Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energi och pengasugande släkting..  (läst 5581 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Energi och pengasugande släkting..
« skrivet: 02 maj-09 kl 20:23 »
Har ju sedan en tid innan 1 advent huserat min bostadlösa bror med ADHD. Jag vägrade att ge honom bostad då jag vet att det innebär bekymmer men miin far proppsade och bad jag skulle hjälpa. Så till slut gick jag med på det OM brodern betalade elen för husvagnen, sin egen mat och jobbade för hyran.  Deal..!

Det hela spårade ju ur ganska snabbt, han var arbetslös, och fick ej a-kassa, alfa kassa eller dylikt.. så vem kom han till då pengarna var slut? Sen fick mor & far skjuta till pengar så han kunde ha mat, det köpte han reservdelar te bilen för, snabbmat och öl.. han tog en massa krediter och sms lån för att kunna "överleva" som han sa.. köpa mer öl, byta bort sin bil, få en annan skrothög som kostade pengar att göra iordning, betala bensinräkingen..

Dag efter dag hörde man han var full, sen började han komma in i huset packad, otrevlig o skrikandes.. då fick jag nog.. klargjorde att i detta hus gör man ej så.. Då var det lugnt ett tag.

Kommer ihåg en middag jag hade med mina vänner.. vi hade nån öl te maten, hade trevligt, folk som aldrog vart här och så.. sen stormar min fulla bror in, högröd, blodsprängda ögon och svamlar, slår sig ner vid bordet.. folk såg ut så här  :o men var ju tvungna att hålla minen..
Så har det pågått vid diverse middagar i snart 4 - 5 måns tid..

Beklagat mig högljutt inför mor & far att detta måste få ett slut, orkar ej mer.. har ej råd med en person till att försörja för jag vet att man får aldrig dessa pengar tillbaka. Så fort han fick egna pengar gick dom till sig själv och han struntade i dom han var skyldig.. så är det alltid.

Fick redigt nog för snart 3 - 4 veckor sedan.. sa att antingen stannar han.. eller jag.. då fick mor & far iväg honom ifrån min gård för mig lyssnar han inte på.. då hade han misskött allt under snart 2 måns tid.. ej betalat nåt, jag hade fått betalat det mesta, elräkningen kom (kommer ni ihåg dealen) på 4500 kr totalt.. varav husvagnen drog 3800 kr av dessa..
Han hade ej jobbat hos mig med att renovera huset nåt.. utan endast legat bakfull på dagarna och vart hos sin nyfunna tjej för att undvika mig..

Nåväl, han försvann, lämnade husvagnen i ett bedrägligt skick, hundhår, möglig mat, "udda tidningar", ölburkar, en lukt ej av denna värld, skitigt och förstört.. MEN med en massa saker..
I det gamla dasset står en del verktyg som är värt en del pengar.. i nåra förråd en del möbler..

Nu är frågan denna.. skall jag ta rätt på dessa saker som är värt nåt, ej för att jag behöver nåt av det men för att pressa honom på elräkningspengarna först o främst.. eller skall jag låta det vara?

Har nu iaf låst husvagnen så han ej kommer in där utan att säga till vilket han trott..
Just nu ringde han packad som en fura och skrek.. sa bara "ringer du för att betala elräkningen" nej för helvete".. OKEY.. *klick*

Vad gör man? Man är shysst och ställer upp.. får bara skit...
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Energi och pengasugande släkting..
« Svar #1 skrivet: 02 maj-09 kl 20:34 »
Ja Palleman, det var ingen lätt sits Du har. Men Du måste tänka på Dej själv, Du har inte något ansvar för ett "vuxet" syskon! Antingen får han lära sej att respektera andra människor eller får samhället ta hand om honom. Låter kanske hårt men det är sämre om Du klappar ihop och blir en belastning för samhället också.

Stå på Dej och gör inte avkall på Dina rättigheter!
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-09 kl 20:44 »
Gör så att du belägger hans grejer med "kvarstad".

Meddela honom detta. Sedan skickar du honom en räkning och preciserar vad du vill ha betalt för. Ge honom sedan 3 månader på sig att betala. Har han inte betalat inom den tiden så säljer du hans saker för att tacka dina förluster.

Inte ska du bli lidande för att du är snäll och han är ur stånd att tänka på andra.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 maj-09 kl 20:46 »
Jag vet på ett ungefär hur du har det...
I teorin är det enkelt, man kan inte hjälpa någon som inte vill hjälpa sig själv.
När det gäller sakerna så tycker jag nog som så att om du själv inte är i akut behov av pengar just nu så låt dem ligga inlåsta där de är... Skulle han i framtiden få ordning på sitt liv så kan man ju ge tillbaka dem, antingen som en gåva för gott uppförande (:)) eller mot ersättning för utebliven hyra.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 02 maj-09 kl 20:49 »
Jag vet på ett ungefär hur du har det...
I teorin är det enkelt, man kan inte hjälpa någon som inte vill hjälpa sig själv.
När det gäller sakerna så tycker jag nog som så att om du själv inte är i akut behov av pengar just nu så låt dem ligga inlåsta där de är... Skulle han i framtiden få ordning på sitt liv så kan man ju ge tillbaka dem, antingen som en gåva för gott uppförande (:)) eller mot ersättning för utebliven hyra.

Well, detta är inte första ggn han gör så här.. vart med om det förut och andra personer med.. "han vill gärna ha sakerna kvar här", för då slipper han bekymra sig över dom.. men om han får som han vill så skulle han komma o hämta lite då o då.. då han saknar just den grejjen.. "ahh, den ligger där.. , nu hämtar jag den" o skiter i resten så länge..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 22:11 »
Säger som övriga Palleman, skit i honom, han vill inte bli hjälpt och då kan du inte hjälpa honom heller. har själv en bror som är precis likadan, hotar och vrålar så snart det inte passar. Till slut fick jag nog., när han inte hämtade sitt skit i mitt stall lastade jag allt på en släpvagn och körde till stena metall, 3000 spänn fick jag för allt järnskrot, det bästa av allt var att han jobbar där och såg mig köra därifrån  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Wisteria

« Svar #6 skrivet: 05 maj-09 kl 22:57 »
Nej nej Palleman! Han är din bror! Ni har legat och badat i samma livmoder.
Ibland måste man bestämma sig, jag blir också helt galen på mina syskon, släkten är värst... Vill man bli upprörd eller bara låta vara? Eftersom han är din bror vet han väl ganska väl vad du går igång på.. Ta inte hans verktyg i beslag, låt dom ligga, kanske låna dom lite. Var försiktig, var snäll, ödmjukhet min vän! När din bror har "landat" så kommer du säkert att få betalt för elen och allt annat som du har ställt upp med!

Vargerik

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 maj-09 kl 23:39 »
Gah! En bror är den som behandlar en som en bror, samma sak gäller föräldrar.
Palle, ditt problem är att du är alldeles för snäll, snäll ska man vara, men blir man systematiskt utnyttjad är måttet rågat. Sälj och städa ut, men stäng inte dörren för en ursäkt om han nu skulle komma till insikt.

Intricate

« Svar #8 skrivet: 06 maj-09 kl 07:26 »
Det är lätt att döma folk. Om det inte var din bror så hade det varit enklare.
Men nu är han din bror. Ingen ahr skrivit något om att försöka hjälpa din bror istället. Försök få in honom på något behandlingshem för alkoholister kanske? Någonstans där han kan få hjälp med sin Adhd?
Är han både alkoholist och har Adhd så går det väl bara åt helvete om ingen hjälper honom?
Han behöver inte bo hos dig men gör det inte ont att se hur dåligt han mår? Hjälp honom...jag får ont i hjärtat.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 maj-09 kl 07:59 »
Man kan inte hjälpa mer än man förmår, det kan vara så att man får konstatera att det är bättre att EN går åt skogen än TVÅ.
Jag gissar att din bror behöver samhällsfinansierad professionell hjälp, som du inte har möjlighet att ge, utan att riskera din egen hälsa och ekonomi.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #10 skrivet: 06 maj-09 kl 10:08 »
Nu är det som så att han fyller snart 35.. har flera barn, spridda över landet. Han är en stor egoist.. han och ingen annan finns.. han vill ha bäst och dyrast saker, finast bil, dyraste borrmaskinen, dyrt är fint / bra.

Han hävdar sig genom sina saker jag snyltar till sig, arbetar ihop (dom få ggr han har arbete) eller stjäl ihop. "Ahh kolla här.. nu blir du väl avundsjuk" haha.. ehh..

Han är min bror.. och hade jag fått valt så hade han inte varit det.. har ingen connection te han.. i mina ögon kan han likaväl ligga i graven som vara stadsminister..

Han har systematiskt utnyttjat folk för sin egen vinnings skull sedan barnsben, gjort otal människor sårade och ledsen och endast brytt sig om sig själv.

Att han skulle behöva bli inlagd ja.. utan tvivel, men nämner man en sån sak så bryter helvetet lös.. och ingen myndighet kan "tvångsomhänderta" honom om han ej gör något redigt dumt..

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
« Svar #11 skrivet: 06 maj-09 kl 10:27 »
Oj, vilken svår situation! Förstår verkligen att du blivit skadad och behöver skydda dig själv! Visst önskar man att det ska gå bra för honom, att han ska fatta att han behöver hjälp. (undrar hur hans barn mår :-\)

Nej, låt dig inte dräneras på energi så du faller själv!!!!!!

Du har verkligen FÖRSÖKT! Tycker du ska städa ur husvagnen och din gård från hans grejer!
Om han vill "försonas", träffas då hos era föräldrar eller nån annanstans! Ditt fina hem är din FRIZON!!!! ;)

Lycka till! Kram Eva
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 06 maj-09 kl 11:32 »
Du har verkligen FÖRSÖKT! Tycker du ska städa ur husvagnen och din gård från hans grejer!
Om han vill "försonas", träffas då hos era föräldrar eller nån annanstans! Ditt fina hem är din FRIZON!!!! ;)

Lycka till! Kram Eva

Ditt hem dina regler, det skulle inte falla mig in att bjuda in en arg alkoholist i mitt hem. Du har ett hjärta av guld men din broder kattguld(hetl falskt). Vid hans ålder bör man komma överens med spriten, ej supa. Det är för vettlösa tonårngar.

Må du leva lyckligt i ditt hem.!!!

MVH:Linus 
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 06 maj-09 kl 18:35 »
En sån person blir aldrig "vän" med spriten. Den är och kommer förbli hans värsta fiende som han måste hålla sig borta från för att överleva.
Nej, Palle, du måste nog göra klart för honom att han inte är välkommen hos dig om han inte följer dina regler och betalar för sig. Jag förstår att det måste kännas förjävligt, men det är det enda raka. En sån manipulerande och utnyttjande person skulle jag aldrig husera om det så var min egen mor.
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 maj-09 kl 18:52 »
Om du känner att du behöver ett 'giltigt' skäl att inte ställa upp på brorsan mera, så räcker det gott med det faktum att du ju MÖJLIGGÖR hans missbruk genom att låta honom bo där. Men det var inte det du funderade över va? *försöker minnas vad som stod i första inlägget*
Hmm.. och när det gäller det så har jag inte så mycket att komma med.
Om du kan krafsa pengar ur hans grejor, och göra det på ett sätt som han inte skulle kunna sätta dit dig för hur han än försöker.. och du tycker att det är värt det.. så gör det.
Annars: se till att de kommer därifrån, om än det blir på skroten de hamnar.. så att du slipper se en massa saker och ha en massa dåliga energier omkring dig. Din mage är tillräckligt eländig som den är! (Men ge honom först chansen att göra rätt för sig/hämta sakerna/betala dig)

Lev mjukt
/Lotta

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 08 maj-09 kl 12:00 »
Någonstans där han kan få hjälp med sin Adhd?
Är han både alkoholist och har Adhd så går det väl bara åt helvete om ingen hjälper honom?
Ja, han borde få hjälp att hantera sin ADHD. Gissar att han idag inte får nån hjälp från kommunen eller landstinget...? Tyvärr är sånt här strul som går ut över nära och kära inte ovanligt vid ADHD. Och även om det kan vara svårt att tro, så menar han förmodligen inte att behandla andra människor illa.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #16 skrivet: 25 maj-09 kl 16:28 »
Nej nej Palleman! Han är din bror! Ni har legat och badat i samma livmoder.
Ibland måste man bestämma sig, jag blir också helt galen på mina syskon, släkten är värst... Vill man bli upprörd eller bara låta vara? Eftersom han är din bror vet han väl ganska väl vad du går igång på.. Ta inte hans verktyg i beslag, låt dom ligga, kanske låna dom lite. Var försiktig, var snäll, ödmjukhet min vän! När din bror har "landat" så kommer du säkert att få betalt för elen och allt annat som du har ställt upp med!

Det är lätt att döma folk. Om det inte var din bror så hade det varit enklare.
Men nu är han din bror. Ingen ahr skrivit något om att försöka hjälpa din bror istället. Försök få in honom på något behandlingshem för alkoholister kanske? Någonstans där han kan få hjälp med sin Adhd?
Han behöver inte bo hos dig men gör det inte ont att se hur dåligt han mår? Hjälp honom...jag får ont i hjärtat.

Är ledsen över att behöva slå hål på era illusioner. Ojojoj vad många som gått på den niten, genom att ge honom/henne massor med kärlek, genom att vi älskar varandra så kommer personen ta sig i kragen och få rätsida på sitt liv. Man vill vara den som hjälper andra, ger av sig själv. Lite av en hjälte för att man älskar personen i fråga och man vill bli lika mycket älskad tillbaka. För är jag tillräckligt älskad så är det väl inget problem, då kan man ju resa sig ur skiten bara med hjälp av kärleken?
Men en människa som Palleman beskriver går inte att hjälpa. Inte förrän han själv vill det. Inte förrän han själv kommer, ber om hjälp både från samhället och från familjen. Inte förrän han verkligen visar att han vill komma ur skiten. Innan dess gör man både honom och sig själv en stor otjänst genom att ställa upp. Man blir utnyttjad, lurad, tömd på både energi och materiella saker. Tro mig, jag har liksom många andra levet nära inpå en missbrukare och han ville inte ändra sig. Ena dagen älskade han min mor, nästa dag snodde han hennes videokamera och sålde den för att kunna bli hög. Det var smussel och lögner på hög nivå! Och det är skitsamma om det så är ens egna barn, genom att vara snäll och tro att man hjälper så stjälper man faktiskt mer! Ger du honom husrum och mat så gör du sopar du banan åt honom, ger honom ett jättetillfälle att fortsätta med sitt destruktiva liv. Hos morsan eller brorsan eller vem det nu handlar om kan man vila upp sig ett tag, få mat och tak över huvudet tills man åter kan bege sig till polarna och supa eller knarka dygnet runt. Då kan man lägga all energi och alla pengar på missbruket.

All you need is love - javisst, om personen i fråga är villig att ta emot den kärleken och göra nåt bra av den.  ADHD eller inte, det handlar fortfarande om viljan till förändring, en vilja som måste komma från honom, inte dig..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Intricate

« Svar #17 skrivet: 26 maj-09 kl 08:14 »

Är ledsen över att behöva slå hål på era illusioner. Ojojoj vad många som gått på den niten, genom att ge honom/henne massor med kärlek, genom att vi älskar varandra så kommer personen ta sig i kragen och få rätsida på sitt liv. Man vill vara den som hjälper andra, ger av sig själv. Lite av en hjälte för att man älskar personen i fråga och man vill bli lika mycket älskad tillbaka. För är jag tillräckligt älskad så är det väl inget problem, då kan man ju resa sig ur skiten bara med hjälp av kärleken?
Men en människa som Palleman beskriver går inte att hjälpa. Inte förrän han själv vill det. Inte förrän han själv kommer, ber om hjälp både från samhället och från familjen. Inte förrän han verkligen visar att han vill komma ur skiten. Innan dess gör man både honom och sig själv en stor otjänst genom att ställa upp. Man blir utnyttjad, lurad, tömd på både energi och materiella saker. Tro mig, jag har liksom många andra levet nära inpå en missbrukare och han ville inte ändra sig. Ena dagen älskade han min mor, nästa dag snodde han hennes videokamera och sålde den för att kunna bli hög. Det var smussel och lögner på hög nivå! Och det är skitsamma om det så är ens egna barn, genom att vara snäll och tro att man hjälper så stjälper man faktiskt mer! Ger du honom husrum och mat så gör du sopar du banan åt honom, ger honom ett jättetillfälle att fortsätta med sitt destruktiva liv. Hos morsan eller brorsan eller vem det nu handlar om kan man vila upp sig ett tag, få mat och tak över huvudet tills man åter kan bege sig till polarna och supa eller knarka dygnet runt. Då kan man lägga all energi och alla pengar på missbruket.

All you need is love - javisst, om personen i fråga är villig att ta emot den kärleken och göra nåt bra av den.  ADHD eller inte, det handlar fortfarande om viljan till förändring, en vilja som måste komma från honom, inte dig..

Det är ingen illusion att man måste ge kärlek även om man bara får skit tillbaka. I alla fall om man vill hjälpa sin släkting. Det är det som är hela grejjen med att leva med och i det här flalet stötta en missbrukare. Man ställer upp med kärlek och får skit. Om man inte ger kärlek har man gett upp och får bryta kontakten med släktingen. Men vill man hjälpa så...
Man kan inte hjälpa någon som inte vill...visst. Men om man stöttar så kommer det beslutet oftast förr eller senare och förmodligen snabbare om man har någon som stöttar. Plus att man kan försöka prata om problemet om man stöttar personen från början. Genom att ha din synvinkel, tänker man bara på sig själv och struntar i andra, speciellt de som har problem och behöver hjälp. Adhd är en sjukdom, liksom alkoholism. Ska man rata personen för att den är sjuk? Hade det varit likadant om han hade haft någon annan sjukdom? Det är det som är så hemskt med alkoholism. Folk förstår inte att det är en sjukdom...de tror att eprsonen i fråga är ett svin. Men i själva verket finns det bakom alkoholismen, en liten osäker människa som behöver all hjälp i världen till ett drägligt liv.

Dandelia

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 maj-09 kl 09:04 »
Poängen är att en vuxen individ måste vara beredd att ta emot hjälp för att få hjälp. Det är grundförutsättningen för att kunna "hjälpa"! Att som anhörig ödsla tid och energi, pengar och resurser på någon som inte i slutändan själv vill förändra sin situation- ja, det leder absolut ingenstans. Då måste man tänka på sej själv, för att inte förvandlas till ett nervvrak! En sjukdom kan inte hjälpas bort, den måste botas av någon som kan och vet. Som anhöriga har vi oftast inte den möjligheten! Det enda vi kan göra är att se till att rädda det som räddas kan, dvs oss själva och våra liv.

Glöm inte att som vuxna ansvarar var och en av oss för våra egna liv. Det gäller även den som super och ställer till!  >:( Alkoholism är aldrig en ursäkt!
« Senast ändrad: 26 maj-09 kl 09:09 av Dandelia »

Dandelia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 maj-09 kl 09:15 »
Och direkt till dej, Palle:
Får du ut nåt positivt alls av din bror? Är svaret ja, ta tillvara det lilla som finns och anpassa umgänget därefter. Kanske ni kan träffas enstaka gånger och ha trevligt. Är svaret nej, varför alls utsätta dej för honom? Du måste inte träffa honom bara för att ni råkar vara släkt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser