Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sättpotatis  (läst 5187 gånger)

Skytten

• Skåne
Sättpotatis
« skrivet: 12 apr-09 kl 09:30 »
Jag kommer inte över sättpotatis för några sorter, och tänker prova med butikspotatis. Vad tror ni om det? Har någon försökt?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 12 apr-09 kl 13:34 »
Jag har gjort så med King Edward. Även med Matilda tror jag. Det gick bra. Men jag skulle rekommendera svenskodlad för att minska risken att få in sjukdomar. Samt potatis i bra skick förstås. Vet inte om någon groningshämmande behandling förekommer numera. Kan vara något att tänka på kanske.
« Senast ändrad: 12 apr-09 kl 13:35 av Anders Skarlind »

Fritjoff

« Svar #2 skrivet: 12 apr-09 kl 13:41 »
Gör man då som vanligt med butikspotatis, förgror etc? Pluggarna är ju större oxå än sättpotatis, men det kanske inte spelar någon roll.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 12 apr-09 kl 14:38 »
Gör man då som vanligt med butikspotatis, förgror etc? Pluggarna är ju större oxå än sättpotatis, men det kanske inte spelar någon roll.

Ja man gör som vanligt. Det går att sätta stora potäter men det är lite slösaktigt. Ett vanligt sätt är att dela potäterna, men risken för sjukdomar lär öka. Dock är inte all butikspotatis så himla stor.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 apr-09 kl 18:46 »
Jag stod och sorterade ut de minsta potatisarna för att få fler per kilo. Provar King Edvard och Gul Mandel. Jag ska låta de växa i halm, ca en halv meters lager, där jag har lite bränd kogödsel i botten.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 14 apr-09 kl 19:20 »
Min gubbe köpte i dag på Granngården i Grevie. (Båstad Kommun) har du provat på närmsta Granngård?

http://www.granngarden.se/aciro/Websidor/visaSida.asp?idnr=lGZYJhDFHmgKYtzYlSIV96kJK96ELNHABrMBbNeJHSVgVX4uVeSWVMLmGMH2

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 apr-09 kl 19:28 »
Ja man gör som vanligt. Det går att sätta stora potäter men det är lite slösaktigt. Ett vanligt sätt är att dela potäterna, men risken för sjukdomar lär öka. Dock är inte all butikspotatis så himla stor.

Förr satt tanterna i tobaksladorna och skar bränneripäror, man skar dem i ganska små bitar, bara ett "öga" fanns på potatisen gick det bra.
Man lät de ligga ett tag så att det torkade i snittet, för att motverka smitta.
Nu görs all sprit i Nubbelöv på spannmål, då på femtiotalet fanns ett bränneri i varje by på Kristianstadsslätten.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 apr-09 kl 21:06 »
Idag kom potatisen PÅ jorden, tryckte ner dem till hälften i den lösa mullen, som är ca 7 cm ovanpå den i ett  år kvävda ogräsytan.
Sedan har jag täckt med halm, ca 30 cm, och vattnat 30 kannor vatten(300 liter).  Ytan är 15 kvm.

H-K

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 apr-09 kl 21:15 »

man lär doppa snittytan i vedaska.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #9 skrivet: 15 apr-09 kl 21:47 »
Idag kom potatisen PÅ jorden, tryckte ner dem till hälften i den lösa mullen, som är ca 7 cm ovanpå den i ett  år kvävda ogräsytan.
Sedan har jag täckt med halm, ca 30 cm, och vattnat 30 kannor vatten(300 liter).  Ytan är 15 kvm.

Igår var jag på Lantmännen o köpte sättpotatis. De hade bara en tidig sort kvar, Arielle tror jag den hette. Samtidigt var jag och hämtade ett lass med halm hos min hyresvärd, så här hamnar potatisen också PÅ jorden snart. Ska bli mycket spännande! Har du nåt bra lästips om det här odlingssättet?

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 apr-09 kl 21:59 »
Igår var jag på Lantmännen o köpte sättpotatis. De hade bara en tidig sort kvar, Arielle tror jag den hette. Samtidigt var jag och hämtade ett lass med halm hos min hyresvärd, så här hamnar potatisen också PÅ jorden snart. Ska bli mycket spännande! Har du nåt bra lästips om det här odlingssättet?

http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plantera-Odla/Thores-odling-ger-potatis-till-jul/

Soshila

• Småland
« Svar #11 skrivet: 15 apr-09 kl 22:18 »
Tack!
Var bor du förresten? Här (småland) känns det som om det är lite tidigt att sätta potäter än.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 apr-09 kl 22:30 »
Jag bor i Skåne. I Småland kan klimatet variera ganska mycket, men sätter du i halm, när risken för riktigt kallt väder är över, bör det gå bra. Halmen skyddar mot lite nattfrost.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 apr-09 kl 10:23 »
En bild på halm(potatis)odlingen!

« Senast ändrad: 16 apr-09 kl 10:25 av Skytten »

H-K

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 apr-09 kl 11:37 »
Jag bor i Skåne. I Småland kan klimatet variera ganska mycket, men sätter du i halm, när risken för riktigt kallt väder är över, bör det gå bra. Halmen skyddar mot lite nattfrost.

får man fråga var i skåneland du bor?

Soshila

• Småland
« Svar #15 skrivet: 16 apr-09 kl 14:23 »

Snyggt! Är odlingen igång i pallkragarna med?

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 apr-09 kl 17:24 »

Brukar du ha presseningar under odlingarna? varför och hur funkar det? Blir det inte ett evigt vattnande när du inte får upp fukt från jorden under..?

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 16 apr-09 kl 22:04 »

Normalt har man inte en pressening under, men jag "erövrar" vildmark, med mycket ogräs, och kväver ett år med denna odling, sedan tar jag potatis i halm andra året, täckodlar tredje, och marken är då fritt från vådliga ogräs.

Jo jag har sexton pallkragar sådda, kommer att ha åtta till när förgroddarna inne är klara för utsättning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser