Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage  (läst 3829 gånger)

Charlotte

• -
SV: Ensilage
« Svar #20 skrivet: 15 mar-09 kl 20:02 »
 Jag tycker att jag märkt på mina får att det är flera faktorer som spelar in.
Men om mina får får välja så tar de ett torrare ensilage med späda växter i-För att sedan gå in och käka halm :)
Grovfoderutfodring är en hel vetenskap (speciellt om man ska utfodra med BARA grovfoder) och det kommer nya rön hela tiden.
 Tänk bara på Halm, när jag började läsa i böcker om utfodring var det i princip bara utfyllnad, i och med PBV AAT räkningen är ju läget annat.
 Snart ska jag gå kurs igen, säkert får jag lära mig något nytt igen, hoppas det!
 Forskning  pågår ju hela tiden och det är så intressant, helst vill man ju bli helt självförsörjande på foder.
 Ju mer man lär sig desto mer funderar man ju på hur man ska fixa det så att man får ut det mesta möjliga av sitt grovfoder. Ju mer av foderstaten man kan bygga på grovfoder desto bättre brukar det bli för både ekonomi och djur.
                                             Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 15 mar-09 kl 20:06 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jacob

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 15 mar-09 kl 20:07 »
Jag funderar inte på något speciellt ensilage jag bara undrar till nästa säsongs inköp av grovfoder.
Grannbonden har nämligen nötensilage.
Köttfår

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 15 mar-09 kl 20:53 »
Ja, men då kan du ju höra om dom kan förtorka lite och se till att du inte får så grovt foder:) Jag har fått tag i superbra fårensilage från kobönder när jag har haft för lite foder.                      Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #23 skrivet: 15 mar-09 kl 21:44 »
Oerhört instruktiv och bra tråd det här. Alla bidrar med sitt strå till stacken och så växer det fram en bra kunskap om man lägger ihop de olika pusselbitarna. Som jag fattar det är det stor skillnad på ensilage och ensilage. Vad jag tänker mest på är hur man kan avpassa kvaliteten över säsongen. Det är ett klart slöseri och risk för feta får att bara ge dem toppkvalitet året runt. Med mina gutar ute året runt kunde jag t. ex ge dem ensilage med ganska medelmåttigt energiinnehåll oktober-jan och vid stödutfodring resten av året. Så öser man på med toppkvalitet som kan utesluta kraftfodret under främst högdräktighet och när de har lamm innan betet kommer. När man köper ensilage kunde man specificera för köparen att man vill att vallfodret skall ha torkat något dygn innan det balades. Så att man slipper undan de blötaste balarna. Man borde betala mer för toppbalarna och mindre för de med måttligare energi innehåll. Men marknaden är nog oftast inte så differentierad. Mitt drömensilage till får är nog att:
vallen är slagen tidigt så att bladen är finbladiga.
vallen förtorkad något dygn före ensilering
tredjedel är toppkvalitet i början av vallsäsongen och som jag är beredd att betala mer för
tredje är mellankvalitet under mitten av vallsäsongen
tredjedel är lägre kvalitet från slutet av vallsäsongen som jag gärna vill köpa billigare.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 15 mar-09 kl 22:07 »
En liten fråga bara. Är "koensilage" blötare än "fårensilage"? Trodde i min enfald att det var samma sak. Ensilage som ensilage. Vi ger får kor och hästar samma sak. Jösses, nu måste man tydligare priotera för varje djurslag. Det här går mig på nerven, hur skall jag klara detta.??
Ta det bara lugnt :D jag har fodrat ungdjur, får och hästar med samma ensilage i 10 år utan missöden, man ser ju lite själv hur djuren mår och konsekvenserna av ev. utfordring. När vi började med ensilage till våra hästar för 10 år sedan blev jag nästan lynchad av hästexperter och till och med anmäld till miljö o hälsovårdskontoret för felaktig utfodring. Den ena hästen ett halvblod dog för två år sedan 32 år gammal, så hon levde rätt länge trots ensilaget.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 15 mar-09 kl 22:11 »
Oerhört instruktiv och bra tråd det här. Alla bidrar med sitt strå till stacken och så växer det fram en bra kunskap om man lägger ihop de olika pusselbitarna. Som jag fattar det är det stor skillnad på ensilage och ensilage. Vad jag tänker mest på är hur man kan avpassa kvaliteten över säsongen. Det är ett klart slöseri och risk för feta får att bara ge dem toppkvalitet året runt. Med mina gutar ute året runt kunde jag t. ex ge dem ensilage med ganska medelmåttigt energiinnehåll oktober-jan och vid stödutfodring resten av året. Så öser man på med toppkvalitet som kan utesluta kraftfodret under främst högdräktighet och när de har lamm innan betet kommer. När man köper ensilage kunde man specificera för köparen att man vill att vallfodret skall ha torkat något dygn innan det balades. Så att man slipper undan de blötaste balarna. Man borde betala mer för toppbalarna och mindre för de med måttligare energi innehåll. Men marknaden är nog oftast inte så differentierad. Mitt drömensilage till får är nog att:
vallen är slagen tidigt så att bladen är finbladiga.
vallen förtorkad något dygn före ensilering
tredjedel är toppkvalitet i början av vallsäsongen och som jag är beredd att betala mer för
tredje är mellankvalitet under mitten av vallsäsongen
tredjedel är lägre kvalitet från slutet av vallsäsongen som jag gärna vill köpa billigare.
Jag har inga får just nu lite pga. att vi bor mitt i Hasselforstreviret, som har hållit sig relativt lugnt ett tag, men ska jag ha nya får så vill jag ha gutefår. Berätta gärna lite om dessa får du som har erfarenhet.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Birgit

« Svar #26 skrivet: 16 mar-09 kl 07:24 »
Angående blött eller torrt ensilage till får, så ser man en klar dragning hos fåren till det torra. Får gillar ju inte att beta för blött gräs heller. Antagligen kan även detta rubba balansen vid idisslingen?

Fåraherden

• -
« Svar #27 skrivet: 16 mar-09 kl 11:28 »
Det är inte särdeles ekonomiskt att  ge några djur för blött ensilage. Vattneinnehållet gör att de äter mindre och känner mättnad fortare, lägre tillväxt, mindre produktion. I en bra värld skördar man så att allt ensilage har samma TS.  I verkligheten får man anpassa sig. I höstas exempelvis, störtregnade det ju mest hela tiden. Det gör att det finns gott om blöt ensilage nu.

Har matat fåren med blöt ensilage ibland. Har aldrig upplevt några stora problem. Man kan få kompensera med mer kraftfoder. Det brukar också gå åt lite mer (logiskt)  Det är definitivt inget de tar skada av.

Nöt kan väl också på nåder äta för blött ensilage. Mjölkkor får problem. De blir vissna i buken och produktionen går ner snabbt.

Nöt, mjölkkor har likartade krav på fodret som  får. Högt näringinnehåll, både rent energimässigt och proteinmässigt ät bra för får. De vill ha högvärdigt foder. Folk som jag känner ger får ensilage som är första skörd som tagit sent, till kallblodshästar. Fåren klarar sig men blir rätt magra och fula.

När fåren själva väljer sorterar de gärna ut bladen i ensilaget. Är gräset för gammalt sorterar de bort stråna. Samma sak ute på betet, de äter av bladen först på gammalt gräs. Bäst igllar de det spröda, nya gräset, gräsmatta plus ungefär.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Jacob

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 16 mar-09 kl 16:54 »
Vad skulle ni rekomendera för TS halt då?
Köttfår

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 16 mar-09 kl 17:26 »
Vad skulle ni rekomendera för TS halt då?

Runt 60-70  tycker jag är bra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fåraherden

• -
« Svar #30 skrivet: 18 mar-09 kl 13:40 »
Försöker nog få det mer runt 60, om det går. Men som sagt, i en bra värld... Igår fick jag up en riktigt pissblött bunt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser