Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett får som far illa!!  (läst 1372 gånger)

mossänder

• Östergötland
Ett får som far illa!!
« skrivet: 05 maj-09 kl 14:09 »
Har tänkt på ett får en längre tid och nu tänkte jag höra här om vad ni tycker. En bit bort från där vi bor finns ett får som är ensamt. Det har en hage som är helt ok och är ute varje dag (vad jag vet), men det jag tänker på är ensamheten. Varför bara ha ett får? Hur kul kan det vara för stackarn. Jag har ingen erfarenhet av får men visst ska de väl klippas nån gång på våren. Detta är inte klippt. Finns några regler vid hållande av får??
Jag är en sann djurvän som lider med dem...

Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Monica H

• Halland
SV: Ett får som far illa!!
« Svar #1 skrivet: 05 maj-09 kl 14:20 »
Håller med dig, får är utpräglade flockdjur. Ett ensamt får, är ett olyckligt får.
Jag hade nog pratat med ägaren, han/hon kanske inte begriper bättre el. så är det en djurplågare, som skall anmälas.
Halland è bäst

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 14:28 »
Får skall klippas iaf 1 gång om året, helst 2 och de skall ha sällskap av andra får, får har ohyggligt stark flockkänsla och mår mycket dåligt av att vara själva. Det är förmodligen en bagge de har men de kan man kastrera så man inte får lamm om man nu inte vill ha det.

Jag brukar köra förbi ett hus på vägen till mina föräldrar där man föder upp borzoi, i den gigantiska hundgården går allt som oftast en ensam bagge och betar, antar att de vill slippa klippa gräsmattan eller nåt.   >:( Tycker synd om den stackarn, han ser inte ut att må dåligt och är kav lugn men ändå  :-\
« Senast ändrad: 05 maj-09 kl 14:30 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #3 skrivet: 05 maj-09 kl 14:29 »
Eller varför inte en baggflock? Det fungerar ypperligt, speciellt om man inte har andra får i närheten.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-09 kl 16:15 »
Håller med om att det är synd om ensamma flockdjur, men funderar på om det verkligen är olagligt? Det var väl inte så länge sen som jordbruksverket tillät en häst gå ensam för att människan räckte som sällskap??

Vansinne!!

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 16:27 »
Kortare perioder får man ha en bagge själv, även om en baggflock är det bästa, men har man två tackor och en bagge känns det kanske inte motiverat att ha en hel flock med baggar.                Angående klippningen så säger lagen en gång per år, inte när på året man ska klippa. Det kan ju vara ett Gutefår, dom har väl inte börjat fälla ännu?                  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-09 kl 16:46 »
Måste man, enligt lagen, klippa gutar som fäller?

*lånar tråd*

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 05 maj-09 kl 17:18 »
Om jag inte fattat helt fel så ska ullen av minst en gång per år och fäller gutarna allt så behöver man inte klippa.           Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gunhild

« Svar #8 skrivet: 05 maj-09 kl 20:23 »
Det finn äver regler om att man inte får hålla får i hagar ensamma mer än en koratre tid. Tex vid sjukdom.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 05 maj-09 kl 20:30 »
Frågan är väl då vad man bör göra i ett sådant läge. Åka och säga till: "Hörru du! Stackarn går ju själv" eller ska man anmäla detta någonstans? Själv är jag nog för feg och låtit det vara - det finns grader på djurplågeri och det här känns inte så allvarligt. Kanske jag tänker fel?  :-\

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 05 maj-09 kl 20:43 »
Man får hålla baggen själv under perioder, frågan är hur långa perioderna är?                       Om fåret går lugnt och stilla i hagen skulle jag inte bry mig så mycket, det finns värre saker...         Om jag verkligen ville göra något för att det såg ut som om fåret lider skulle jag prata med djurägaren, det kanske finns en alldeles utmärkt förklaring till att fåret går ensamt.  Mvh Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser