Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktelbostad mm  (läst 4556 gånger)

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
Vaktelbostad mm
« skrivet: 05 apr-09 kl 17:43 »
Planerar att skaffa en flock japanska vaktlar framöver och har lite funderingar  ???...
Hurdana inne- och/eller uteburar har ni som håller vaktlar? Visa gärna med bilder!
Hur stort behöver de ungefär per djur?
Tänkte mig cirka 10-15 vaktlar, hur många av dem bör vara tuppar?

Mvh Susanne
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Twinkelstar

• -
SV: Vaktelbostad mm
« Svar #1 skrivet: 05 apr-09 kl 19:41 »
Planerar att skaffa en flock japanska vaktlar framöver och har lite funderingar  ???...
Hurdana inne- och/eller uteburar har ni som håller vaktlar? Visa gärna med bilder!
Hur stort behöver de ungefär per djur?
Tänkte mig cirka 10-15 vaktlar, hur många av dem bör vara tuppar?

Mvh Susanne

D ska vara en tupp, annars kan d bli fight  :-\ vi har våra kinesiska med 3 nymfhoner och en praktrosella inomhus i en hemmabuyggd jätte stor bur/voljär =) vi har hö och halm på botten ! då det e säsong så sätter vi in grästuvor åt dom, och mossa , björkris och annat kul !
Höjden på buren e väl inte så viktig, men höjden och bredden. Vi har på våran bur kycklingnät med pytte maskor.
Finns lite bilder hära:
http://www.pixbox.se/alb_show_id946609_page0.html
/Lisa

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 05 apr-09 kl 20:37 »
Man kan ha flera tuppar ihop om man har ett gäng med hönor till. Jag har flera såna grupper och det funkar bäst om de är kläckta och uppvuxna tillsammans. Det funkar både för japanska och kinesiska vaktlar.

Minsta höjd på buren är 60 cm. Regelr finns att hitta på nätet. Goggla på burmått tex.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #3 skrivet: 09 apr-09 kl 19:57 »
Man kan ha flera tuppar ihop om man har ett gäng med hönor till. Jag har flera såna grupper och det funkar bäst om de är kläckta och uppvuxna tillsammans. Det funkar både för japanska och kinesiska vaktlar.

Hur många hönor bör det vara till varje tupp?
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #4 skrivet: 12 apr-09 kl 20:38 »
Minst 5 tycker jag. Hönorna slits väldigt om de är för få.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #5 skrivet: 13 apr-09 kl 22:44 »
Hastigt och lustigt har jag blivit Vaktelägare! Till en tupp och fyra hönor i blandade färger, hämtade idag. Väntar med spänning på premiärägget ;D!
www.sannum.eu

Twinkelstar

• -
« Svar #6 skrivet: 19 apr-09 kl 17:06 »
oooo va kul ! :D GRATTIS !
/Lisa

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #7 skrivet: 19 apr-09 kl 20:03 »
oooo va kul ! :D GRATTIS !
Tackar! De har värpt sex ägg hittills, 1-2 per dag. Om ett par veckor har de fyllt sin nyinköpta vakteläggkartong, 18-pack  ;).
www.sannum.eu

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #8 skrivet: 19 apr-09 kl 21:34 »
Har detta hägn te mina vaktisar 15 st.. men innan dom flyttade ut hit så värpte dom som rackarn.. men nu.. max 1 ägg per dag :(
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #9 skrivet: 19 apr-09 kl 21:52 »
Tjusigt hägn! Hoppas de kommer igång snart igen...
Hur har du dem inne?
www.sannum.eu

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #10 skrivet: 19 apr-09 kl 22:07 »
Tjusigt hägn! Hoppas de kommer igång snart igen...
Hur har du dem inne?

Inne bodde dom i källarn utan dagsljus.. krakarna.. men i en bur som var 120 x 80.. då sprutade det ut ägg.. första dagarna i hägnet kom jättekonstiga färger på äggen, gröna, blå och vita.. och några "vanligt prickade".. sen nästan inga ägg alls.. :(
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

peppz

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 apr-09 kl 08:46 »
Inne bodde dom i källarn utan dagsljus.. krakarna.. men i en bur som var 120 x 80.. då sprutade det ut ägg.. första dagarna i hägnet kom jättekonstiga färger på äggen, gröna, blå och vita.. och några "vanligt prickade".. sen nästan inga ägg alls.. :(

wow.. inget dåligt bygge för 15 vaktlar...   där lär dom ha det bra..  men jag kan tänka mig att världen blir lite väl stor för små ängsliga fälthöns..
När jag hade vaktel i hägn så värpte dom inte alls, irrade mest omkring nervöst, men när jag sått på lite högt gräs och planterat in några vinbärsbuskar så kom dom igång igen...  ;)

att hitta äggen däremot, det kunde ta en hel förmiddag :-\
Kennel SweetCaileanz

Dolvis

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 20 apr-09 kl 10:31 »
Det låter som om de blivit stressade av flytten Palleman! Jag tror också det reder upp sig om du får dit lite buskar och högt gräs de kan gömma sig under.  Vi har haft lövruskor eller grangrenar i de stora uteburar vi har på sommaren. Det märks verkligen att de uppskattar dem! utan ruskorna blir de väldigt stressiga och flyger i luften (rakt upp) så fort någon går förbi.

Twinkelstar

• -
« Svar #13 skrivet: 21 apr-09 kl 09:48 »
jag vill med ha våra ute, men e rädd att nåt djur ska ta dom  :-\ sambon hade sett en vessla på gården ! suck !
/Lisa

peppz

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 21 apr-09 kl 12:32 »
jag vill med ha våra ute, men e rädd att nåt djur ska ta dom  :-\ sambon hade sett en vessla på gården ! suck !

har man burar så får man rovsäkra dom och har man hägn så  visst går det att rovsäkra dom med, men annars så är det inte så farligt med lite svinn, då har man ju ofta rätt många djur..
Kennel SweetCaileanz

Twinkelstar

• -
« Svar #15 skrivet: 21 apr-09 kl 17:52 »
har man burar så får man rovsäkra dom och har man hägn så  visst går det att rovsäkra dom med, men annars så är det inte så farligt med lite svinn, då har man ju ofta rätt många djur..

ja men hur säkrar man dom från rovdjur då?  svinn ? vad menar du med d ?
/Lisa

peppz

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 22 apr-09 kl 13:27 »
ja men hur säkrar man dom från rovdjur då?  svinn ? vad menar du med d ?

stora rovdjur stänger du lättast bort med eltråd runt om burar/hägn, råttor, minkar, vesslor, annan skit kräver riktigt 4kantsnät, ordentligt djupt nedgrävt i marken..  säkrast är betong i marken 30-50 cm ner i marken under nätet...  och inte bara burar utan även även hägn behöver tak för rovfåglarnas skull.

eller så får man räkna med lite svinn, dvs helt enkelt acceptera rovdjuren hämtar sig en munsbit ibland...

Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser