fick också spatt i går (först en tacka och sen gick resten genom el-stängslet) och rymde eller bytte bete på egen hand om man så säger...  ;D

Tack och lov så var de nöjda med nya hagen så det var bara att laga det trasiga stängslet. Tyvärr vet vi inte vilken tacka som var först över - men nu har de ögonen på sig och rymmare kommer inte att få beta nästa år utan hamnar i frysen.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Birgit

« Svar #22 skrivet: 17 maj-09 kl 08:06 »
Tråkigt med de försvunna fåren.
Angående stängsel har jag övergått från el till rejäla välspända fårnät. Det går de inte igenom. Enstaka hoppedjur stoppar man med en eltråd högst upp.
Det där med el lär de sig överlista snabbt. Räcker med ett litet strömavbrott eller dyl.

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 17 maj-09 kl 10:36 »
Skönt att höra att dom är hemma igen!        Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 17 maj-09 kl 10:47 »
Ska hålla mun hädanefter, våra värmlänningar rymde imorse  :-[  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Taggis

• vänner
« Svar #25 skrivet: 17 maj-09 kl 11:02 »
Skönt att fåren är hittades tillslut  :) ! Har du hittat dina Kimma ?
Mina har inte direkt rymt nångång bara gått ut genom grinden när den inte varit stängd som den ska ,då hittar man dom allltid på gräsmattan el på åkern mumsande på bondens godsaker  :-[. Men lite godsaker & vissling så kommer dom hem igen töserna .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Robb

« Svar #26 skrivet: 17 maj-09 kl 11:19 »
Puuhh, va skönt!! Man blir ju nervös fast man varken känner dig eller dina djur! Nu ser du till att lära kräken att veta hut och stanna innanför staketet!  ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 17 maj-09 kl 13:58 »
Skönt att fåren är hittades tillslut  :) ! Har du hittat dina Kimma ?
Mina har inte direkt rymt nångång bara gått ut genom grinden när den inte varit stängd som den ska ,då hittar man dom allltid på gräsmattan el på åkern mumsande på bondens godsaker  :-[. Men lite godsaker & vissling så kommer dom hem igen töserna .

jepp de hann bara halvvägs upp för våran grusväg, de skulle gå efter bondens får som går i hagen brevid, men när alla 65 kom emot för att hälsa flydde de åt andra hållet och se där stod ju matte och kallade med grinden öppen  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ersam

• -
« Svar #28 skrivet: 17 maj-09 kl 23:52 »
Minns för några år sedan när fåren dragit iväg rätt ut i Risvedenskogarna norr om Göteborg. Som tur var ringde några bekanta som misstänkte att det var våra och meddelade att de höll bra fart ut på hyggesvägarna. Har nog aldrig sprungit så fort och vid varje välskäl så fick man spana efter fårskit. Tror att de stuckit en 6-7 kilometer innan jag hann i kapp.

De smakade väldigt gott...  8)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 18 maj-09 kl 13:58 »
Har ringt fårbonden vi känner och tiggt mig till en klippning av fåren, pallar inte gå å vakta dem hela dagarna  :(
De är så ludna att de inte känner strömmen. Bonden skrattade åt mig när jag berättade om våra gasellsprångmarscher här  :P
Nu blir det metallhalsband sålänge.

anette i bugared

• -
« Svar #30 skrivet: 19 maj-09 kl 08:48 »
Någon här som saknar en fårflock i närheten av Rydal (ligger utanför Kinna i V:a Götaland)?
Efter att ha släppt av pojkarna vid sina respektive skolor i Skene/Kinna så tog vi som vanligt vägen hem över Rydal mot Hyssna. I höjd med bron över Viskan kom vi ifatt en flock på ca 15-20 djur som sprang vägen fram. Vi låg bakom dem i ett par kilometer (det gick inte att hejda deras framfart) och ifall nån nu känner igen sig, så vek de av i höjd med Bua gård, strax innan avfarten till Bua strand.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 19 maj-09 kl 09:22 »
Det är våra träningsfår som är på vift!
Sjuhäradsvallarna har en hage utanför Rydal, där vi har 15-20 djur gående. De är nu på vift och ett antal männsikor med hundar är ute och letar efter dom!!!
Jag sitter på jobbet och kan inget göra...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 19 maj-09 kl 09:32 »
Vad är oddsen på att det var någon här som skulle äga de där fåren?? :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 19 maj-09 kl 09:46 »
Vad är oddsen på att det var någon här som skulle äga de där fåren?? :)

Haha ja det satt jag också och tänkte på, håller hela sveriges får,höns,kaninbönder till här ???  ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 19 maj-09 kl 10:11 »
Ja, nu äger inte jag personligen fåren, men min bästa kompis gör det ;D
Men vi har alla ett gemensamt ansvar för fåren!

Jag känner mig lite hjälplös sittande på jobbet medans jag vet att kompisarna är ute och skuttar över stock och sten! Fast jag kanske har tur istället? :o
Min Hope (BC) hade kommmit till god hjälp, vet jag! Hon är ju numera en  känd " fårrymlingsspårare"! ;) ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #35 skrivet: 19 maj-09 kl 10:53 »
Ja, Hope läste jag om, jätteduktig hund verkligen. Då ordnar det sig säkert.
Åsenfår, hundar och katter

anette i bugared

• -
« Svar #36 skrivet: 19 maj-09 kl 11:40 »
Det är våra träningsfår som är på vift!
Sjuhäradsvallarna har en hage utanför Rydal, där vi har 15-20 djur gående. De är nu på vift och ett antal männsikor med hundar är ute och letar efter dom!!!
Jag sitter på jobbet och kan inget göra...
De verkade ovilliga att lämna huvudvägen så det blir nog inte alltför svårt att hitta dem. Såpass många får lämnar ju dessutom en hel del "spår" efter sig. Från Rydal mot Bua alltså. Men snabba var de, och de hade mycket spring i benen.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 19 maj-09 kl 12:37 »
Fåren är nu tillbaka i hagen igen.
Jag har fått rapport att de har gjort den stora turen runt nästan hela trakten ;D
De hittades lååångt bort. Det är 4 km från hagen till Bua, och där hade de endast passerat i raketfart! De var en bra bit mot Hyssna vid upphittandet.

De transporterades tillbaka till hagen på "lat-herde-vis" ;).:
Fåren först, sen en hund som försiktigt puttar på och styr bakom och sist hundens ägare i en bil som har rutan nerrullad och kan vissla kommandona till hunden. :o ;D ;D

anette i bugared

• -
« Svar #38 skrivet: 19 maj-09 kl 12:44 »
Gott å höra ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #39 skrivet: 19 maj-09 kl 13:06 »
Trötta får nu då kanske, de kommer nog att sova gott ikväll.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser