Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu piper det !!  (läst 3536 gånger)

Taggis

• vänner
Nu piper det !!
« skrivet: 13 maj-09 kl 11:34 »
Var precis ute & kollade i hönshuset & pratade med ruvhönorna & fru myskis . Rätt va de e när jag klappar den ena hönan så hör jag pip  :D från hönan under henne ! Min lilla argbigga Selmas små är på väg nu d är hennes första små så jag hoppas hon är en bra mamma fast med hennes temprament så lär nog ingen komma nära dom små  ;) !
Har inte tittat under henne för hon blir så arg/upprörd så jag väntar snällt tills hon är mogen. Har inte haft så stor koll på när hon la sej men misstänkte att det snart var kläckning på G då hon inte lämnat redet på några dagar.
Åh man blir som ett barn på julafton varje gång det kommer kycklingar ...kan man annat än bli glad åt dessa små underverk !
Detta är årets första så de e ju ända sen förra året man hade småttingar sist jag började nästan undra om där skulle bli några i år.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

tuss

• sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
SV: Nu piper det !!
« Svar #1 skrivet: 13 maj-09 kl 14:30 »
förstår va du menar min höna fick sin första kycling idag och nu kan jag inte hålla mig därifrån.. ;D  hoppas att det går bra med resten oxå....
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 13 maj-09 kl 14:45 »
Kul att du oxå fått smått  :D ,har du fått se din än ? Jag har inte fått kika de minsta lilla under min höna ....den lilla egoisten  ;) !

tuss

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-09 kl 15:05 »
ja den lilla tittade ut precis när jag kom det va så jag såg att det hade blivit en liten ;D  dom e ju så små när dom e nykläckta jätte söta.
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 13 maj-09 kl 15:07 »
Vi vägde en liten nykläckt en, minns inte vilken av dem, leghornblomme något troligen, den vägde bara fyrtio gram...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

tuss

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-09 kl 15:13 »
det va inte mycket ;D men jag tänkte på hjälper mamma höna dom ner från redet  så dom får mat eller hur går det till. det här är min första natur ruvade kyckling har bara maskin kläckta annars?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 13 maj-09 kl 15:16 »
Jag har ingen större erfarenhet, mina två enda naturruvade ruvade hönan fram i deras sandlåda, den stod på golvet.

Sitter ditt rede högt upp? Går det lyfta ner? Risken är väl annars att kycklingarna ramlar ner och skadar sig, om det är högt upp.

Kanske går det att sätta för en liten bit nät eller något tills alla kycklingar kläckts och lyfta ner hela familjen sen, om inte redet går att lyfta ner alltså.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

tuss

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 13 maj-09 kl 15:21 »
nej tyvärr så går det inte att ta ner redet och det är byggt efter alla måttets regler som man har läst på jordbruksverket så det sitter en bit upp. ja jag får väl lyfta ner dom när dom har kläckts och sätta någonting där som kant nu för till fället så dom små liven inte ramlar ur, men än så länge är det bara en som har kommit va jag vet iaf.. ;D

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 13 maj-09 kl 19:23 »
Jag har ffr inte sett nån kyckling men jag hör den/dom så d e ju alltid nåt  :) .
tuss jag kan inte heller ta ner redet men ibland när det behövts har jag satt kyckling nät framför redet ,det blir nog så här denna gången .

tuss

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 13 maj-09 kl 19:46 »
min höna tog ner sin kyckling från redet innan jag hann sätta för så nu ville hon inte fortsätta att ruva på dom andra äggen så jag lade dom under en annan höna vet inte om man ska göra så men så gjorde jag iaf :-\... hoppas att du får se den/ dom lilla snart  annars får du ta på dig handskar och lyfta på hönan och kika lite snabbt ;D

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 13 maj-09 kl 21:28 »
Ja i morgon så ska jag kika under henne ,de får bli en snabbis  ;D.
Ruvar den andra hönan oxå som du la äggen hos ?

Taggis

• vänner
« Svar #11 skrivet: 14 maj-09 kl 14:44 »
NU har jag fått se en av Selmas små kycklingar  ;D !behövde inte ens lyfta lite för den låg framför hennes bröst & pep alldeles ny & fortfarande me blött dun .Där är fler som piper men dom syns inte än men om några tim. så brukar dom poppa upp bland hönans fjädrar här & där för att inspektera värden så jag väntar tills dess .

tuss

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 15 maj-09 kl 06:56 »
ja den andra hönan ruvar oxå men nu har den andra hönan "stulit" den andres kyckling hmmm inte roligt för min lille agata.  har du sett hur många du har fått än? ;D

Taggis

• vänner
« Svar #13 skrivet: 15 maj-09 kl 07:15 »
Nää jag har inte fått se hur många där är än men förrutom ett litet gult ben som tryckte sej mot Selmas bröst så pep & rörde det sej även under ena vingen   ;D! Men idag så bör jag få se mer då det ju börjar närma sej mat dax för dom först kläckta .
Har förberett en stor kaninbur som jag tänkt ställa i hönshuset där dom kan vara i lugn & ro men ändå vara med dom andra .

Stackars agata då ,har hon fått tillbaka sin kyckling ?Hur går det med dom andra ägggen nu ?

tuss

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 15 maj-09 kl 08:19 »
inget än från dom andra men jag har ej varit ute hos dom än idag, det va ett ägg som va sönder trampat och i det så låg det en liten :'( men tyvärr så är det så alla kan ju ej klara sig men man blir ledsen...jag hoppas att agata har fått tillbaka sin minsting..

Taggis

• vänner
« Svar #15 skrivet: 15 maj-09 kl 08:51 »
Usch ja man blir lessen när dom små dör men som sagt det är sånt som händer  :(. Har inte varit ute hos mina än heller & kollat.

tuss

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 15 maj-09 kl 10:47 »
nu e jag ledsen :'( min lilla kyckling endast ett par dagar gammal har blivit ihjäl trampad suck det är så man vill ge upp. :(

Taggis

• vänner
« Svar #17 skrivet: 15 maj-09 kl 11:45 »
Åhh nej vad tråkigt  :'( ! Var de agata el den andra som gjort det ? Kanske den andra hon har ju inte vanan inne som mamman som legat 3 veckor & ruvat ?
Har varit ute & tittat till mina & jag kunde se 2 gula huven & ett som var gult med brunt dom ligger bakom henne under rumpan.
Dom börjar röra på sej så snart får jag nog ta & flytta familjen ,men Selma är nog inte färdig för hon lyfter inte det minsta på sej & verkar tycka det är jobbigt med små som inte kan vara still trots att hon försöker putta tillbaka dom.

Bor du nära tuss så kan du få en av kycklingarna till agata så hon har en ivf ?

tuss

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 15 maj-09 kl 12:58 »
vet inte jag bor i sörmland  i björkvik vart bor du? agata har lagt sig igen och börjat på ny ruvning, tycker synd om henne den lilla låg platt under den andra hönan bland dom andra äggen :'(

Taggis

• vänner
« Svar #19 skrivet: 15 maj-09 kl 14:06 »
Ajdå...jag bor nere i skåne så det är en bit mellan oss ,det finns kanske någon som har nykläckta kycklingar liite närmre dej ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
LimJans, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser