Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykomlingar till "flocken"  (läst 2588 gånger)

LolloF

Nykomlingar till "flocken"
« skrivet: 26 mar-09 kl 19:10 »
Hur gör man bäst när man ska introducera nya djur till flocken?
Har tre hönor idag de ligger alla och surar, ska nästa helg köpa en tupp och två kycklingar, hur introducerar jag dessa för de tre damerna jag redan har?

//LolloF

Gräbban

• -
SV: Nykomlingar till "flocken"
« Svar #1 skrivet: 26 mar-09 kl 19:35 »
Sätt in de nya djuren till de nadra på natten, när det är mörkt och dom sover. Tyst och lugnt. Ställ in en stol eller "möblera om" en aning, så har hönsen fullt upp att kolla in det nya och missar att där är nya djur! Så har jag alltid gjort, och aldrig haft problem!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

LolloF

« Svar #2 skrivet: 26 mar-09 kl 19:50 »
Kycklingarna - kan man bara lägga in dem i redet hos ruvhönorna på kvällen?

Ser de något på kvällen? Tänkte på tupp stackarn som inte hittar i nya huset.....

Hönsmamman LolloF

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 27 mar-09 kl 11:24 »
Det gör inget om de inte ser något, de lägger sig att sova direkt när det är mörkt. Är kycklingarna så små att dom behöver en höna? I så fall får du stuva in dom under hönan oxå när det är mörkt, då brukar hönan bara maka sig tillrätta igen och somna eftersom det ändå är mörkt och på morgonen blir hon supernöjd med att ha fixat kycklingar under natten (om du har tur).
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 27 mar-09 kl 12:28 »
Jag har bara lagt kycklingar under höns om dom har haft egna små i samma ålder & det har gått bra .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 27 mar-09 kl 15:44 »
Ett annat tips är att ha de nya i en bur bredvid under några dagar, för att de ska vänja sig vid varandra. Låter lite omständigt om du frågar mig, har aldrig gjort så.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

LolloF

« Svar #6 skrivet: 28 mar-09 kl 09:44 »
Vet inte riktigt vilken storlek det blir på kycklingarna, har inte bokat utan vi ska åka och titta på vilken ras vi ska ha... dv. kochin (igen) sabelpoot eller chabo...

Vi lägger väl in kycklingar och tupp på kvällen och håller öronen öppna på morgonen så får vi se hur det går...

//LolloF

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 30 mar-09 kl 10:12 »
Lägg INTE in kycklingarna hos främmande hönor på kvällen och gå därifrån - de kan vara döda på morgonen.
Jag försökte ett par gånger med kycklingar kläckta i kläckare förra året, att lägga dem under två olika ruvhönor, men de blev hackade och stod och tröck inne i redet och bara "tog emot".
Du bör vara där så länge att du kan se att de blivit accepterade, eller inte försöka denna metod alls.

Hur gamla är kycklingarna?
Sätt in dem med värmelampa och egen bur i hönshuset. När de är 4 veckor eller mer och börjar se lite robusta ut, kan du göra en öppning i buren, så att de kan komma in och ut som de vill men ingen av de vuxna följa efter. Räkna med att de får stryk.

Du har inte funderat på att köpa befruktade ägg istället? Dem kan du ju lägga under dina sura hönor, och så kläcks de som deras egna barn och allt blir mycket lättare...  ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 30 mar-09 kl 13:04 »
Ska du inte ha dem i karantän först innan du stoppar in dem till de andra? Skulle jag göra och vänta med att släppa ihop dem tills ruvhönorornas kycklingar var fullt befjädrade.

LolloF

« Svar #9 skrivet: 31 mar-09 kl 10:10 »
Har funderat på att köpa ägg till mina surhönor, men vi vill inte ha mer än en tupp.... Därför har vi valt att köpa kycklingar.

Hur länge behöver de vara i karantän?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 31 mar-09 kl 20:38 »
Fast om du köper kycklingar kan det ju bil flera tuppar ändå.  ::)
Kan tala om för dig att min pojkvän har fått 3st tuppar av denna uppfödare som skulle vara hönor.  :-[ En sa jag till och emd till om att det var en tupp (djuret var ca 15-16 veckor och syntes jättetydligt) men slutade med att jag fick ge mig och det kom med ännu en tupp.... xD

När vi kom hem till min pojkvän så hittade jag sadelbehäng på en höna, alltså var det också en tupp... Den tredje var däremot inte så gammal, men även där såg man om man kollade ordentligt att det var en tupp.  :P

Sååå, finns risk för fler tuppar än ni vill ha även fast ni köper kycklingar... Särskilt om de inte är så gamla.  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LolloF

« Svar #11 skrivet: 31 mar-09 kl 22:10 »
Jaha..   :-\ ??? Men då behöver jag hjälp!! Hur ser man på benbefjädrade vilket kön det är? Hur stora ska de vara för att klara sig utan "mamma"?...

Då vi har en "tuppfientlig" granne så vill jag ju inte utmana ödet och helt plötsligt stå där med tre tuppar som tokgal!  :o :-[

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 31 mar-09 kl 22:41 »
Hur länge behöver de vara i karantän?

Man bör alltid ha nya djur för sig själv i minst 3 veckor, längre om de blir sjuka under tiden. Har man möjlighet är det bra att sätta ett djur från sig gamla grupp med dem för att se att den inte blir sjuk av de nya eller tvärtom. Skulle det djuret man sätter dit bli sjukt och man kan koppla det direkt till de nya djuren ska man aldrig sätta ihop dem.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #13 skrivet: 01 apr-09 kl 08:44 »
Hur stora ska de vara för att klara sig utan "mamma"?...
Har de värmelampa och eget utrymme(kaninbur t ex) som skydd från de andra, så behöver de ingen mamma.
Maskinkläckta kycklingar får ju ingen mamma.

Då vi har en "tuppfientlig" granne så vill jag ju inte utmana ödet och helt plötsligt stå där med tre tuppar som tokgal!  :o :-[

Då ska du nog köpa vuxna höns, eller en ras eller färgkombination som du snabbt kan se på teckningen vilket kön det är. Sök på "könsbestämma" på detta forum så ser du vad svårt det kan vara  ;)

En tupp som tokgal tystnar om du stoppar honom i en pappkartong, och kan sedan nackas till kvällen...
Jag har också hysteriska grannar. Det är trevligare att kunna sälja/ge bort dem, en då måste man veta innan de börjar gala, så att man hinner annonsera.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 01 apr-09 kl 13:22 »
Har funderat på hur jag själv skulle göra i år.
Var lite trött på alla tuppar som kläckteas förra året.
Våra närmsta grannar bor fågelvägen 1 km bort så dom bryr sig inte men d blir lite oroligt i flocken m många tuppar.
Har 3 nu å d funkar mkt bra.
Har nog haft dom flesta varianter, utom stoppat in köpta kycklingar under höna å det skulle jag inte våga.
Minst jobb å lugnast i hönsgården etc etc etc är ju helt klar befruktade ägg under "surhönsen".
Och det ger helt klart bäst kycklingar i slutänden.
Har tyvärr dålig erfarenhet av maskinkläckta kycklingar när dom sen ska bli morsor själva.
Avliva tupparna, dom som dyker upp. Dom andra alternativen är bra mkt mer jobb med!
Jag bara väntar på att mina ska lägga sig nu så jag kan hämta hem ägg.
En vår med egenuppfödda kycklingar kan vi väl inte var utan. :-)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #15 skrivet: 01 apr-09 kl 13:41 »
Jag har också hysteriska grannar. Det är trevligare att kunna sälja/ge bort dem, en då måste man veta innan de börjar gala, så att man hinner annonsera.

Jag håller med! Frågan är vem som skulle vilja köpa en hysterisk granne som gal...

(förlåt, kunde inte låta bli, tyckte det var så roligt...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 01 apr-09 kl 13:43 »
Haha!  ;D

Här bryr sig ingen i alla fall.  ;D

Ett jäkla liv när alla 13 tupparna får för sig att gala i kör.. Sedan går man ut på framsidan och då står 14 hundar och skäller (hundpensionatet).  ::)
Så har man apor som vrålar (bröder  ::)) ...

Grannen till oss hade också en massa höns och djur så de brydde sig inte... Nu är de döda dock (människorna).  :-\
Grannen längre bort har en kennel så där låter det ju mycket också...  ;D
« Senast ändrad: 01 apr-09 kl 13:46 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LolloF

« Svar #17 skrivet: 01 apr-09 kl 13:58 »
Typiskt att det ska bli så "krångligt"  :(

Har pratat med folk som har höns och de har rekommenderat mig detta med att stoppa kycklingar under hönorna, istället för befruktade ägg...

Får fundera igen och se om jag kommer hem med endast en tupp eller hur det blir...

Tack för alla svar jag fått!  :D

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 10 apr-09 kl 21:06 »
Nyfiken på hur d gått? Blev d ägg eller kycklingar?  :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

LolloF

« Svar #19 skrivet: 10 apr-09 kl 23:07 »
Jag följde magkänslan...  ::)  :-[

Jag köpte en tupp (benbefjädrad) och två små dv. kochin hönor. Har efter samtal här hemma satt ihop dem med de andra tre i flocken och det har gått riktigt bra - de får sig tjuvnyp då och då i upfostrings syfte. Vi har koll på dem och de verkar må bra allihopa, tuppen är ganska sprallig och får sig en tillsägelse från gammelönorna då och då men får vara med och sova o äta så det blir nog bra när alla hittat sina platser.

Nu hoppas vi bara att vår hönor inte hade några sjukdommar eller att de nya hade med sig något till oss - vi väntar och ser hur det går. Just nu njuter vi bara av pipen från de gosiga småttingarna!!

//LolloF

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser