Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Farligt att mocka undan??  (läst 1998 gånger)

bacillen

Farligt att mocka undan??
« skrivet: 29 apr-09 kl 13:24 »
Våra gutefår går ute.
De har en höhäck som stått på samma område hela vintern. Där är det nu en ganska tjock bädd av spillhö. Jag vill gärna att det kan växa lite gräs även på det området. Kan vi flytta höhäcken och mocka undan den bädden utan att det är fara för fåren?
Jag har ingen annan hage att stänga in dem i ännu.
Nobody puts baby in a corner

Fåraherden

• -
SV: Farligt att mocka undan??
« Svar #1 skrivet: 29 apr-09 kl 14:04 »
Farligt, menar du om fåren skulle fara illa, det tror jag inte.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Pastorn

• -
« Svar #2 skrivet: 29 apr-09 kl 14:08 »

samaka

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 29 apr-09 kl 15:16 »
Jag skulle personligen inte göra det så länge fåren går kvar, allra helst om de har lamm. Att röra i ströbädden kan innebära att man får fram gasbrandsbakterier som sedan lammen, om man har otur, kan få i sig och då är det kört (om de inte är vaccinerade naturligtvis). Hos oss brukar det växa upp rätt snabbt när man har flyttat dem till beteshagarna och mockat undan.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 29 apr-09 kl 16:43 »
Nu handlade det väl inte om att rota i ströbädden utan i spillhö. Finns gasbrandsbakterierna i höspill också?

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 29 apr-09 kl 16:51 »
Spillet runt foderhäcken hos mig blir efter vintern något som liknar en ströbädd. Jag brukar inte röra den förrän fåren flyttat ut på betet. Dels pga gasbrand men jag tänker också att det kanske kan finnas listeria i allt jord och fårskits blandat foder. Och som någon skrev har lamm en förmåga att smaka på allt...     Mvh Charlotte 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 29 apr-09 kl 18:09 »
Nu handlade det väl inte om att rota i ströbädden utan i spillhö. Finns gasbrandsbakterierna i höspill också?

Mina får skiter och kissar då där de äter så det blir ju ströbädd av det hela, vare sig man vill eller inte. Vuxna tackor plockar inte gärna strån från backen (iaf inte mina) så det blir väldigt mycket ströjt kring foderhäcken. Med regn och rusk brinner det ihop fint i botten. Vår bästa dynga får vi från vinterhagen, inte från stallet.
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 18:20 av samaka »

bacillen

« Svar #7 skrivet: 29 apr-09 kl 19:05 »
Precis, det har blivit som en bädd av höspillet.
Det är gasbrand och andra farligheter jag tänker på.
Vi ska stängsla en hage till om några veckor, jag väntar tills den är klar och vi kan stänga in fåren där.

Men hur lång tid tar det efter mockningen tills det är ofarligt igen då? Vill gärna öppna mellan hagarna fort så fåren når sitt vindskydd. Räcker det med någon vecka?
Nobody puts baby in a corner

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser