Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viltfågelfröblandningar  (läst 2247 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Viltfågelfröblandningar
« skrivet: 24 apr-09 kl 15:59 »
Hej!

Vi råkar ha en hel del viltfågelfrö kvar efter vinterns utfordringar. Främst då jordnötter denna säsong. Är det gångbart till hönsen? Förekommer det allergier hos höns?

Att vi har så mycket hemma beror dels på kommunens (SNF) Fågelmatningstävling från 1/12 till 31/3 med flest arter på egen tomt och makens benägenhet för att hamstra ;-) plus att vi vinner ibland och då får man en säck solrosfrön i pris.

Kan också tänka mig att kända allergiker INTE ska bjudas vare sig kött eller ägg när hönsen är utfordrade med jordnötter.

Känner till de som är allergiska mot hönskött och reagerar med hudutslag. Vet någon mot vad i köttet de reagerar?

Nu ut i solskenet igen........
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Viltfågelfröblandningar
« Svar #1 skrivet: 26 apr-09 kl 11:23 »
Ge dom fröna. Uppskattas storligen!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-09 kl 07:38 »
Absolut! Jag har viltfågelmix som godis till hönsen. Och jordnötter älskar de. Ingen aning dock om det påverkar allergiker.

Och förresten - det blir billigare att mixa till egen viltfröblandning om man ändå köper vete korn och havre i säck till hönsen så att de kan välja själva supplement, som jag gör.
Då blandar man
- 2 delar havre, 
- 1 en del respektive vete, korn, solrosfrö 
- (plus ca en halv del hampa om man vill)
för att få till ungefär det som köpemix innehåller.
Jag mixar i överblivna talgbollshinkar... som också blir väldigt bra komposthinkar mm.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 28 apr-09 kl 07:47 »
Det finns en kille häruppe som inte tål ägg.
Han köper ägg från en "hönstant" som ger dem egenhändigt blandat
foder +frukt och grönt.
Kan tänka mig att jordnötter skulle kunna vara livsfarligt för nötallergiker.
Men man kanske inte äter ägg heller om man är nötallergisk.
Detta är en hel vetenskap.
Säler du ägg så får du påpeka att de ätit nötter.
Du har väl dina trogna kunder. ;D
« Senast ändrad: 28 apr-09 kl 08:59 av Lycka »
Hedemorahöns

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 28 apr-09 kl 08:10 »
Tack för bra svar!

Nej, jag säljer inga ägg för maken och jag räknade ut vad de kostar styck och det blev 250 kr så marknaden går trögt om jag säger så ;-))

Än har vi ingen ruvhöna detta år, så utökningen av flocken lär dröja också. Det får ta den tid det tar men till sommaren hoppas vi på minst en hönskyckling.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 apr-09 kl 08:42 »
Nej, jag säljer inga ägg för maken och jag räknade ut vad de kostar styck och det blev 250 kr så marknaden går trögt om jag säger så ;-))

;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 28 apr-09 kl 09:00 »
Bra svar ;D
 Inte blir man rik på sina höns men kul endå.
Hedemorahöns

K@rin

• Närke
« Svar #7 skrivet: 02 aug-09 kl 11:31 »

Hur kan det bli så dyrt? Vore intressant att se uträkningen...:-)

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 02 aug-09 kl 13:05 »
Vi la ner åtskilligt i materialkostnader till både huset och går´n för att få det beboeligt, men äggkostnaden är förstås tillhöftat mellan tumme och pekfinger. Däremot så tycker vi inte att underhållet är kostsamt, när väl det andra är klart.

Hälsningar I-K

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 30 aug-09 kl 04:58 »
Min äggkostnad blev ännu högre, med veterinärkostnader inräknade...

Det är väl inte så konstigt om man köper foder, spån, vitaminer, räknar med värme osv till vintern samt diverse utrustning, även om man avräknar investeringar över ett par år... Och så kalk/färg samt rengöring till våren (i år inklusive medel mot röd hönskvalster! Då räknar man inte alls med egna insatser för det räknas som fritidssysselsättning. Och inte heller räknar jag med majs osv. som jag köper som godis, för att det är ju inte nödvändigt.

Jag är enormt förundrad och imponerad över er alla som lyckas hålla ned kostnaderna ordentligt!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser