Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nysatt lök  (läst 2346 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Nysatt lök
« skrivet: 20 apr-09 kl 18:36 »
Hej hopp!

Satte lite lök (gul och vit) för lite mindre än en månad sen. Undrar lite när jag ska räkna med att kunna skörda dom. Vore lite kul att veta, så om någon kan höfta lite, så vore det snällt.

Tack och hej!

Ha det fint! //Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Bo

SV: Nysatt lök
« Svar #1 skrivet: 20 apr-09 kl 18:53 »
Är den inte frostkänslig? Lök som utsatts för frost, skjuter blomstängel samma år medan sättlök som förvarats frostfritt, sedan fortsätter samla näring för nästa års blommning.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 23:14 »
Lök är trevligt att odla, man kan ta lite när man vill.  Du kan ta av det gröna och använda som gräslök redan från början, fast tar man mycket växer den löken ju  inte så bra sedan. Vid midsommar brukar jag kunna skörda det som kallas knipplök i affären, där man använder både det gröna och själva löken, som en purjolök alltså. I juli-augusti brukar det gröna börja lägga sig, då är det gröna tråkigt men själva löken saftig och fin. Då börjar det bli dags att ta upp lökarna och låta dem torka om man vill spara till senare.

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-09 kl 18:35 »
Lök är trevligt att odla, man kan ta lite när man vill.  Du kan ta av det gröna och använda som gräslök redan från början, fast tar man mycket växer den löken ju  inte så bra sedan. Vid midsommar brukar jag kunna skörda det som kallas knipplök i affären, där man använder både det gröna och själva löken, som en purjolök alltså. I juli-augusti brukar det gröna börja lägga sig, då är det gröna tråkigt men själva löken saftig och fin. Då börjar det bli dags att ta upp lökarna och låta dem torka om man vill spara till senare.

Tackar för svaret! Har hört mycket goda ting om blasten på både gul och vit lök, men har inte provat det ännu.. Kanske får bli pålägget på mackan imorrn bitti  :D
Iochmed att jag inte har satt så mycket lök, pga ganska begränsad plats då man har balkong, så får jag nog skippa "knipplöken", och vänta till augusti, så det finns lite att hämta :)

Tack igen för bra svar!

Ha en fin dag!  //Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-09 kl 01:06 »
Har du satt dem trångt, som man gärna gör när man har ont om plats, så tror jag du får allra mest om du skördar några tidigt och fyller på ny jord där så som är kvar får bättre plats. Gallringsskördar lite alltså.

Bo

Lök
« Svar #5 skrivet: 22 apr-09 kl 18:02 »
Jag brukar ha 25cm mellan raderna och 10cm mellan lökarna i raden men sår dill mellan lökraderna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser