Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förolyckat lamm  (läst 1130 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Förolyckat lamm
« skrivet: 03 maj-09 kl 22:54 »
Jag gladde mig åt att lamningen var klar och tänkte att nu går väl allt som det ska, inga fler tråkigheter. Ikväll när jag kom till lagården var det en tacka, som sprang och "skrek". Jag reagerade inte först för hon brukar skrika men idag var det tydligen något speciellt. De andra hade kommit in men hon var kvar i hagen och sprang fram och tillbaka. När jag gick dit fick jag se att hennes lamm låg dött, det hade fastnat med huvudet mellan två trädstammar. Han var ordentligt fastkilad. Det var första gången den tackan lammat, ungen var en vecka, stor och fin och väldigt framåt. Det blev nog hans död. Nu är det bara att hoppas att det inte blir mjölkstockning och juverinflammation.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
SV: Förolyckat lamm
« Svar #1 skrivet: 04 maj-09 kl 07:47 »
Fy!!!

Otroliga olyckor händer ibland :'(
Synd om tackan.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 04 maj-09 kl 21:12 »
Antar att där bara finns en trädstam kvar?

Stackars liten!  :'(

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 05 maj-09 kl 10:09 »
Fy så trist. Det är så tråkigt när olyckor händer med de små.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 05 maj-09 kl 10:30 »
Usch så trist. Det har hänt oss också. Det går aldrig att helt säkra sig mot alla troliga och otroliga olyckor som får kan ställa till med. Det finns till och med en engelsk kåsör som vikt en stor del av sin bok till "fårens etthundra sätt att ta livet av sig" där han precis som jag förundras över att när man just tror att man varit med om allt så hittar de på något helt nytt otänkbart.......... ::)

Som fårägare utvecklar man till slut en förmåga till att fästa tonvikten på det positiva, och komma till freds med att man bara inte KAN vara där och passa dem 24 h om dygnet. Och vissa år känns det som att det hade behövts dygnet-runt passning, börjar det jäklas så är det bara att ta djupa andetag och vänta på nästa säsong som går som smort!!!

Kram, Mona!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 23:10 »
Tack för alla era vänliga ord. Jag har precis tänkt som ersam skriver, att såga ner alla farliga trädstammar men har inte hunnit se över det ännu. Jag flyttade förstås fåren till en annan hage, jag tror att det kanske finns för många träd som står tätt för att jag ska hinna såga ner dem.

Svekhult-ia. Jag försöker fästa tonvikten vid det positiva, vet ju att jag kommer dit så småningom. Tanken kom ju att jag ville vara hos dem alltid. I lagården har jag tätat och tätat alla springor och gluggar men i hagen har jag inte hunnit med. Har allt försökt där med. Det är ju värst med tackan men hon kommer säkert också över det.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-09 kl 11:52 »
Ha respekt för mororsågen och använd skyddsbyxor. Olyckor händer så ofta och fort.

MVH:Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 07 maj-09 kl 12:50 »
Jag skulle vara väldigt försiktig om jag hade motorsåg, det stämmer att det lätt händer olyckor med sådana. Ändå skulle jag vara glad om jag hade en, det är jobbigt att såga för hand. Min såg är dessutom oskränkt, får väl köpa nytt blad.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 maj-09 kl 19:31 »
Jag tror inte att du behöver gå lös på alla träd i hagen!!! ;D

Ett år hade jag tre (3) lamm som fastnade med frambenen i höhäckarna, hittade dem hängande och lyckades rädda två av dom. Det har aldrig (!) hänt igen... Jag har haft andra otroliga olyckor som heller aldrig hänt igen.  Jag tror att statistiskt sett så är chansen att det ska hända dig igen, ungefär lika stor som att blixten ska slå ner på samma ställe två gången!!!

Jag har massor med Hägg och Hassel i hagen som växer buskvis med stammar mycket tätt tillsammans - aldrig att ett lamm har fastnat!
Att jag hade tre lamm på en säsong som gjorde samma knäppa grej tror jag var en avelsmässig historia ;D Dum bagge? ;D Darwin-award-material? ;D

Kanske lammet var lite korkat?!?
« Senast ändrad: 07 maj-09 kl 19:33 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 08 maj-09 kl 07:16 »
Det kanske var så att lammet var korkat. Jag tror t o m att det var värre än så: Jag brukar inte vara skrockfull men tanken kom att "det var nog inte meningen att det lammet skulle leva".

Det föddes nämligen när jag inte var där, jag kom en stund efter, vet inte hur länge. Tackan (en ungtacka som inte lammat tidigare) låg där med lammet bakom sig. Lammet kändes kallt och var helt livlöst. Jag satte igång och masserade, klappade och "slängde med" det och efter en stund började det röra sig. Då väcktes tackans modersinstinkt och hon började hjälpa till och slicka lammet. Just det lammet blev väldigt pigg och framåt när han väl vaknat till och sedan gick det som det gick.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 5 användare (1 dolda)
Vannadal, Radar, nordictinkerer, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser