Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrerade med tänderna på teve.  (läst 4602 gånger)

Mårtesgården

Kastrerade med tänderna på teve.
« skrivet: 30 mar-09 kl 20:51 »
Jag kollar just nu på "skitiga jobb" på Discovery och han är på en fårfarm.
Där drog en ut testiklarna på lamm med tänderna.
Så frågan är: Är det lika obehagligt som det ser ut eller är det en gammal grej som bara känns konstig för mig som inte har får?

Taggis

• vänner
SV: Kastrerade med tänderna på teve.
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 23:33 »
Såg det avsnittet för nån månad sen oxå .Tydligen har dom gjort så alltid för det går fortare än att skära sa dom.
Sen serverades testiklarna friterade till lunch .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 10:00 »
såg reprisen också igår, nja en del. jag hade ju sett hela programmet tidigare en gång redan och jag ville se nåt annat till maten  :-X . lammen ryckte ju iaf inte till nämnvärt mycket, varken när de kuperades eller kastrerades. så det kan väl inte vara sådär värst smärtsamt? klart att det gör ont, men andra metoder gjör ju säkert också ont. hur är det här med kuperingen, kuperas får i sverige? det motiverades ju med att det blir mindre skit på svansarna och därmed blev mindre risk för sjukdomar. det där med att kastrera lamm förstår jag inte. de lär väl gå till slakt i vilket fall, då är det väl bara att hålla dem åtskilda tills dess?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 10:42 »
 Nej, får kuperas inte i Sverige, det är både onödigt OCH förbjudet.
Var det kupering eller Mulesing ni såg?
 Vad var det för får?
Merino kastreras ofta utomlands för att producera mer ull.
Som alltid tycker jag dom som tycker kupering och kastrering utan bedövning inte verkar göra så ont kunde prova på sig själva... ;)
                                Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 31 mar-09 kl 11:09 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 31 mar-09 kl 10:50 »
nä, det var nog kupering av får, de skar av ganska mycket av svansen. det var får till ullproduktion och kuperingen förklarades just med det jag skrev ovan. det var vita får där helvita inte kastrerades och behölls. får som hade svarta ansikten kastrerades eller sorterades ut om det var tacklamm, eftersom deras ull var strävare.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 31 mar-09 kl 10:57 »
Vi har vi dels inte sådana parasiter som man har i tex Australien o Nya Zeeland, det är parasiter som gör att lammen får diaree´, inte de långa svansarna (som visserligen smetar ut skiten), som sedan flugor lägger ägg i, dessutom har vi en annan koll på våra får och behandlar parasitangrepp (om vi ska efterleva djurskyddslagen).
Det ultimata Djurplågeriet dom sysslar med är väl Moulesing.
                                Mvh
                              Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 31 mar-09 kl 10:58 »
och vad är det?

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 31 mar-09 kl 11:11 »
och vad är det?

Nu hittade jag ingen film, men här är en artikel på danska:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/03/07/191929.htm?rss=true
Man tar helt enkelt bort ett stycke hud på fårens bak helt utan bedövning.
Allt för att man avlat fram får som inte passar för klimatet och ohyran som finns i landet.
De Merinofår som finns i Sverige behöver ingen Mulesing :)
                                       Mvh
                                    Charlotte

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 31 mar-09 kl 12:08 »
 :-\

Mårtesgården

« Svar #9 skrivet: 31 mar-09 kl 21:24 »
Ja, kuperingen kändes ju bara... aj. Det gjorde ju kastreringen med men jag antar att får kastreras överallt och funderade på om den här tandgrejen är så främmande för alla som den var för mig.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 31 mar-09 kl 22:17 »
ja, som sagt. jag förstår inte grejjen med kastreringen. deras ull var ju tydligen ändå inget att ha  ??? de går väl till slakt sen ändå?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #11 skrivet: 01 apr-09 kl 10:41 »
Nej, får kuperas inte i Sverige, det är både onödigt OCH förbjudet.

håller inte med på det... har du sett ett Dorset lamm med en skitig svans som snabbt växer..?
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 01 apr-09 kl 10:47 »
Varför är svansen skitig? Man får väl ta itu med parasit och utfodrings problem istället för att kapa svansarna, eller byta ras till ett mer kortsvansat får, även om dom också måste hållas diarrefria för att inte skiten ska växa under svansen.                  Mvh Charlotte

renee d

« Svar #13 skrivet: 01 apr-09 kl 11:23 »
Kupere man inte i Sverige? Jag kupere inte, Men. DAnske får klippare er sur  med får med lang svans. Derfor har jag selv klippat mine får. Jag synes der er mindre insekt problemer med lange svans fordi fårene vifter insekterne väk. Med Venlig Hilsen Renee

Camillur

« Svar #14 skrivet: 01 apr-09 kl 11:38 »
I Sverige är det förbjudet att kupera svansar.
Svenskar i allmänhet anser ofta att det är djurplågeri att klippa svansen av ett djur.
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Weasel

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 01 apr-09 kl 11:45 »
I Sverige är det förbjudet att kupera svansar.
Svenskar i allmänhet anser ofta att det är djurplågeri att klippa svansen av ett djur.

Så därför importerar många kuperade hundar istället för att få det gjort på lika bra sätt i sverige. Måste ju inte göras utan bedövning. Vissa djur mår bättre utan svans, faktiskt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

hustran

« Svar #16 skrivet: 01 apr-09 kl 18:22 »
När jag var liten så kuperade man svansarna, på shopshire bla. inga problem. det sköttes av en "slaktare" som med en verkniv och tjära ,fixade det lätt. Lammen syntes inte få ngr. men av händelsen utan allt gick bra till. Senare såg jag att man satte  "gummiband" på lammen. Hur fungerade det? Det snackas ju om "fantom smärtor " och annat???

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 01 apr-09 kl 18:46 »
Har hört nån gång om ett nomadfolk som kastrerade husdjuren genom att låta en tandlös gubbe mosa kulorna.
Ingen aning om var nånstans.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 01 apr-09 kl 19:15 »
Har hört nån gång om ett nomadfolk som kastrerade husdjuren genom att låta en tandlös gubbe mosa kulorna.
Ingen aning om var nånstans.

man har kastrerat ren med tänderna.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 01 apr-09 kl 19:24 »
Man brukar inte nöja sig med svansen när insektsangrepp blir vanliga, utan man skär bort huden på nästan hela baken.
Det set plågsamt ut.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare
Lagge76, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser