Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage  (läst 3821 gånger)

Jacob

• Uppland
Ensilage
« skrivet: 14 mar-09 kl 12:24 »
Undrar om man kan ge nötensilage åt får?
Eller är det för blött?
Köttfår

Rydberg

• Hagby Gård
SV: Ensilage
« Svar #1 skrivet: 14 mar-09 kl 15:14 »
Många är benämningarna, men det går utmärkt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 14 mar-09 kl 15:26 »
Beroende på TS-halt så tycker jag att ko-ensilage är för blött för mina tackor. Speciellt i slutet på dräktigheten och de inte får plats med så mycket i sina magar. Om två foder har likvärdiga värden per kg TS och det ena är ett koensilage med 35 i TS och det andra är torrare med 70 i TS så måste fåret äta dubbelt så mycket av det blöta för att få i sig lika mycket näring som det torra. Oftast är det inte hälften så dyrt heller så man betalar för vatten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jacob

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-09 kl 15:34 »
OK.
Vad tycker ni är ett bra pris på ensilage per kg?
Köttfår

hustran

« Svar #4 skrivet: 14 mar-09 kl 17:34 »
Jag har egentligen ingen aning, beror nog på efterfråga och tillgång. Min egen "reflexion" det är inget problem. Tackor och kor älskar samma ensilage. Vad vi gör är att vi utfordrar utomhus. Om du måste släpa in eländet så blir det tungt, dessutom blöta bäddar. De är idisslare eller hur?  ;)

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 14 mar-09 kl 18:45 »
 Det går inte riktigt att jämföra idisslare rakt av.
Fåren kan inte kompensera låg torrsubstans eller lågt näringsinnehåll på samma sätt som en ko kan göra. Speciellt högdräktiga tackor är utsatta eftersom dom inte har plats i magen pga lammen.
 Hur blött är ensilaget? Det behöver ju inte vara så blött bara för att det är tänkt till kor?
 Vi förtorkar vårt ensilage till korna, annars blir det bara som en isklump på vintern.
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #6 skrivet: 14 mar-09 kl 19:07 »
En liten fråga bara. Är "koensilage" blötare än "fårensilage"? Trodde i min enfald att det var samma sak. Ensilage som ensilage. Vi ger får kor och hästar samma sak. Jösses, nu måste man tydligare priotera för varje djurslag. Det här går mig på nerven, hur skall jag klara detta.??

Jacob

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-09 kl 19:54 »
Var tror ni gränsen går på TS halten på ensilage till får?
Köttfår

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 14 mar-09 kl 19:58 »
En liten fråga bara. Är "koensilage" blötare än "fårensilage"? Trodde i min enfald att det var samma sak. Ensilage som ensilage. Vi ger får kor och hästar samma sak. Jösses, nu måste man tydligare priotera för varje djurslag. Det här går mig på nerven, hur skall jag klara detta.??
Ja, jag prioriterar för varje djurslag och för vilken tidsperiod det är under dräktighet osv, det är enda chansen att slippa en massa onödigt kraftfoder eller magra klena djur.
 En fet sinko kan äta grovt ensilage men inte en högdräktig tacka, då väljer man ju olika balar för man har ju inte samma kvalite på allt foder som man skördar.
 Vi försöker dock få ganska hög ts på allt foder pga våra kalla vintrar och att vi upplever att alla djurslagen gillar det torrare fodret bättre. Men i övrigt skiljer sig näringsvärdet mycket.
                                  Mvh
                               Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #9 skrivet: 14 mar-09 kl 22:47 »
Kvalitet och Ts-halt har väll ändå inte med varandra att göra.
Jag upplever att både hästarna och fåren föredrar det ngt blötare ensilaget men har man pressade balar så försöker iaf vi att ha det ganska torrt.

Ang pris så betalar man oftast per bal el Kg Ts.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #10 skrivet: 15 mar-09 kl 07:59 »
Kvalitet och TS har inget samband. Till mjölkkor och nöt brukar man ha väldigt blött ensligae. Till får och hästar brukar man förtorka ett dygn innan pressning och då blir det lite högre ts, dvs inte så blött. Fåren gillar dessutom det spädare gräset som är taget tidigt på säsongen. I vårat hösilage är det lite klöver i, dom stjälkarna gillar inte fåren så dom ligger kvar när balen är slut....
Jag tror inte nån behöver få magsår över förtorkning av ensilaget eller hösilage som det torrare heter, men när man pratar om olika ts och kvaliteer så är det kanske mer för större djurhållare. Dom har mer kronor och ören att spara med att vara noga vid fodergivorna och har lättare att planera hur och när dom tar ensilaget och märka upp olika skördar så dom ger det bästa när det bäst behövs.
Vi som har tio tackor kan slänga åt dom lite kraftfoder när det behövs, och till den som behöver det. Det är ju lätt när man kan ta undan lilla Fia tex. och ge henne lite extra när hon behöver det i slutet av dräktigheten.
Har man 100 tackor är det nog enklare att ha koll på när ensilaget är skördat och från vilken vallsammansättning  ;).
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 15 mar-09 kl 08:14 »
     Nej, kvalitet och Ts har inget samband...
   Men en högdräktig tacka kan ha svårare att få i sig tillräcklig mängd ts om fodret är superblött.
 Att skriva att man kan slänga åt Lilla Fia lite extra kraftfoder här på Alternativ kan vara värre än att svära i kyrkan ;)
                                           Mvh
                                        Charlotte

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 15 mar-09 kl 08:20 »
Jag har ju inga kor så jag utgår från fåren och hästarnas foder. Men, kobonden som jag får köpa foder av nu (oplanerat) har ju en nio eller tio olika kvalitéer på sitt grovfoder. Det jag helst skulle vilja ha till fåren är förstaskörden från ifjol. Späd, torr och med superhöga värden. Men, det säljer han inte utan det får hans högmjölkande kor och det kan jag ju förstå. Det han har väldigt gott om är tredjeskördsensilage som är blöt och helt hopplös att hantera. Jag måste ju använda en del handkraft även om jag ställer ut en bale så rullar jag av från den och lägger i ytterligare en foderhäck när det är dags för en ny bale. Balarna är otroligt hårt pressade och det märks mer på de blöta. Fåren har svårt att dra loss fodret när de kommit in en bit i balen och det är speciellt de små som har svårt och det är ju de som behöver äta mest.

Så nä, kan jag välja så väljer jag bort blött ensilage dels för att det tar för stor plats i fårens mage och jag vill slippa och ge extra kraftfoder om jag inte måste och så dels för att det är så tunghanterat. Till hästarna är det helt ok egentigen men, igen tunghanterat eftersom jag inte kan ha dem på fri tillgång. Sen att jag får betala för vatten är ju ytterligare en aspekt. Bonden jag köper av nu tar lika mycket för en bale som har 40 i TS som en som har 80 i TS. Rena förlustaffären att köpa det blöta då.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #13 skrivet: 15 mar-09 kl 08:55 »

Så nä, kan jag välja så väljer jag bort blött ensilage dels för att det tar för stor plats i fårens mage och jag vill slippa och ge extra kraftfoder om jag inte måste och så dels för att det är så tunghanterat. Till hästarna är det helt ok egentigen men, igen tunghanterat eftersom jag inte kan ha dem på fri tillgång. Sen att jag får betala för vatten är ju ytterligare en aspekt. Bonden jag köper av nu tar lika mycket för en bale som har 40 i TS som en som har 80 i TS. Rena förlustaffären att köpa det blöta då.

Förlustaffär var väl att ta i. Balen väger ju betydligt mer också.
Det är svårt att dra loss fodret för att det är långt, försök att få det mer korthackat nästa år.
Vi bredsprider allt vårat ensilage på jobbet oavsett om det går till Mjölkkor, amkor eller får.
Så att benämna ngt koensilage stämmer inte.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 15 mar-09 kl 09:09 »
Förlustaffär var väl att ta i. Balen väger ju betydligt mer också.

Visst väger balen mer men, det som väger mer är ju bara vatten och det får jag billigare från kranen än emballerat i balplast.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 15 mar-09 kl 09:34 »
Vi bredsprider allt vårat ensilage på jobbet oavsett om det går till Mjölkkor, amkor eller får.
Så att benämna ngt koensilage stämmer inte.
Fast det är ovanligt att göra så...
   En mjölkko behöver ensilage av en helt annan kvalite än en sinad amko. Och det är extremt slösaktigt att fodra med fri tillgång (som i alla fall utegångsdjur ska ha) av För Bra grovfoder. En högdräktig tacka kan inte ens tillgodogöra sig den typen av grovfoder som en fet Herefordsinko klarar sig bra på osv... Det fina ensilaget kan göra Herefordkon alldeles för fet så att hon inte klarar kalvningen.
 Frågan är bara om Trådskaparen med Nötensilage menar blött ensilage bara? Eller grovt ensilage för dikor?
Eller ett foder av extremt bra kvalite somär lite blötare än hö?
Fast benämningen Nötensilage kanske inte finns direkt.... fast bara man vet vilken sorts kor fodret passar för så är det ju lika bra och beskrivande som "Hitte-på-namnet" Hösilage ;) Torrt ensilage som inte är lika "farligt" att ge till hästar...
                                        Mvh
                                      Charlotte
« Senast ändrad: 15 mar-09 kl 09:38 av Charlotte »

Jacob

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 15 mar-09 kl 16:29 »
Jag undrar bara hur blött ensilage man kan ge till får, var går gränsen? 50% TS?
Köttfår

mobben

« Svar #17 skrivet: 15 mar-09 kl 18:00 »
Svar på frågan är att du kan ge får hur blött eller torrt du vill.

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 15 mar-09 kl 18:12 »
Hur blött är ensilaget du funderar på? Om man bara kan få tag på riktigt blött ensilage så får man helt enkelt kolla hur mycket ts  fåren klarar av att äta och sedan fylla på med kraftfoder om det blir för lite. Är det ett riktigt fint spätt foder kanske det räcker ändå? Det är ju inte 'farligt' att ge blött foder men det kanske inte räcker med bara grovfoder och är det riktigt 'slem-blött' kanske dom inte gillar det. Kan du inte köpa en enstaka bal och prova först?                       Mvh Charlotte   

Lilla Tackan

« Svar #19 skrivet: 15 mar-09 kl 19:49 »
Är det verkligen vatten halten i fodret som bestämmer
hur stor mängd fåren kan konsumera? Jag har uppfattat att det
är mängden NDF/kg TS Det står ju om det i Sjödin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser