Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis under lövtäcke?  (läst 3126 gånger)

zaijdan

• Småland
Potatis under lövtäcke?
« skrivet: 17 apr-09 kl 14:07 »
Hej!
Har någon erfarenhet av detta? Vi har några stora lönnar på tomten = massor av löv. Kanske skulle dessa gå att använda istället för halmtäckning?
mvh Marcus

poze

• Östergötland
SV: Potatis under lövtäcke?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-09 kl 14:43 »
ja det går. vattna på löven så det inte blir för luftigt, så de torkar och kommer igenom ljus
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-09 kl 19:08 »
pappa berättade för mig att en god vän till hoom gjorde så. la ut potatis på gräsmattan och räfsade över massvis med löv. sen var det bara att lyfta på täcket och plocka potatisen rätt ner i grytan, den var ju helt ren.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

zaijdan

• Småland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 14:00 »
ja det går. vattna på löven så det inte blir för luftigt, så de torkar och kommer igenom ljus

Det låter bra! Vet du/ni om man skall gödsla något eller går det bra med den näring som finns i löven?

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 apr-09 kl 15:08 »
Har inte provat (fast nu blir jag lite sugen, har en del löv liggandes) men tror att lite extra näring i form av kompost eller välbrunnen stallgödsel skulle göra en del nytta för tillväxten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser