Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rostips tack!  (läst 1742 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
rostips tack!
« skrivet: 28 apr-09 kl 18:21 »
Jag ska sätta två klättrande rosor vid vår entré och kan typ ingenting om rosor så jag vill gärna ha tips. Rosorna ska uppfylla vissa krav:

- de ska klättra 2-4 meter
- de ska vara blodröda
- de ska blomma länge
- de ska dofta

Tips emottages tacksamt!
kobbe (som mest odlar ätbara ting)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: rostips tack!
« Svar #1 skrivet: 28 apr-09 kl 18:59 »
Förslag hämtade från rosbibeln:

Wrams Gunnarstorp

Heidelberg

Blaze Superior

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 28 apr-09 kl 21:11 »
Tack, jag ska genast kolla upp sorterna!!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 28 apr-09 kl 21:15 »
Om nyansen är viktigast verkar Heidelberg vara närmast, den beskrivs som blodröd och blommar kontinuerligt, svag till medelstark doft.

Pysslan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jun-09 kl 21:08 »

Jag fick i höstas tag på frön till stockros. Om det är en rosart på riktigt vet jag inte.

Men i alla fall undrar jag om det är lämpligt att så fröna nu. Förstod att jag borde ha sått dem redan i höstas men jag glömde bort det då jag aldrig kunde bestämma mej för var jag skulle så dem.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 22 jun-09 kl 00:14 »
Vi hade Flammentanz där vi bodde innan, en väldigt stark ros, fungerar nästan överallt, växer fort och mycket, blommar mycket, minns inte om den doftade däremot...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dolvis

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-09 kl 13:17 »
Vi hade Flammentanz där vi bodde innan, en väldigt stark ros, fungerar nästan överallt, växer fort och mycket, blommar mycket, minns inte om den doftade däremot...

Flammentanz har inte särskilt stark doft, annars uppfyller den kriterierna. :)

Wisteria

« Svar #7 skrivet: 23 jun-09 kl 13:44 »
Flammentanz är en robust ros överlever det mesta! En ros som dessvärre inte är röd men luktar ljuvligt är härdig och robust heter helenae lykkefynd, den doftar alldeles ljuvligt... men den är gräddvit med lite gult..

Dolvis

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 23 jun-09 kl 14:37 »
Tja, ska vi gå bort från kriteriet röd så finns ju även det säkra kortet New Dawn. Ljusrosa, vitare ju mer utsalgen den blir, klättrar fantastiskt och blommar hela sommaren i kaskader som doftar ljuvligt. (Vi har den utanför vår finingång  :-[)

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 4 användare
Helena Wätte, ärt, Mårten Falk, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser