Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man med plastmatta?  (läst 1856 gånger)

Babyhawk

Hur gör man med plastmatta?
« skrivet: 22 mar-09 kl 19:12 »
Hade tänkt att ha plastmatta på golvet i hönshuset. Just nu ligger det råspånt.

Vad behöver jag för material mer än plastmatta?
Har ni några smarta tips?
Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

LolloF

SV: Hur gör man med plastmatta?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 19:57 »
Hej!

Jag har i helgen städat vårat hönshus, som har plastmatta, för första gången...
Jag har bytt golvströ och dammsugit lite med industridammsugaren, men i helgen gjorde jag det ordentligt. Tog ut mattan skurade mm.

Vi har trägolv som jag målat med kalkfärg, när det torkat ordentligt la vi på en plastmatta. Tror det är enkklare att göra två delar av mattan, men det beror ju på hur stor golvytan är. Mattan blir ganska stel i kyla... När jag nu gjorde rent ordentligt strödde jag bara ut mer kalk på golvet under mattan då det var rent och torrt under.
Vi har som en sarg runt (mattan går upp på väggen) och det syntes var den slutade... Vi har lagt mattan löst på golvet för enklare rengöring och det funkar bra för oss. Mattan ligger direkt på golvet och det var inte fuktigt under när vi nu tog bort den.

På mattan har vi torvströ och lite halm, och när de inte ligger och surar så sprätter de gladerligen omkring i det.

Vet inte om jag lyckdes svara på någonting egentligen...känns lite svamligt  ::) - fråga gärna om det är ngt du undrar över :)

//Lollo

Babyhawk

« Svar #2 skrivet: 22 mar-09 kl 21:27 »
LolloF:
det var intressant att hör om att ha mattan lös. Det hade jag inte ens tänkt på. Känns som det besparar en del jobb.
Men hur gör du för att få mattan att ligga fast mot väggen? Blir det inte glipor?

Finns det någon som har lagt in plastmatta som har den fastsatt? Hur funkar det, och vad behöver man?
Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

Torry

« Svar #3 skrivet: 22 mar-09 kl 22:14 »
Vi har också plastmatta på golvet. Vi har låtit den gå upp ca 10cm på väggarna, sen vi har fäst mattan genom att skruva fast golvlisterna över skarven mellan matta och vägg. Hat tätat hörnen och ovanpå listerna med silikon så att inte vatten skall komma under mattan när man torkar av väggarna och golvet.
//Torry

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-09 kl 10:16 »
Jag har precis som LolloF en lös plastmatta på trägolv. Enkelt att ta ut mattan och skura med vattenslangen när man storstädar. Har också kalk under för att inte ohyra ska trivas där. Endel spån åker så klart ner under mattan men det är alltid tort där om man låter golv och matta torka innan man lägger in den. Tycker det funkar väldigt bra.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

LolloF

« Svar #5 skrivet: 23 mar-09 kl 17:00 »
Jag låter mattan gå upp på väggen ca 10cm. det var inte alls så skräpigt under som jag trodde att det skulle bli. Mattan är så stel så den ligger mot väggen.
Min man tyckte vi skulle tejpa med silver tejp runt om, men det har vi inte gjort - jag ansåg inte att det behövdes....  :-[ Men det kanske kan vara bra om man har större och sprättigare hönor än våra dv. kochin.

//LolloF

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #6 skrivet: 24 mar-09 kl 17:08 »
Jag använde pappspik, dvs spik med stor skalle och spikade fast mattan lite här och var. Mattan går upp nån dm på väggarna, även här fastsatt med spik och så drog jag silvertejp över skarven.

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
Tli, riktig

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser