Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björksav  (läst 13239 gånger)

emmapemma

Björksav
« skrivet: 02 maj-09 kl 21:48 »
Hur länge håller sig saven färsk? Måste den frysas?
Innehåller den några mineraler eller vitaminer(nyttigt?)?
Lönnsav och björksav, vad är skillnaden?

Huggorm

• Gäst
SV: Björksav
« Svar #1 skrivet: 02 maj-09 kl 23:03 »
Lönnsav och björksav, vad är skillnaden?
Skillnaden är att lönnsav är gott

emmapemma

« Svar #2 skrivet: 02 maj-09 kl 23:14 »
hehe oki de kan va bra å veta  ;D

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 03 maj-09 kl 09:13 »
Läste precis i Stefan Källmans bok Vilda växter till mat och medicin. Han skriver att björksav måste användas direkt, men kan frysas. Man kan koka in den till en sirap som enligt boken ska vara både hållbar och söt och god! Men jag har inte testat.

När är föresten rätta tiden att ta björksav? Här i småland har björkarna slagit ut ordentligt nu, kanske försent?

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
« Svar #4 skrivet: 03 maj-09 kl 09:17 »
Hej. Hur gör man när man vill ta björksav?

Är det försent nu? vi har härliga björkar på vår tomt!
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 maj-09 kl 09:33 »
jag har ingn aning om det är för sent men det är ju bara testa..

Det går ju göra på en hel del olika sätt... Ex.  bryta av en gren och träda på en flaska, eller göra ett hål i stammen och under hålet göra ytterligare ett hål där man sticker in en pinne, saven från det övre hålet rinner då ut på pinnen och sedan kan man ställa en behållare under för att fånga upp det.

balans

« Svar #6 skrivet: 03 maj-09 kl 10:24 »
Hej!

För ca 30 års sedan startades forskning runt björksav/xylitol. Min bror som då gjorde sin militärtjänstgöring blev en av försöktspersonerna. Det visade sig att xylitol kunde hela små hål i tänderna.

Björksav är en länge känd hälsodryck. Jag brukar använda det vid brödbak. Blir gott och hälsosamt bröd. Har också provat det vid mjöd (sima) tillverkning, vin, cider eller att bara låta det stå och jäsa som det är.

Inger

http://sv.wikipedia.org/wiki/Björksav

http://www.shenet.se/ravaror/bjorksav.html

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=42679&a=Björksav%20blir%20business

http://www.cybis.se/craft/birch/indexs.php

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 03 maj-09 kl 10:26 »
Ha, skulle precis länka till den sista länken i ditt inlägg Inger! Läste där att saven sinar när bladen slår ut. Jag får vänta till nästa år.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 03 maj-09 kl 10:28 »
I nyhetsmorgon (TV4) senaste veckan, fanns SAV (vin tror jag) för drygt 300 kr  med bland proffstyckarnas tips. Så det går nog att göra mer potenta drycker också ;D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Radar

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 03 maj-09 kl 11:09 »

När jag tar björksav borrar jag ett hål in i stammen och sticker in en slang. Andra änden av slangen sticks ner i en liten plastdunk. Hur stort hålet i stammen ska vara bestäms efter ytterdiametern på slangen. Öppningen i dunken kan tätas med en bomullstuss eller annat lämpligt för att inte insekter ska ta sig dit. De brukar vara förtjusta i björksav. Speciellt myror.

Hos mig är det nog sluttampen på säsongen. ca 3,5 mil norr om Östersund.
Med slang med 10 mm ytterdiameter får jag för tillfället ut 3-4 liter per dygn.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

emmapemma

« Svar #10 skrivet: 03 maj-09 kl 22:23 »
Läste precis i Stefan Källmans bok Vilda växter till mat och medicin. Han skriver att björksav måste användas direkt, men kan frysas. Man kan koka in den till en sirap som enligt boken ska vara både hållbar och söt och god! Men jag har inte testat.

När är föresten rätta tiden att ta björksav? Här i småland har björkarna slagit ut ordentligt nu, kanske försent?

jag vet inte men det e bara å borra ett litet hål i trädet så ser du om det rinner :)

emmapemma

« Svar #11 skrivet: 03 maj-09 kl 22:25 »

de e bara att borra ett litet hål i trädet å sen ha en skena som saven kan rinna på ner i en hink. om de e försent kan ju bero på var du bor men de e bara å testa :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 maj-09 kl 22:36 »
Men borra inte i björkar ni är rädda om, eftersom det inte är nyttigt för träden

emmapemma

« Svar #13 skrivet: 04 maj-09 kl 08:45 »
Men borra inte i björkar ni är rädda om, eftersom det inte är nyttigt för träden

Okej det kan vara bra att veta :)

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 07 maj-09 kl 21:21 »
Ajdå, jag som hade tänkt att gå ut nu och försöka få ut lite. Vad gör du av saven?

Frid!
/Markus

Radar

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 14 maj-09 kl 17:50 »
Det har efterfrågats hur länge saven håller sig.
Mer än några dygn tycker jag inte man ska spara den i färskt tillstånd. Max en vecka.
Jag har en sats vin som står och jäser. Av 18 liter björksav. Har inte kokat ihop den något.
Fyra dunkar med 4,5 liter i varje har jag fryst in för att göra mer vin senare.
15 st nästan fulla 1 litersflaskor ligger i frysen. En del eller allt kommer att användas till måltidsdryck varma sommardagar. Om inte det går åt kanske det blir ändå mera vin.

Här avslutades tappnings-säsongen idag.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Verona Grönjord

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 30 jul-09 kl 00:16 »
Jag har gjort vin på björksav med Tokaijerjäst (förädlad vinjäst, alltså ingen vildjäsning). lite citron och russin ingick i receptet. Jag lät det jäsa väldigt länge (att göra vin tar tid - om det ska bli bra). Resultatet är en slags smak som faktiskt på minner om Retsina. Jag är väldigt nöjd (men alla gillar ju inte retsina).

Du kan annars frysa in saven i småförpackningar och tina upp med jämna mellanrum under vintern. Så kan du njuta av denna "hälsokur" när kroppen behöver den som bäst:

Mvh. A
En konstnärlig ungdomlig kvinna , en snäll och trevlig hund och en halvgammal Saab

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser