söker allmänna odlingsföreskrifter samt frö till rovor. viken sort har jag ingen aning om, men den får gärna passa grisar i smaken och bli STOR.
Rova används ibland som namn på flera olika växter, som har likartade utseende, såsom majrova, kålrötter mm, och vissa betor. Rovan var ju gammal stapelföda före potatisen. Den "riktiga" rovan Brassica rapa (rapa) växer snabbt och kan sättas ett par omgångar på en sommar. Har odlat rovor som barn som vinterfoder, men har ingen aning om sorter.
Ungefär en månad tar det att få den i sådan storlek.
jag satt faktiskt och tittade på just den rovan! men eftersom jag har absolut noll koll på rovodling så tänkte jag att jag skulle fråga om lite råd här först.. jag har en ganska tung jord, och bor i småland, så en del sten får man också räkna med. hade tänkt att ha dom att äta själv och att ge grisarna, mest för variation för dom och för att det är så jädra roligt att gräva land kan man också då få en stor skörd, så kan det ju hjälpa ekonomin också, grismat är dyra grejjer...
Hakar också på denna gamla tråd. Som jag förstått det med foderrovor så använde man även blasten. Torkade man den då för att det skulle räcka en längre tid eller fick djuren helt enkelt äta medan tillgång fanns?