Vaknade glad i morse och körde till jobbet.
Tittade över fälten mot en av mina utbigårdar, ser konstigt ut så jag gör en avstickare.
Av fyra samhällen så var två helt välta, och två rejält tillsparkade men de stod upp. Kunde rätta till lådorna i de som stod, de morgontrötta bina var lugna och fina.
Det första välta samhället lyfte jag på rätt köl. Jag har spännband runt om så allt satt ihop. Skulle börja rätta till eländet, då vaknade bina. Och jag utan skyddskläder. Jag har snälla bin, men de har tydligen sina gränser - i detta fallet förstår jag dem fullt och fast. Så det blev till att sätta sig i bilen med en hoper bin runt huvudet...
Det fjärde fixat nu, när jag kom hem från jobbet.
En tråkig dag, hela dagen går man där och tycker synd om sina stackars bin.
Och i det fjärde, som legat hela dagen så var drottningen illa klämd till döds. Borde vara dödsstraff på sånt.
Fraktade dit ett annat samhälle som varit utsatt för röveri och lite försvagat, sopade ner alla bina ur det välta samhället. Jag kan säga att ibland gillar jag slöja och handskar, rökpust hjälpte inte långt, alla arga som attan.
Hoppas nu att det tar sig, det har ju plötsligt blivit enormt birikt med två samhällens bin och mängder med yngel på gång.
Men förbannad har jag varit. Och ledsen.
Visst är det tur ibland att man inte kommer precis när marodörerna håller på - jag vet inte vad jag hade gjort... möjligen eller till och med troligen något överilat.
Men jag har tänkt på ett straff - se till att marodören blir kvar på brottsplatsen och låta bina utdela straffet. Kan man bli straffad för sådant?