Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill börja med smide  (läst 16792 gånger)

Jimmy G

• Södermanland
Vill börja med smide
« skrivet: 26 mar-09 kl 21:18 »
Hej jag skulle villja börja att smida saker men vet inte var man kan lära sig.
Vet in hur eller var man kan lära sig  ???
  MVH Jimmy G
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

gopo

SV: Vill börja med smide
« Svar #1 skrivet: 27 mar-09 kl 08:08 »
Hemslöjdens kursgård Sätergläntan (http://www.saterglantan.se/), Gränsfors bruk (http://www.gransfors.com/htm_sve/ och gysinge hantverk (http://www.gysingehantverk.se/smideskurser.html) är några av dom ställen som har smideskurser. www.antracit.se är en hemsida som bara handlar om smide, där kan du säkert hitta något intressant.

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #2 skrivet: 27 mar-09 kl 08:39 »
Var bor du? Du kan komma hem till mig och testa lite om det är intressant.

På nätet är Antracit enligt ovan är bra.
eller:
www.iforgeiron.com
www.anvilfire.com

De flesta studieförbund ordnar helgkurser.
*Janne Jörgensen*

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-09 kl 09:53 »
Jag bor i huddinge  ;)
tack för tipsen  :)
« Senast ändrad: 27 mar-09 kl 23:52 av Jimmy G »
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-09 kl 22:47 »
är det för långt bort
 ???

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #5 skrivet: 30 mar-09 kl 08:39 »
Jag bor utanför linköping, jag har lite vaga planer på att ordna "prova på kurser" så är du intresserad av det så kanske det är dags att realisera de planerna frammåt våren.
*Janne Jörgensen*

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-09 kl 11:46 »
ska höra med förälderna

AnnaSara

« Svar #7 skrivet: 01 apr-09 kl 16:46 »
Hej!
jag rekommenderar att gå en kurs på folkhögskola, en hel termin eler två, eller kortare kurs.
Alla finns på internet, själv gick jag Bäckedals folkhögskola, och den är perfekt om det är historiskt smide, nästan helt utan maskiner, som du är intresserad av.
Lycka till
Anna-Sara

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #8 skrivet: 02 apr-09 kl 10:14 »
En riktig utbildning är ju helt klart att föredra om man vill jobba med smide, ett gesällbrev vore ju kul att kunna visa upp. Själv har jag ingen formell utbildning i smide mer en en helgkurs. Jag har däremot en hel drös högskolepoäng inom materialteknik, vilket jag faktiskt har nytta av i min hobby.

I ditt fall Jimmy tror jag en kortare kurs, eller att bara träffa en smed och testa på lite är en bra start. Så du får känna på lite om det är något som passar dig. På www.antracit.se finns en kartfunktion där du kan hitta smeder nära dig, det finns säkert någon som kan låta dig testa lite. Om det är för långt att ta sig till Linköping.
*Janne Jörgensen*

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 02 apr-09 kl 11:19 »
Men jag är 13år blir det svårt då ???

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #10 skrivet: 02 apr-09 kl 12:44 »
Att prova på nej. Om dina föräldrar tillåter. Utbildning är ju efter gymnasiet så det har du ju tid att fundera på.
*Janne Jörgensen*

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 05 apr-09 kl 20:34 »
föräldrarna tillåter och jag är fortfarande intresserad  ;D

magnus sundelin

• slöjdlärare och smed
« Svar #12 skrivet: 10 apr-09 kl 10:44 »
Hej Jimmy!
Kolla med din slöjdlärare på skolan.

Magnus

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #13 skrivet: 17 apr-09 kl 11:09 »
*Janne Jörgensen*

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 17 apr-09 kl 22:24 »
ska göra
 ;D ;D ;D ;D

RåBjarK

• Östergötland
    • RoBjarK Järnsmide
« Svar #15 skrivet: 14 jun-09 kl 22:02 »
Fick du till på något sätt till slut?

Min "kollega" och jag håller också kurser i traditionellt varmsmide emellanåt när vi får ihop minst tre deltagare, och jag kan erbjuda två olika varianter med olika förutsättningar;
1. I våran smedja i centrala Stockholmo, med några maskiner, ingen övernattning erbjudes vanligtvis.
2. I en liten "bonnsmedja" på landet i Uppland, utan några direkta maskiner, övernattning och föda erbjudes om man önskar.

Om du är nyfiken på det mer förhistoriska stuket så finns det en primitivare smedja på rekonstruerade järnåldersgården "Gunnes gård" i Upplands väsby där jag arbetar halvtid - men där kan jag inte erbjuda kurs ännu, utan bara att man kan få prova på en stund om den övriga verksamheten på gården tillåter. Vi har djur och miljöer, och besökare, som kräver sin tid. Ingen entré.

Hoppas jag inte går över någon gräns här för vad trådens ämne tillåter, som att jag gör reklam!? :-\ Ber om ursäkt i så fall!

RoB
Utvecklande bakåtsträvare.
En stabo som klättrar runt i stadsdjungeln men har hjärtat i havet - skogen - berget.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 15 jun-09 kl 14:54 »
det tipset eller vad jag ska säga i minet när  jag ska få göra något nästa gång 
och det gör inget ;D

Imp

« Svar #17 skrivet: 21 jun-09 kl 23:50 »
1 surfa som fan på nätet, speciellt youtube och amerikanska sidor.
2 de flesta som pysslar med det i Sverige vill tjäna pengar på det och de tycker du ska köpa dyr utrustning av dem. En hel del snobbism frodas också.

Jag kan inte smida själv, men jag har provat på hemma och jag har bankat till en kniv av en gammal rälsspik. Det var roligt och kostade mig ca 20 spänn för en säck grillkol.

Det jag gjorde var att leta reda på en rälsspik, en slägga(billigt från typ biltema eller nåt, men det brukar finnas på loppmarknader också eller så lånar man en av nån), köpte grillkol, byggde en ässja av några tegelstenar(ställde dem i en fyrkant som jag hävde ner kol i), tog en kupevärmare och tejpade fast ett rör på den så jag kunde rikta luftblåset in i kolet och en rälsstump(vilken större järnbit som helst funkar) som städ. Efter det så tände jag på med tändvätska som man gör när man ska grilla och väntade tills det var glöd då riktade jag dit röret från kupevärmaren, då blir det jävligt varmt(jag justerade luftblåset genom att flytta röret längre bort), lade dit rälsspiken. När sedan rälspiken såg riktigt varm ut(finns bilder på internet hur det ska se ut) så lade jag den på rälsbiten och bankade tills den fick formen av en kniv, fick värma den några gånger då den svalnar efter ett tag. Som tång använde jag en hovtång och en vanlig polygrip.

Denna är skitbra

jepp, nu kan ni som kan börja gnälla:)

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #18 skrivet: 22 jun-09 kl 15:55 »
1 surfa som fan på nätet, speciellt youtube och amerikanska sidor.
2 de flesta som pysslar med det i Sverige vill tjäna pengar på det och de tycker du ska köpa dyr utrustning av dem. En hel del snobbism frodas också.

Jag kan inte smida själv, men jag har provat på hemma och jag har bankat till en kniv av en gammal rälsspik. Det var roligt och kostade mig ca 20 spänn för en säck grillkol.

Det jag gjorde var att leta reda på en rälsspik, en slägga(billigt från typ biltema eller nåt, men det brukar finnas på loppmarknader också eller så lånar man en av nån), köpte grillkol, byggde en ässja av några tegelstenar(ställde dem i en fyrkant som jag hävde ner kol i), tog en kupevärmare och tejpade fast ett rör på den så jag kunde rikta luftblåset in i kolet och en rälsstump(vilken större järnbit som helst funkar) som städ. Efter det så tände jag på med tändvätska som man gör när man ska grilla och väntade tills det var glöd då riktade jag dit röret från kupevärmaren, då blir det jävligt varmt(jag justerade luftblåset genom att flytta röret längre bort), lade dit rälsspiken. När sedan rälspiken såg riktigt varm ut(finns bilder på internet hur det ska se ut) så lade jag den på rälsbiten och bankade tills den fick formen av en kniv, fick värma den några gånger då den svalnar efter ett tag. Som tång använde jag en hovtång och en vanlig polygrip.
http://www.youtube.com/watch?v=9pZZ3zoWzB0&feature=related
Denna är skitbra
http://www.youtube.com/watch?v=_6yiBqgzrJM&feature=related

jepp, nu kan ni som kan börja gnälla:)

Jag håller till fullo med om 1. Jag började själv i princip så. Men om man "blir fast" så vill man ha lite mer permanent utrustning. Men det är i princip bara städet som kostar, ässja bygger man rimligt enkelt av "skrot", tänger och andra verktyg tillverkar man. Bränslet går givetvis lös på ett par kronor men det är en relativt billig hobby.

2. däremot upplever jag inte som helt verklighetsförankrat. De smeder jag känner är väldigt trevliga och hjälpsamma, sedan är det ju så att en del lever på sitt hantverk och hantverk kostar. Men det är en annan diskusion....
*Janne Jörgensen*

Björn Kumlin

• Björn Kumlins smide
« Svar #19 skrivet: 23 jun-09 kl 12:47 »
Jovisst kan man lätt börja smida med enkel utrustning på egen hand,

Här kommer en bild på min första ässja som jag byggde helt gratis av gammalt skrot när jag var i 12 - 13 årsåldern:

Lägg märke till i-balken med snickarhammaren på sig, mitt "smidesstäd" och hammare i början. Då hade jag visserligen provat på smide vid ett tillfälle tidigare men det gör nog ingen större skillnad. Även jag eldade upp åtskilliga säckar köpt träkol i början, onödigt dyrt! Och dessutom innehåller det ett rätt lågt energivärde jämfört med riktigt milat träkol eller stenkol etc.  Tillverka eget kol eller köp från någon annan som håller på med kolmilor i trakten istället.

Självfallet är det bättre med riktig utrustning från början, i alla fall ett riktigt smidesstäd är att föredra. Men som sagt det är inte omöjligt till en början annars heller.

En bra smideshammare är ganska viktigt! Visst kan man köpa från biltema, men då behöver man slipa om hammarhuvudet rätt rejält ty de är totalt felbalanserade. En dålig smideshammare leder i längden till risk för skador i arm och axel, lägg ett par hundralappar extra på det.   

Jag upplever det inte så att de flesta som sysslar med smide gör det för att tjäna pengar snarare är det så att det är en nödvändighet att få in penningar för att kunna syssla med smide. De flesta smeder hankar sig fram, gör man något enbart för att tjäna pengar varken smider man eller sysslar med något annat hantverk.

Snobbism? Inget jag har stött på i alla fall och då har jag haft kontakt med en hel del smeder..

Imp

« Svar #20 skrivet: 23 jun-09 kl 19:19 »
Jag har inga som helst ambitioner på att få in pengar på min hobby, det är väl därför jag ser det som skitkonstigt. Jag kan inte fatta varför folk ovillkorligen vill tjäna pengar på sina hobbies oavsett om det är smide, målning, fotografiering, keramik, odling eller nåt annat.
 Jag är aldrig in på antracit pga attityden folk har där.

snörom

• trägen vinner
« Svar #21 skrivet: 08 aug-09 kl 10:43 »
Jovisst kan man lätt börja smida med enkel utrustning på egen hand,

Här kommer en bild på min första ässja som jag byggde helt gratis av gammalt skrot när jag var i 12 - 13 årsåldern:

Lägg märke till i-balken med snickarhammaren på sig, mitt "smidesstäd" och hammare i början. Då hade jag visserligen provat på smide vid ett tillfälle tidigare men det gör nog ingen större skillnad. Även jag eldade upp åtskilliga säckar köpt träkol i början, onödigt dyrt! Och dessutom innehåller det ett rätt lågt energivärde jämfört med riktigt milat träkol eller stenkol etc.  Tillverka eget kol eller köp från någon annan som håller på med kolmilor i trakten istället.

Självfallet är det bättre med riktig utrustning från början, i alla fall ett riktigt smidesstäd är att föredra. Men som sagt det är inte omöjligt till en början annars heller.

En bra smideshammare är ganska viktigt! Visst kan man köpa från biltema, men då behöver man slipa om hammarhuvudet rätt rejält ty de är totalt felbalanserade. En dålig smideshammare leder i längden till risk för skador i arm och axel, lägg ett par hundralappar extra på det.   

Jag upplever det inte så att de flesta som sysslar med smide gör det för att tjäna pengar snarare är det så att det är en nödvändighet att få in penningar för att kunna syssla med smide. De flesta smeder hankar sig fram, gör man något enbart för att tjäna pengar varken smider man eller sysslar med något annat hantverk.

Snobbism? Inget jag har stött på i alla fall och då har jag haft kontakt med en hel del smeder..

hejsan! visst är det du som brukar vara på gammelvala, värmland och smida i gamla smedjan?
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

snörom

• trägen vinner
« Svar #22 skrivet: 08 aug-09 kl 10:46 »
hej! jag rekommenderar dig att ta kontakt med dim hembygdsförening och hör dig för om inte de har något att erbjuda dig. De brukar bli jätteglada om man hör av sig och vill lära sig om gamla traditioner och hantverk.
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Björn Kumlin

• Björn Kumlins smide
« Svar #23 skrivet: 09 aug-09 kl 20:03 »

hejsan! visst är det du som brukar vara på gammelvala, värmland och smida i gamla smedjan?

Jovisst, det stämmer bra det!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 25 okt-09 kl 11:21 »
Om du bor i stockholmstrakten och vill börja med smide kan jag rekommendera Skeppsholmsgården, dom har både nybörjarkurser och mer avancerade.
http://www.skeppsholmenshemgard.se/default.asp?sID=1475&mID=1&pType=1
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 28 okt-09 kl 15:12 »
ja jag ska ta en titt på den
/jimpa

Hällmansro

« Svar #26 skrivet: 08 nov-09 kl 19:06 »
Min son, 12 vill också.........

Blir det någon mer prova på helg?

"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

bokmalen

« Svar #27 skrivet: 08 nov-09 kl 19:37 »
Kliar i fingrarna på mej också... jag och sonen skulle vilja lära oss, vi också. Om alla kan enas om en bra helg är vi också intresserade.
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 20 nov-09 kl 11:37 »
hoppas att det blir en till prova på helg

slainte

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 02 dec-09 kl 23:18 »
Hemslöjdskonsulenterna i Stockholm har smide ibland för ungdomar. Jag tror det är onsdagar (men är inte säker), när jag var elev på HV-skola hade jag smide med ungdomar hos hemslöjdskonsulenterna. De håller till vid Sabbatsbergsområdet.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

slainte

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 02 dec-09 kl 23:22 »
http://www.sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=16484
Länk till ungdomsverksamheten i Stockholm.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 2 användare
alfhild, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser