Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)  (läst 30809 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #20 skrivet: 29 mar-09 kl 18:56 »
Bara en liten tanke angående hönserihöns som är nakna, är det inte så att det är raser som är avlade för att rugga snabbt som attan för kort äggläggningspaus och ÄNDÅ är dom inte lönsamma att behålla så att dom får rugga klart så dom säljs, kan inte det ligga bakom nakenheten till viss del?                  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #21 skrivet: 29 mar-09 kl 19:11 »
Fy fan vilka små stackare, vilka ledsna ögon dom ser ut att ha. Är glad att du har förbarmat dig över dessa, snart har dom säkert både fjädrar, glada ögon och självförtroende. Ska bli kul att följa deras utveckling för du håller väl oss informerade och fotar ofta.  :-* på dig och lycka till.
//Torry

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #22 skrivet: 29 mar-09 kl 19:18 »
En "modern" hönsfabrik, bryr sig inte om djurskydd alls, hönsen är foderomvandlare, och ska producera maximalt, för minsta möjliga kostnad.
Det är ingen som helst tvekan om att det är djurplågeri.  Djurskydd diskuteras endast när åtgärder i den riktningen höjer lönsamheten. 

Med en tätare  population, minskar lönsamheten per ägg och höna - men det är inte detta som är intressant, utan anläggningens lönsamhet.

De flesta skulle nog som jag ,inte köpa fabriksägg eller slaktkyckling, om de var insatta i hur detta produceras.

Alla som har haft höns, och sett sina höns rugga, vet att de i de allra flesta fall inte ser ut som på bilderna övan. Och det är tveksamt om det är ruggning. Höns tappar fjädrar efterhand, och nya ersätts när ett värpuppehåll kommer. Dessa har aldrig ruggat, utan genom att fördröja ruggningen tills äggläggningen visar för låga tal, hinner hönan slita på fjäderdräkten rejält.


De nya burarna som kallas "trivselburar" är bara något bättre än de äldre, det är falskt att påstå att de får utlopp för sina naturliga beteenden, såsom djurskyddslagen säger. Höns och grisar får behandlas värre än andra djur. Dessa var först att bli fabriksdjur, och fler står på tur.

I de mest rationella anläggningarna har man ca en kvarts sekund om dagen för den lagstadgade dagliga tillsynen per djur, och den tiden ägnas åt att plocka bort döda djur.  Så länge anläggningen ökar i lönsamhet, kan villkoren vara så att en högre mortalitet tillåts.

Det finns inget ur djurskydds och även etisk (ur humanperspektiuv) metod att producera ägg och kyckling storskaligt under industriförhållanden idag.

Vi slår oss för bröstet ibland i Sverige, för att vi har en bättre djurskyddslagstiftning än andra länder, och det är inte en ren lögn, men det är på det viset att eccesserna i djurplågeri är mindre här.

Vi ger lite mer plats, Vi klipper inte näbbarna, men har då ofta mer kanibalism och hackande, Man söker metoder att minska problemet med kanibalism och hackande, utan att ändra på grundorsakerna till det - trängsel, dålig luft mm.

När jag bodde i stan åt jag inte kyckling på tjugo år, och mycket sällan kom jag över ägg jag kunde acceptera.

Jag sett hela den moderna hönsindustrins framväxt, från ca 1960 och det har bara blivit värre och värre vad än sägs från ansvariga experter, skolor, politiker och industrialister i branchen.

Under tiden har en stekt kyckling förvandlats från söndagsmiddag till en industriellt producerad snabbmat i alla led.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #23 skrivet: 29 mar-09 kl 19:51 »
som är avlade för att rugga snabbt som attan för kort äggläggningspaus och ÄNDÅ är dom inte lönsamma att behålla

eftersom hönserier "alltid" [i modern tid] har slaktat ur efter en värpcykel och sedan satt in nytt så tvivlar jag på att någon har avlat på snabbruggande hönor då detta inte varit någon efterfrågad egenskap från de som köper höns...

ytterligare en anledning till att slakta ur (förutom att hönan värper mindre andra värpcykeln) är att producenten måste städa ur lokalen som hönsen bor i en gång om året - annars blir det större problem med ohyra... har man en lokal med 10000 höns så finns det väldigt få producenter som har en "reservlokal" som de skulle kunna placera dessa höns i under en vecka eller så, dvs tiden som det tar att göra rent och desificerar lokalen de brukar bo i...

ägg (och kött och mjölk)-produktion i stor skala handlar alltid om ekonomi, när det blir storskaligt "på riktigt" så handlar det aldrig om att det är någon som gör det för att de tycker om djur...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #24 skrivet: 29 mar-09 kl 20:08 »
Usch vad de ser ut, de stackarna!
Tänk om det varit lag på att ha ett foto på en sådan naken höna på varje kartong med burhönsägg. Då hade nog försäljningen minskat drastiskt

Men bilderna är på höns som varit FRIGÅENDE... inte alls burhöns.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #25 skrivet: 29 mar-09 kl 20:12 »
Men bilderna är på höns som varit FRIGÅENDE... inte alls burhöns.

Gör ingen som helst skillnad, det är snarare så att det plockas fler fjädrar i stora frigående anläggningar.
Frigående höns i industrianläggningar far lika illa som burhöns, även om en del marknadsföring försöker ge annat sken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sallyomolly

  • Gäst
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #26 skrivet: 29 mar-09 kl 20:16 »
De blir nog fina, de ruggar ju och fjädrarna kommer snabbt när de väl börjar växa.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #27 skrivet: 29 mar-09 kl 20:19 »
Helt vanliga hemmahöns kan se fördjävliga ut, de också när de ruggar. När jag har köpt avdankade värphöns har de ofta sett rätt fina ut när jag fått dem, för att sen snart tappa alla fjädrarna och bli riktiga ruggugglor ett tag. 
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #28 skrivet: 29 mar-09 kl 20:20 »
Ja ni ska inte vara oroliga för att inte hönsen får fjädrarna tillbaka, i sin nya miljö kommer de att tro att de fått samma öde som sina kompisar, med den skillnaden att just de kommit till hönshimmelen. De blir gamla och värper många år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #29 skrivet: 29 mar-09 kl 20:22 »
Helt vanliga hemmahöns kan se fördjävliga ut, de också när de ruggar. När jag har köpt avdankade värphöns har de ofta sett rätt fina ut när jag fått dem, för att sen snart tappa alla fjädrarna och bli riktiga ruggugglor ett tag. 

Visst det händer ibland. Men fabrikshönsen har aldrig ruggat!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #30 skrivet: 29 mar-09 kl 20:31 »
just pga bilder som de vill jag aldrig mer köpa ägg i butiken... Jag har spenderat mina besparningar på att bygga ett hönshus som huser 4 lohman en aracuna och en isbar.. De ge oss för tillfället mellan 2 och 3 ägg per  dygn ( 3 lohman är unghöns) som är vårt husbehov. Grannen klagade på att vi hade de tills jag visade henne de bilderna... hon förståg bättre efteråt.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #31 skrivet: 29 mar-09 kl 20:31 »
Johe71: Jag är Mycket försiktig med att uttala mig om vad 'Storbönder' tycker och känner för sina djur... Just Fjäderfä och grisbönder känner jag faktiskt inga så jag vet inte varför dom sysslar med djur... Men jag har jobbat på relativt stora gårdar och besökt en hel massa andra och känner en hel del människor med stora mjölk och köttgårdar, även de största fårägarna i närheten och alla driver sina gårdar med kunskap och djurintresse, det finns så mycket annat mer lönsamt man kan göra om det bara är pengar som lockar.           Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #32 skrivet: 29 mar-09 kl 20:43 »
Industrihönsanläggningar(ägg och slaktkyckling) drives vanligen inte av bönder, utan stora bolag i Sverige finns t.ex. Kronfågel och Blenta.  Det är mer påtagligt utomlands där försäkringsbolag mm investerar i agrobussines. 

I Sverige finns Kinnevik som stor internationell aktör, ännu endast på spannmål.  Man har med skumma metoder roffat åt sig landområden i Ryssland och Ukraina.  Statskuppen i Madagaskar utlöstes delvis för att den gamla regimen  planerade sälja halva sin jordbruksareal till ett Koreanskt storbolag (detta har man inte tagit hänsyn till i omvärlden när man bedömmer den nya regimen) och med en spottstyver lösa ut de nuvarande brukarna.
Koloniaismen är på renesans.

Trenden är skrämmande för såväl folk som fä, förhoppningsvis faller de på eget grepp.

Denna länk skriver mer från ett internationellt perspektiv, är lite inaktuell och har lite blåögdhet, men är ändå läsvärd.
http://members.fortunecity.com/djurfri/node9.html

Johe71: Jag är Mycket försiktig med att uttala mig om vad 'Storbönder' tycker och känner för sina djur... Just Fjäderfä och grisbönder känner jag faktiskt inga så jag vet inte varför dom sysslar med djur... Men jag har jobbat på relativt stora gårdar och besökt en hel massa andra och känner en hel del människor med stora mjölk och köttgårdar, även de största fårägarna i närheten och alla driver sina gårdar med kunskap och djurintresse, det finns så mycket annat mer lönsamt man kan göra om det bara är pengar som lockar.           Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 29 mar-09 kl 20:46 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #33 skrivet: 29 mar-09 kl 21:00 »
Frigående höns i industrianläggningar far lika illa som burhöns, även om en del marknadsföring försöker ge annat sken.


Eller far värre... http://www.livsmedelssverige.org/hona/8.htm#svastudien


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #34 skrivet: 29 mar-09 kl 21:17 »
Eller far värre... http://www.livsmedelssverige.org/hona/8.htm#svastudien




Det hackas mer, och brunvärpare lär gå riktigt dåligt.

Ohyreproblem större.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #35 skrivet: 29 mar-09 kl 23:54 »
Men vilka små stackare! Jag har aldrig sett något liknande, trodde inte en höna kunde ha så få fjädrar och fortfarande leva... Och vilka ledsna ögon, nästan så man gråter bara för det...

Jag som tyckte min Agda (brun lohmann) såg för bedrövlig ut i höstas när hon ruggade för första gången, och då var hon ändå ljusår från de här... Och hennes fyra systrar såg bättre ut än vad hon gjorde ändå. Man såg inte huden på henne egentligen mer än på ryggen och så hade hon knappt några stjärtfjädrar. Då är hon ändå en industrihöna av födseln och borde egentligen sett likadan ut som de här om det inte spelar någon roll hur man håller den sortens höna som någon skrev i början?

Hoppas de överlever och får nya fjädrar och bli fina. Det är en god handling att rädda sådana hönor, men jag vet inte om jag skulle våga. Jag kanske skulle gråta ihjäl mig...

En god vän till min pappa skaffade sådana hönor, men de lärde sig aldrig att leva som en riktig höna, han bar dem mellan hönshus och hönsgård varje dag. De satt i en liten klunga och verkade inte 'se' solen, gräset, godbitar och annat. De lärde sig aldrig sitta på pinne, krafsa och annat och sen dog de en efter en. Hoppas dina klarar sig bättre, många andra här har ju lyckats med sina.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #36 skrivet: 30 mar-09 kl 09:39 »
Ursch, sådär såg våra ut också precis när vi hämtade hem dem...  :( Men de piggar på sig och efter ett tag månader så är de finfina!  :D

Är det vit Lohman föresten? För de ser precis ut som våra... (som är vit Lohman).
Isf kan du vänta dig måååååånga ägg utav dem!  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #37 skrivet: 30 mar-09 kl 18:18 »
Hur är det med KRAV-märkta ägg, kommer dom från höns som ser ungefär lika jävliga ut?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #38 skrivet: 30 mar-09 kl 20:00 »
För KRAV-höns är minimikravet max 6 höns per kvadratmeter, för konventionella tror jag att det är nio och det kan ju kanske spela roll.

KRAV har såvitt jag vet inga regler för hur hönsen ska se ut för att äggen ska få kallas ekologiska.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Att ta hem värphybrider (varning för starka bilder)
« Svar #39 skrivet: 30 mar-09 kl 20:35 »
För KRAV-höns är minimikravet max 6 höns per kvadratmeter, för konventionella tror jag att det är nio och det kan ju kanske spela roll.

KRAV har såvitt jag vet inga regler för hur hönsen ska se ut för att äggen ska få kallas ekologiska.

Inte för jag är insatt, men får kravhöns verkligen ljusterapi så att de inte ruggar naturligt på hösten?
Rimligt vore det i alla fall att hönsen fick värpa två säsonger med en naturlig ruggning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
Saamanjasy

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser