Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensk gul anka i Uppsalatrakten?  (läst 1533 gånger)

Archos

Svensk gul anka i Uppsalatrakten?
« skrivet: 14 maj-09 kl 07:31 »
Hej!

Går i tankar att skaffa några gula ankor som ska förse mig främst med ägg och kanske även kött!

Vet inte mycket om ankor och ankskötsel men har en å vid tomten så bra förutsättningar finns!

Finns nån som har svensk gul anka i närheten av Uppsala som kan tänka sig att ta emot besök och snacka lite ankor och ankskötsel med mig?  :)

Archos

SV: Svensk gul anka i Uppsalatrakten?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-09 kl 16:03 »
Nån med ankor över huvud taget i Uppsalatrakten som kan tänka sig ett besök av en nyfiken natur för att lära lite om ankans natur och leverne då?  :-[

stralen

« Svar #2 skrivet: 16 maj-09 kl 17:04 »
Jag har 3 ankor i Mora, en bit ifrån dig tyvärr, och har precis börjat få ällingar, har 2 nu och 21ägg kvar som dom ligger och ruvar på :) Du får alltid hälsa på om du ska in mot landet någon gång :) Annars brukar jag själv åka till Uppsala då och då, ifall du vill ha en anka eller två.

Archos

« Svar #3 skrivet: 17 maj-09 kl 11:02 »
Hej stralen!

Har du svensk gul som jag är intresserad av?

Jag tänkte mig en liten flock om fem ankor. Helst äggläggande individer!  :)

Har en bild av att de kunde få gå lösa på tomten och bada i ån. På natten skulle de få gå in i något rovdjursskydd/värpställe/foderställe som jag ännu inte vet hur det ska utformas eller se ut riktigt.

stralen

« Svar #4 skrivet: 17 maj-09 kl 15:23 »
Ja jag har svensk gul anka, just nu har jag 5 ällingar och 18 ägg kvar :) och jag har genbanksintyg på dom ifall du vill ha det med. Blir nog fint med ån, dom älskar ju att bada :)

Tony.o

« Svar #5 skrivet: 09 jun-09 kl 09:55 »
Jag tar dom som blir över
Tony i Norrtälje
Tony

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-09 kl 21:48 »
Har även jag funderat i dessa banor, men undrar hur man praktiskt hägnar in dem, för visst är väl ankor rymmare!? I alla fall har vi haft Myskänder från 5 km. nerströms, som varit på rymmen, som gäster intill tomtgräns. Boendet går att ordna i befintlig bykstuga, men hägnet som sagt var och hur gör man vintertid.......Känns inte som nutid, utan snarare i en framtid kanske!?

Hälsningar Inga-Karin
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 12 jul-09 kl 12:04 »
Nu har vi inga ankor själv än men en nära granne till oss har haft. Dessa ankor knallade själv ner till älven (typ 200m) och tog sig en simtur, för att sedan självmant promenera hem igen. Så det är nog inte säkert att alla rymmer.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 12 jul-09 kl 13:30 »
Det låter bekvämt och är det så, vill vi gärna erbjuda dem en fristad här. Nå, är andra fåglar stygga med dem. Här finns det ffa. Canadagås, men även gräsand, gråhäger, måsar, storskrak och knipa.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser