Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ullavfall  (läst 3638 gånger)

purelyplatonic

ullavfall
« skrivet: 02 apr-09 kl 09:45 »
Nu har det börjat igen. Jag hade samma problem med samma tackor förra året och kunde inte komma på vad som varf felet. Vi hade avflusat dem förra året och därför borde det inte ha varit ullätarlusen. Tackorna blev sen bättre från ullavfallet under sommaren och på hösten syntes det inte alls. Men nu är det här igen.

Den ena tackan har nog lite av texelblandning i sig och hon hade typ 2 fläckar innan lammen kom och nu ser hon värst ut. Det är inte rött och verkar inte klia eller vara irriterande alls. Den andfra tackan hade inga fläckar innan lamningen utan det har kommit efter. Sen har jag en tacka till som har 1 fläck än så länge.

De 2 första tackorna har fått 2 lamm var och tackan med 1 fläck fick 4 lamm men har tyvärr bara 2 kvar.

Förra året när detta hände så trodde jag att det kunde röra sig om proteinbrist, för det finns ju de tackor som tappar ull pga av det. Men borde inte det hända under dräktigheten? inte efter som i detta fall?

När fårklipparen var här i mitten av februari så såg han inga löss eller loppor och jag tycket att de är i bra hull. De får mycket hö, har fri tillgång till mineraler och saltsten och får selen+E vitaminer i vattnet. Som kraftfoder får de havre och betfor.

Är det någon som har en idé om vad det kan vara? Är det pälsätarlusen? Eller är de som oss kvinnor att de har (hår)ullavfall efter dräktigheten (graviditeten)?
« Senast ändrad: 02 apr-09 kl 17:49 av purelyplatonic »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: ullavfall
« Svar #1 skrivet: 02 apr-09 kl 09:54 »
Jaha, jag har kala fläckar på en texelblandning, inte så mycket, men lite för att man ska oroa sig över vad det är? har också letat löss. Ingen annan har besvär och ingen kliar sig eller nåt sånt.
Det är en fjolårstacka som bör vara dräktig också.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 02 apr-09 kl 13:17 »
Rent spontant tycker jag att tackorna ser lite tunna ut. Speciellt den på nedersta bilden och det tyder i så fall på proteinbrist som då kan det var det som orsakar ullavfallet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

purelyplatonic

« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 14:28 »
Båda bilderna var på samma tacka. Denna bild är på tacka 3, det var visst 2½ fläck inte 1 som jag skrev förrut.

När fårklipparen var här så bad jag om hans åsikt om vilket hull de har, jag tycker det är svårt att känna, och han tyckte inte att de var i dåligt hull. Jag frågade specifikt om tacka 2 för jag har tyckt de sista åren att hon är lite mager (fick trillingar förra året) och jag tror att hon är gammal. Men han tyckte hon var jätte fin, en riktigt fin tacka sa han. Så därför tror jag inte att de är undernärda men för lite protein kan jag också tänka mig.

Men på de som har finullsfår (vad jag har förstått så är det mest de som har råkat ut för ullavfall pga proteinbrist, rätta mig gärna om jag har fel) så händer det under dräktigheten. Och hos mig händer det under diningen, det är det som förundrar mig lite.

Ni som har sett ullavfall pga proteinbrist....ser det ut som hos mina tackor???

hustran

« Svar #4 skrivet: 02 apr-09 kl 16:17 »
Bland våra finullstackor var det alltid ngr. som började tappa ull sena dräktigheten och somliga såg gräsliga ut under digivning. Vi fick nästan gömma dem. De fick fina lamm så jag är fortfarande osäker om det var proteinbrist eller helt naturligt. De gav kanske väldigt mycket till sina lamm.

ekenas

« Svar #5 skrivet: 09 apr-09 kl 09:10 »
Typisk proteinbrist.
Tackans proteinbehov ökar vid lamning och är störst under digivningen, till lammen är 2 mån. Ju fler lamm desto störr proteinbehov naturligtvis: en finullstacka med tre lamm (eller fler) har ett kolossalt. Hur stort? Kolla i boken FÅR av Erik Sjödin.
Tackans hull är ett mått på energin i fodret, protein är en annan femma.
Det är vanligt att man ger havre som kraftfoder har jag förstått... vilket är märkligt, för speciellt proteinrikt är det ju inte (kolla i fodertabeller för att veta exakt).
Förslag 1: analysera grovfodret för protein och energi och justera kraftfodret därefter. Scanna tackorna så att du vet hur många lamm varje tacka bär...Då kan man räkna ut exakt hur mycket varje tacka skall ha...
Förslag 2: Skörda grovfoder tidigare och spara detta till några veckor före lamning och därefter. Helst skall det skördas redan i slutet av maj om det går.
Om du köper in grovfoder, försök hitta en mjölkbonde som säljer- de brukar ta tidigt. Om du har annat grovfoder innan skall övergången till det späda, proteinrika och energirika fodret ske successivt för att undvika våmstörningar. Förmodligen får man komplettera med kraftfoder ändå...
Förslag 3: Byt fårras (tex pälsfår, allmogefår eller rya, köp linjer som inte får så många lamm) eller byt lamningstidpunkt (låt dem lamma på bete- i slutet på maj) och byt till parasitfritt bete så fort de lammat.

Lipc

« Svar #6 skrivet: 09 apr-09 kl 10:29 »
Jag har också så på ett par tackor. De fick det i slutet av dräktigheten och jag tror det var proteinbrist.
Jag blandade in soya och betforpellets i kraftfodret och nu har ullen börjat växa igen. :D

purelyplatonic

« Svar #7 skrivet: 09 apr-09 kl 11:03 »
OK...vå utesluter jag att det är pälsätarlöss i alla fall :)

Det som förundrar mig mest är att det inte är em finullstacka utan hon som ser värst ut har texel i sig och fick bara 2 lamm. De tackor som har 3 lamm har inte alls något ullavfall. Så det är det som jag tycker är konstigt.

Jag får helt klart och och fixa soja och ge henne och se om hon får tillbaka sin ull. Men vad för slags soja ska man ha??

Lia-Ia

« Svar #8 skrivet: 09 apr-09 kl 11:08 »
Jag köper soja på lantmännen/granngården, finns i 30kg-säck (eller om det är 25kg?) vid övrigt foder, tex havre, korn osv.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 apr-09 kl 12:11 »
Proteinbrist tror jag med. Många lamm, mycket mjölk - inget ovanligt. Ge de tackorna mer protein - kraftfoder. Jag hade en sån tacka, lammen mådde utmärkt, hon såg ut som ... Mera mat!

Annika

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser