Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge med brutet ben  (läst 3259 gånger)

Taggis

• vänner
Bagge med brutet ben
« skrivet: 25 mar-09 kl 08:42 »
En vän som oxå har får sa att hennes bagge hoppade runt på 3 ben emelllanåt satte han ner det lite.Var & kollade honom själv lite senare med ägaren ,han var mkt svullen i leden 10 cm över klöven ,strax efter så hoppar han iväg då ser jag att strax under leden när han stöder benet går utåt. Svårt attt förklara men tänk som om det vore ledat som ett knä men det böjs på fel håll .Anrar att det enda som håller foten/foten på plats är senor & musklerna på honom. Dom ska ringa vet & kolla men de såg inte bra ut med honom.
Kan det var något annat än brutet ben på honom ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

peppz

• Västergötland
SV: Bagge med brutet ben
« Svar #1 skrivet: 25 mar-09 kl 09:06 »
Alltid tråkigt när det går så illa...
om han är blockhalt så ska han in i en egen box och undersökas ordentligt, känner man igenom skadan brukar det vara ganska lätt att säga om det är brutet eller inte...
jag antar att du menar att han är svullen i kotan och om benet buktar ut åt fel håll därifrån så kan man väl kanske gissa att han tex fastnat under något och knäckt kotan.
vi har haft det problemet med ett par kor här som lagt sig och fått in benet under bröstbommen och sedan försökt resa sig..  kan bli fula pålagringar av såna skador..

Är det inget brott så brukar just får läka ut kotor förvånansvärt lätt, inte alls som så många tyngre djur, bara man låter det ta låååång tid och håller dom i absolut stillhet.
Men känner man att benet är av så föreslår jag snarare ett skott i pannan än en veterinär..  om han inte har ett väldigt stort rasavgörande avelsvärde då...

hoppas det inte är så illa iaf..
Kennel SweetCaileanz

hustran

« Svar #2 skrivet: 25 mar-09 kl 12:27 »
Som sagt har han ett intresant avelsvärde, så går det oftas bra att gipsa, det läker förvånadsvärt bra. Kolla med vet. om det är så att det är brutet,om du inte kan själv. Vi har under åren gipsat en del tackor o lamm. Även dräktiga tackor. Gipslindor finns på apoteket och fetvadd, som du lägger mellan klöven och bakåt mot senan. Sedan kladdar man fast lindorna på framsidan endast och över klöven. Baksidan bör ju inte gipsas för där klipper man bort alltihop när det läkt. Linda sedan runt alltihop. Jag gjorde en "strumpa" med sula av textillim i botten (efter tips) limma många ggr. så har du nästan som en stövel, som du kan använda många ggr. Lycka till. :)

agge

« Svar #3 skrivet: 25 mar-09 kl 12:39 »
Stalla in honom o kanske någon till som sällskap om du har fler baggar o dom trivs tillsammans.
Om det är ett lamm så kan det vara en ledinflamation botas med antibiotika
Hade ett tacklamm med brutet baben för några år sedan. det skulle läka utan spjälning, hon lever än.

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 25 mar-09 kl 15:00 »
Tack för all info. Jag har inte pratat med grannen än så jag vet inte hur det gått med baggen & om dom pratat med veterinären än.
Han har inget avelsvärde då han är där för att dom ska få lamm ,dom fick honom gratis har jag för mej då var han ca 6mån. nu är han lite över 2 år.
pepps: Han är svullen mellan där klövern slutar till första kotan/leden (dvs inte knäleden utan fotleden svårt att förklara  :P) & när han då gick såg jag att det definitivt inte såg bra ut.
Jag kunde tyvärr inte kolla närmre på honom då han gick iväg hela tiden men jag hoppas att ägarna gör nåt åt det idag,för fy 17 för att gå med brutet ben !
Ska höra med dom senare & be dom ta in honom så han tar det lungt, dom har en tacka som kan vara med honom då hon inte väntar lamm längre.

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-09 kl 20:07 »
Tack för all info. Jag har inte pratat med grannen än så jag vet inte hur det gått med baggen & om dom pratat med veterinären än.
Han har inget avelsvärde då han är där för att dom ska få lamm ,dom fick honom gratis har jag för mej då var han ca 6mån. nu är han lite över 2 år.
pepps: Han är svullen mellan där klövern slutar till första kotan/leden (dvs inte knäleden utan fotleden svårt att förklara  :P) & när han då gick såg jag att det definitivt inte såg bra ut.
Jag kunde tyvärr inte kolla närmre på honom då han gick iväg hela tiden men jag hoppas att ägarna gör nåt åt det idag,för fy 17 för att gå med brutet ben !
Ska höra med dom senare & be dom ta in honom så han tar det lungt, dom har en tacka som kan vara med honom då hon inte väntar lamm längre.

Jamen då förstår jag bättre...     Då är det lätt att känna om det är helt av eller inte..   bara att ta ett tag i mellanledet med ena handen och klöven med den andra och försöka vrida lite FÖRSIKTIGT!
är det inte av har han goda chanser med ett rejält bandage (och gärna ett gips), annars så är det nog läge att ge upp tyvärr.

Jag kan komma med lite generella tips för gipsande oxå när jag ändå är i farten..
föst och främst måste det man vill gipsa gå och dra/lägga rätt innan, annars är det ingen idé att ens försöka.
se till att benet är RENT, gärna tvättat med jodopax och sedan fått torka lite..
gips blir hårt och behöver sitta relativt hårt åt för att inte skava.
så för att skydda benet så lägg Tjockt med bomull (+ gärna lite gasbinda) allt ska sitta bra...
gipslindor är lättast att använda om man är ovan, dom köps som som små rullar som vanliga bandage, doppa rullen i varmt vatten och krama den lätt så den blir genomblöt.
ta upp den ur vattnet och krama lätt igen så överskottet rinner av och linda på gipset över det omlagda benet....
VIKTIGT: gipsa inte för kort bit, i det här fallet hade jag gipsat in hela klöven och ända opp till strax under knät!!
och se till att benet hålls rakt hela tiden!  baggen bör ligga och man bör vara flera som hjälps åt med att hålla och gipsa, det underlättar enormt..
massera sedan gipset lite lätt med fingertopparna så att lindan klibbar ihop som den ska och det blir en jämn slät yta över hela gipset!
nu kommer den stora tålamodsprövningen, håll djuret still tills gipset härdat, det kommer bli varmt och "brinna" en stund innan det satt sig ordentligt och det är bara att vänt tills det är klart, annars finns riska att det ännu mjuka gipset ändrar läge och allt är förgäves...
När gipset sedan väl är torrt så skyddas det bäst med ännu en lätt linda utanpå, de färgglada, självhäftande plastiga "vet-flex-lindorna är SUPERBRA på gips, jag använder dom själv nästan dagligen! (finns på granngården)  en tejpbit som försäkring mot att lindan går upp är inte heller dumt :)

varning: sätter man på skyddslindan för snart innan gipset härdat så stänger man in fukt i gipset som kommer bli mjukt, smuligt och kollapsar inom kort...

sedan är det absolut stillhet, vila ENSAM i LITEN box som gäller..
Sällskap är  inte ens tal om, det är bara risker och ingen förtjänst..
tex två baggar i en box, det kan gå bra, men det räcker med så liiite för att det ska gå åt skogen, tex att dom tar det minsta lilla spjärn mot varandra så kan det vara kört...
ett sjukt djur har dessutom inte samma möjlighet att hävda sig mot andra som det brukar.
och i det minimala utrymme där en gipsad bagge ska stå har han ingen chans att dra sig undan heller.

Vissa djur mår uppenbart dåligt av att stå ensamma och behöver sällskap, tex om dom skriker då "kompisarna" dag och natt eller vägrar äta..
men då får sällskapet snällt stå i en egen box bredvid, inte i samma...
torrt och rent behöver jag väl knappast skriva ut ens..

Kennel SweetCaileanz

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 26 mar-09 kl 00:08 »
Tack för det peppz kanon bra beskrivning du gav  :) ! Jag har inte fått tag på ägaren än men i morgon ska vi handla mat till våra resp. får så då får jag höra hur det gått med honom .

Ditt tips om gipsning ska jag spara & ha i min får bok & hoppas att jag aldrig behöver det  ::) .

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 26 mar-09 kl 09:35 »
Grannen ringde precis & berättade att vet skulle komma idag under förmidagen för attt kolla baggen.

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 26 mar-09 kl 11:52 »
Grannen ringt,veterinären varit där & enligt honom var det inte brutet utan stukat/vrickat "-kan han springa så så är det inte brutet".
Baggen har fått en cortison spruta & ska ha 1sp./dag i några dagar .

peppz

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-09 kl 12:42 »
hehehe, vilken otroligt skum oproffsig  komentar  ;D

jag har minsan sett rådjurskid springa iväg med bara decimeterlånga stumpar efter att dom fått benen avslagna av slåtterkrossen under vallskörden...

men vad skönt att det inte var värre än en stukning iaf..  hoppas han bättrar på sig snart då... ;)

Kennel SweetCaileanz

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 26 mar-09 kl 16:08 »
Mmm den kommentaren lät ju inte såå bra men,men . Vet inte ens om han kände ordentligt på benet på baggen utan bara konstaterade att det var svullet  :-\ & så var det bra med det. Om några dagar lär det väl märkas om det var stukning eller är brutet antar jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser