Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av kvarbliven efterbörd?  (läst 6133 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Erfarenheter av kvarbliven efterbörd?
« skrivet: 27 apr-09 kl 13:14 »
Nu vill jag ha era erfarenheter. hur har det gått för er som haft tackor där delar av efterbörden blivit kvar? Vad har gjorts, och hur har det gått?

Våran tacka hann sluta äta innan vi upptäckte det hela, men ingen feber. Har druckit bra hela tiden. Fick ut en del efterbörd, hon får antibiotika och oxytocin. Verkar lite piggare idag kanske, visar intresse för mig och maten, men äter inte direkt. Pillar i sig några höstån då och då bara. Håller förstås tummarna att det ska gå vägen, men enl vet. är prognosen dålig om de slutat äta...

Så, vadf har ni varit med om?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Mushi

SV: Erfarenheter av kvarbliven efterbörd?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-09 kl 14:02 »
Har aldrig varit med om kvarbliven efterbörd. Men det händer att någon av mina tackor tappar aptiten en eller ett par dagar efter lamningen utan att jag kan hitta någon direkt orsak. Jag kollar först av allt tempen och mjölken. Är dessa bra och jag inte kan komma på någon annan orsak ger jag en dos av LGs Multilamb rapid (som man ger vis accidos) för att få igång dem. Trugar sedan med det godaste jag kan hitta, ägnar mycket möda åt att få henne att börja äta. Har alltid torkat löv för såna här lägen, och är det vår kan man plocka grenar och spätt gräs – vadsomhelst bara tackan äter. Lusernpellets kan funka när inget annat är intressant (de får det i kraftfoderblandningen så magarna är vana vid det). En kopp kaffe skadar inte heller..

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-09 kl 14:40 »
Har hänt några gånger.. allt från några timmar till en vecka. Jag har aldrig gjort nånting utan bara avvaktat. I och för sig har aldrig någon tacka blivit dålig. Jag har haft tackan isolerad så jag haft koll.

Har en gång haft en tacka som tappat aptiten, men så här efteråt gav jag nog henne en för stor kraftfodergiva så hon fick tjall på magen. Jag gav henne då vatten med jäst i för att få igång magen. Allt under rådgivning av en erfaren fårmänniska.

Har du provat med energibalans eller sån här pasta med glukos som sätter igång bakterierna i nån av magarna? Kortison har visst samma verkan men det är på recept och ges med injektion. En av våra tackor fick i år först kalkbrist och därefter juverinflammation. Hon tappade aptiten och jag fick igång henne (fast det gick tyvärr tillbaka igen) med en pasta som jag köpte av en kobonde. Pastan ska ha samma effekt som just energibalans fast det kanske är lättare att ge pastan som ges i munnen med ingivare. Till slut fick hon cortison i samband med att juverinflammationen upptäcktes och då vände det...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 14:42 »
Energibalans ska jag gå ut och ge henne, och se om det ger effekt på aptiten igen...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 27 apr-09 kl 18:38 »
Var går annars gränsen för att det "går för långt" när det gäller efterbörden - dvs risk för allvarlig infektion?

Vi hade en tjej som födde ett välartat och sen ett dödfött lamm. Allt var frid och fröjd (efter omständigheterna) - trodde vi. Tills tackan just slutade äta och bara stod och svajade. Detta var drygt ett dygn efter första lammet. Då satt det ju självklart kvar delar av moderkakan som jag lirkade ut - hon böjde sig snällt ner med bakkroppen - precis som för att hjälpa till. Fick ut en hel del som satt kvar.

Fri tillgång till fint hö och vatten och små givor av havre. Två nätter låg jag och var orolig för att mötas av det värsta men allt ordnade sig.

rugga

« Svar #5 skrivet: 29 apr-09 kl 10:48 »
Hei!
Vi har hatt noen tilfeller av etterbyrd som ikke har løsnet.
Våre dyrleger er svært opptatt av at man ikke selvskal  prøve å få ut restene.
Man kan skade livmoren og også føre inn bakterier ved det.

Det råd vi har fått er å følge nøye med almentilstanden på dyret, men bare la etterbyrden henge.
(En gang klipte dyrlegen av den delen som hang ut)
Så vil dyret selv kvitte seg med med restene.
Ved feber eller andre tegn til at dyret ikke er ved god helse skal vi kontakte dyrlegen igjen og får vanligvis antibiotika og evt oxytosin.
De gangene vi oftest ser dette problemet er ved dødt foster eller der fødselen har vært svært vanskelig og livmoren har fått hard behandling.
Hvis det siste er tilfelle velger vi vanligvis å ikke bedekke tikken neste år, men slakte den.
Vi kan bare gjøre så godt vi kan!

Ulla Krull

« Svar #6 skrivet: 29 apr-09 kl 22:08 »
Rekommendationen är att låta bli efterbörden, slå en knut på den om den är mycket lång men den ska hänga tills den lossnar av sig självt.
Får tackan feber är det penicillin som gäller.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 30 apr-09 kl 08:09 »
Ja det var det vi gjorde, men när vet kom ville hon ha ut så mkt efterbörd som möjligt och gjorde så. Feber har tackan inte haft, men hon slutade äta istället. Nu är hon igång och äter skapligt igen men hon hann falla ur väldigt, ser för jäklig ut  ::) Vi får stödmata lammen, för mjölken räcker inte till dem riktigt. Hoppas det ändrar sig nu när hon äter igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser