Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hondjur  (läst 880 gånger)

Fiat

• -
hondjur
« skrivet: 06 apr-09 kl 11:26 »
 Vad är det för fel ??? Min ena hona byggde bo och några dagar senare så passade hon boet genom att lägga sej över det. Väntade någon dag och sen skulle jag inspektera vad det hadde blivit. Döm om min förvåning när boet var sönder grävt och borta. Tog ut honan och synade hela  buren nogrant inte ett spår av några ungar. Vad kan ha hänt? Var och köpet en hane och skulle prova igen började med en annan hona som var ganska elak mot hanen så jag tog ut henne väntade en timme och släppte in den honan som byggde det tomma boet . Om den första honan var elak så va denna exstrem ja trodde hon skulle äta upp den stackarn. Vad gör jag för fel ?  Honorna är franskvädur och hanen är gotlandskanin.                 

Ja jag är nybörjare på det här så allt är intresant. ::)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: hondjur
« Svar #1 skrivet: 06 apr-09 kl 11:35 »
Mina franska vädurar var ganska bestämda damer också. Släpp in tjejen till hanen när hon brunftar. Hoppas att hnen vet hur saken skall går till. Och kolla upp att detverkligen är en hane. Är han gammal nog för att blir pappa?

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fiat

• -
« Svar #2 skrivet: 06 apr-09 kl 12:01 »
Hej!
Hanen är 2,5 år och har masser med ungar där han kom ifrån så han borde kunna sin sak :D.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-09 kl 13:46 »
Hej!

*ler* Yupp, då är det klar. Som sagt, då är det kanske bäst att du släpper in honorna när de är brunftiga. Ser du lätt på rodnaden  runt könsöppningen, ibland visas det också i beteendet.  Annars är FV och Gotlandskaninen en jättbra blandning som ger extrastora gotlänningar, rent utseendemässigt. Lycka till.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fiat

• -
« Svar #4 skrivet: 08 apr-09 kl 19:28 »
Nu vet jag varför hon blev så förbannad.  Kan ju inte vara roligt med pojkbesök 2 dagar före nedsläpp ::). Måste ha räknat fel på dagarna, men varför bygde hon ett bo som hon sedan rev? När jag kom upp nu i efter middags så var det ett nytt fint bo med några nyfödda ungar i kollade inte så noga, va lite rädd att störa. När är lagom tid att inspektera boet så att alt har gått bra? Hörde någonstans att honorna bär fram döda ungar ur boet stämmer detta?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-09 kl 19:42 »
Nu vet jag varför hon blev så förbannad.  Kan ju inte vara roligt med pojkbesök 2 dagar före nedsläpp ::). Måste ha räknat fel på dagarna, men varför bygde hon ett bo som hon sedan rev? När jag kom upp nu i efter middags så var det ett nytt fint bo med några nyfödda ungar i kollade inte så noga, va lite rädd att störa. När är lagom tid att inspektera boet så att alt har gått bra? Hörde någonstans att honorna bär fram döda ungar ur boet stämmer detta?

Grattis till ungarna  :D  :P

Vissa honor bär fram döda ungar, men långtifrån alla.
Vänta några dagar, sen distraherar du honan med något gott, eller lyfter ut henne, medan du tittar igenom boet.
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
TressaConn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser