Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ihop flera kullar av kycklingar ...  (läst 2156 gånger)

ägg

• Gäst
Släppa ihop flera kullar av kycklingar ...
« skrivet: 12 maj-09 kl 12:39 »
Nu har jag en höna som går med sina 2-veckors kycklingar tillsammans med de andra hönsen. Det verkar gå ganska bra. Det jag undrar över är vad som händer om en vecka när jag släpper ut hönsmamma nummer 2 tillsammans med hennes kycklingar. (Just nu är dom inburade för att få vara ifred)

Den första kullen är en vecka äldre än den ändra.

- Kommer det att bli slagsmål om kycklingarna eller klarar kycklingarna av att se skillnad på vem det är som är mamma? Klarar hönsmammorna av att se skillnad på sina egna kycklingar och andra?

Måste tillägga att hönsmammorna är knappt ett år gamla och inte har någon rutin utan det verkar bli ett och ett annat misstag.
 ???  ???  ??? ???

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Släppa ihop flera kullar av kycklingar ...
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 12:52 »
Hönorna vet vilka som är sina och kycklingarna vet vem som är deras mamma.
Det kan bli lite stök en liten stund precis när du släpper ut höna nr 2 men bara hönsorna bestämt rang och "revir" så lägrar sig lugnet igen.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

ägg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 18:08 »
Hönorna vet vilka som är sina och kycklingarna vet vem som är deras mamma.
Det kan bli lite stök en liten stund precis när du släpper ut höna nr 2 men bara hönsorna bestämt rang och "revir" så lägrar sig lugnet igen.

Tack Storky1 !  :D

Det ska bli spännande att se ...

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 18:25 »
Är det inte lite olika mellan olika raser?? Själv så har jag Kindahöns och de tar hand om varandras kycklingar :-*Fick den 23mars en kyckling av en höna för att 5veckor senare ytterligare en kull på tre så då fick den ensamma( Silja heter hon...) flytta  ihop med de tre och hönsmor..., har tänkt att ha alla kycklingar i en stor hage tillsammans....då jag har tre inhysta Loman som smakar på allt, såg att de nafsade lilla Silja flera gånger....Men lycka till! Jag tror att det går bra!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 13 maj-09 kl 07:41 »
Helt klart stor variation från individ till individ.
Vissa kan vilja ha alla kycklingar de ser och lyckas i vissa fall locka över andras kycklingar till sig.
Andra säger till varenda fjäder de inte anser sig "äga" -stick och brinn!
För det mesta skulla jag dock säga att kycklingar och höns är duktiga på att hålla ihop.

Hade under många år en gammal madamme som tog över allas kycklingar när de ledsnat på dem och ansåg att de skulle sköta sig själva. Såg ganska kul ut framemot hösten när den lilla hönan låg mitt i ett berg av kycklingar/ungdjur med vingarna rakt ut/upp......

Praktiskt på många vis med dagmamma men det blev ju tyvärr på bekostnad av hennes egen produktion av både ägg och eventuella nya kullar. Eftersom hon nu var så kycklingkär kunde hon ju istället fixat en kull till per säsong. Men det hann hon aldrig med.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

ägg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 maj-09 kl 17:48 »
Tack snälla för alla svar.
Jag har Orusthöns och de är ju lite speciella  ::)

Kull nummer 2 råkar även ha en extramamma med hög rang som varit med och ruvat på äggen. Det kan ev bli problem ifall hon bestämt sig för att göra ett övertag när ungarna väl kommer ut ur buren. Vi får väl se hur det går, jag ska höra av mig med rapport i denna tråd när det blir dags.

ägg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 maj-09 kl 09:29 »
Hej igen, jag tänkte berätta hur det går ...

Innan jag hann släppa ihop de två kullarna hade en kyckling från den äldsta frigående kullen (kull 1) lyckats ta sig IN i buren där den senare kullen (kull 2) var tillsammans med sin mamma (mamma 2). Kycklingen måste ha flugit upp på buren eller klättrat på sin mamma för i botten på buren finns ett finmaskigt nät som ska förhindra att kycklingar ska kunna ta sig igenom. Den fina kycklingen låg sönderhackad i buren när jag kom in i hönshuset på morgonen.

Lärdom: Det räcker inte med att sätta ett finmaskigt nät runt kompostgallerburens nedre del. Fåglar flyger och klättrar gärna upp på hönsmammas rygg. Nu har jag klätt in HELA buren med finmaskigt hönsnät. Att en kyckling fick sätta livet till var mitt eget fel.

När jag släppte ut kull 2 ur buren uppstod panik. Orusthöns är lätt hysteriska till sin natur. Ungarna blandades och mamma 2 började genast hacka efter den första kullens ungar. Efter en stund hade de grupperat sig men när jag studerade dom genom fönstret så såg jag att mamma nr 2 anföll kycklingar ur första kullen trots att dom inte kom i närheten av henne. Naturligtvis åkte hon på rejält stryk från mamma nr 1. Ibland kan det hända att mamma nr 1 lämnar sina kycklingar utan uppsikt ett par sekunder. Då passar mamma nr 2 på att gå till anfall mot kycklingarna i kull 1.  Då mamma nr 2 är så aggressiv mot andras kycklingar bestämde jag mig för att hon får sitta i buren tillsammans med sina kycklingar fram tills jag hittat en bättre lösning.

Fundering: Alla andra höns inklusive tuppen är snälla mot alla kycklingar. Mamma nr 1 är snäll mot andras kycklingar också. Mamma nr 2 är inte elak men vill försvara sina kycklingar mot tänkbara hot (andras kycklingar).  Hönshuset på 6m2 är nog för litet för att mamma nr 2 ska känna sig säker och inte anfalla andras kycklingar. Jag är osäker på hur jag ska lösa problemet. Kull 1 är nu 3 veckor gamla och kull 2 är 2 veckor gamla. Kull 1 är oftast ute i hönsgården tillsammans med sin mamma och de andra hönsen och det är aldrig några problem. Kycklingarna är trygga och räds inte de andra hönsen eller tuppen.

Jag vill ju gärna släppa ut mamma nr 2 och hennes kycklingar i den sköna solen också. Jag skulle kunna placera henne i en hönstraktor tillsammans med kycklingarna, separerad från alla andra höns. Jag tror dock att det kommer bli problem med att snabbt lära hönan hur man använder rampen för att gå upp på övervåningen. Det kan bli en cirkusföreställning som jag helst vill undvika nu när hon har kycklingar. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte ha henne instängd med kycklingarna i en kompostgallerbur i 8 veckor ... Tips någon?

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-09 kl 14:04 »
Vad är en hönstraktor  ???

undrar en nybörjare...

Har tyvärr inga tips då jag saknar erfarenhet. Väntar kycklingar snart om allt går bra!

Lycka till!  :)
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 20 maj-09 kl 15:27 »

undrar en nybörjare...

Har tyvärr inga tips då jag saknar erfarenhet. Väntar kycklingar snart om allt går bra!

Jag vet inte heller men vet att det finns en tråd om det... sök! =)
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

ägg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 maj-09 kl 15:46 »

undrar en nybörjare...

En hönstraktor är en hönsbur på hjul som kan flyttas runt så att hönsen hela tiden har tillgång till friskt gräs. Ofta så är det en övervåning där hönsen kan gå in för natten och det kan även finnas reden.  Se exempel
här
.

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #10 skrivet: 20 maj-09 kl 21:51 »
Tack, snyggt "klipp" på Youtube  ;D
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #11 skrivet: 20 maj-09 kl 22:14 »

Jag tror dock att det kommer bli problem med att snabbt lära hönan hur man använder rampen för att gå upp på övervåningen. Det kan bli en cirkusföreställning som jag helst vill undvika nu när hon har kycklingar. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte ha henne instängd med kycklingarna i en kompostgallerbur i 8 veckor ... Tips någon?

Om du flytter henne direkt till övervåningen när det har blivit mörkt så måste hon ju använda rampen för att komma ut på morgonen och då vet hon vad som gäller när hon skall tillbaka upp.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser