Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lövbackens hönshusrenovering med bilder!  (läst 10440 gånger)

Lövbacken

• Västmanland
Lövbackens hönshusrenovering med bilder!
« skrivet: 05 maj-09 kl 09:35 »
 ;D

Nu är den äntligen igång och vi har hunnit ganska långt faktiskt!
Jag vet att det finns många såna här trådar men jag vill också skapa en för jag tycker det är så himla kul just nu!

DESSVÄRRE så hittar jag inte USB-kabeln till kameran så att jag kan lägga ut bilderna, letade som en tok igår hemma men den har ätits upp av husets saker-ätare...

Så idag blir det till att gå till den lokala teknikbutiken och se om jag kan hiita en som passar!

Vi köpte en gård för två år sedan som var väldigt förfallen men otroligt vacker ändå, stor tomt med många byggnader, varav ett gammalt hönshus.
Vi sa på en gång att vi skulle skaffa oss höns en vacker dag och nu börjar det närma sig.

Ni kan aldrig tänka er vilket dåligt skick huset var i och skulle det inte finnas bildbevis så skulle man inte tro att det var samma kåk  ;D

Självklart kommer vi att fortsätta pula och putsa och måla utvändigt under sommaren, men snart är det i alla fall så pass färdigt att vi kan hämta hem hönsen.

Så fort jag fixat bilderna lägger jag upp dem så ni får se!
« Senast ändrad: 05 maj-09 kl 23:01 av Lövbacken »
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Lövbackens hönshusrenovering
« Svar #1 skrivet: 05 maj-09 kl 11:21 »
Låter som en jättehärlig gård, visa bilder så fort du kan  :)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 13:18 »
Låter som en jättehärlig gård, visa bilder så fort du kan  :)

Har varit på expert nu och köpt en ny USB-kabel så ikväll blir det bilder!!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-09 kl 22:47 »
Nu ska vi se om det kan bli lite bilder :)

Ja, så här ser / såg huset ut tidigare i vår...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-09 kl 22:48 »
till vänster ser ni det som är hönshuset, till höger om det, ett gammalt grishus som vi rev ner ;D

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 22:50 »
down it goes...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-09 kl 22:51 »
På den övre bilden ser ni hur det såg ut innan, det var så fruktansvärt skitigt... syns inte riktigt här... men det fanns alltså BRA spår efter de höns som en gång levt där, för typ 15-20 år sedan.....

Nedre bilden visar samma vinkel efter omåttligt borstande på väggarna med stålborste och nya fönsterfoder, och målat tak
« Senast ändrad: 09 maj-09 kl 00:11 av Lövbacken »

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 05 maj-09 kl 22:55 »
På den övre bilden ser ni lite resultat efter att ha kalkat väggarna...

Den nedre bilden.... ja det blev skillnad efter målningen i taket i alla fall....
« Senast ändrad: 05 maj-09 kl 23:03 av Lövbacken »

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 05 maj-09 kl 22:59 »
Här syns hönshuset

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-09 kl 23:00 »
Bild på vårt hus och våran yngsta som hjälper till att göra det fint för hönsen :)
« Senast ändrad: 05 maj-09 kl 23:03 av Lövbacken »

forestman78

• Södermanland
SV: Lövbackens hönshusrenovering med bilder!
« Svar #10 skrivet: 05 maj-09 kl 23:07 »

Vilket fint hönshus!
Mycket finare än mitt! Blir också sugen på att fixa till det.  :)
Biodlande torpare med hund och gäss.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 05 maj-09 kl 23:08 »
Nu har min man reglat upp och kommit en bra bit inne i huset också, fler bilder utlovas.... Måste försöka hinna klart med hönsgården också....

TIPS tas gärna emot ang detta:

Om vi tar hem hönsen till helgen och gården inte är klar... funkar det, jag menar kan vi släppa ut dem under övervakning eller kommer de inte att hitta hem igen?
Jag läste någonstans att man bör ha hönsen inne ( och ute i gården ) ca en vecka innan man släpper ut dem fritt på tomten....

Vill ju inte att de ska villa bort sig....

Är det någon som har visdom ang detta så är jag tacksam ;D

Tack för att ni kikar in här förresten :-[

tuva-li

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 maj-09 kl 07:19 »
Tjusigt! Ska bli kul att se fler bilder framöver  :)

Jag skulle nog haft hönsen inne några dagar först, så de vet var de bor. När jag släpper in nya höns i hönshuset, till det befintliga gänget som bor där, brukar jag ha dem inne två-tre dagar innan de får springa fritt igen.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 maj-09 kl 07:27 »
Om de är stressade när de kommer hade jag inte släppt ut dem.
De söker trygghet på högre höjd, alltså flyger gärna upp i träd, över natten. Därför kan det vara bättre att ha dem inne ett tag så att de lär sig var natteplatsen  är - på en sittpinne i hönshuset  ;D

lycka till

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 06 maj-09 kl 08:47 »
Tjusigt! Ska bli kul att se fler bilder framöver  :)

Jag skulle nog haft hönsen inne några dagar först, så de vet var de bor. När jag släpper in nya höns i hönshuset, till det befintliga gänget som bor där, brukar jag ha dem inne två-tre dagar innan de får springa fritt igen.

Okej!
Det innebär ju att jag skulle kunna ta hem dem till helgen även fast utegården inte står klar, då hinner vi fixa den innan vi släpper ut hönsen  :)

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 06 maj-09 kl 12:58 »
Ja de blir ju bra, för då hinner ni ju bekanta er med varandra oxå, ni å hönsen.

Å så skoj att börja med höns, fast jag kom ihåg mina första, jag var livrädd och dom oxå, de har blivit ändring på de kan man säga./Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #16 skrivet: 06 maj-09 kl 13:12 »
Meeeen, herreje vilket fantastiskt hus ni har!  :o
Och bättre kommer det väl bli gissar jag...så mycket ytor för hönsen att springa på.
Hönsen kommer att få det toppen, hos oss kommer våra hönor bo i friggeboden, inte så classy men man tager vad man haver...
Jag skulle hålla dom inne några dagar så dom inte sticker...det kommer jag att göra iallafall om vi inte hinner sätta upp utegården innan vi hämtar våra.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 06 maj-09 kl 16:11 »
Ja de blir ju bra, för då hinner ni ju bekanta er med varandra oxå, ni å hönsen.

Å så skoj att börja med höns, fast jag kom ihåg mina första, jag var livrädd och dom oxå, de har blivit ändring på de kan man säga./Päran

Ja det ska bli jätteskoj! Jag har ju läst på så mycket och sett fram emot det så länge, tycker att man kan en hel del, men har ju aldrig ens hållit i en höna! Hahaha

Men jag är inte rädd, hoppas dock att de som jag ska köpa de första av visar mig lite  ;)

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #18 skrivet: 07 maj-09 kl 12:45 »
Lika stor nybörjare som jag då haha  ;D Har inte hållt i en höna sen jag var 10...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 08 maj-09 kl 19:19 »
Halloj!

En liten uppdatering... ;)

Pga sjukt litet barn här hemma så har det segat till sig lite... MEN Alla reglar och dörrar är på plats inne i huset och bara den sista biten av nät saknas! Sen ska sittpinnar och bajsbräda upp så är det klart för inflytt!I början av nästa vecka skall utegården fixas, så jag har som ambition att hämta hem hönsen till helgen ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser