Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantraser ska kunna vandra fritt.. ?  (läst 4711 gånger)

Prosit

• Södermanland
SV: Lantraser ska kunna vandra fritt.. ?
« Svar #20 skrivet: 11 mar-09 kl 10:48 »
Vad är vedruggor?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Strajder

• Aspegården
« Svar #21 skrivet: 11 mar-09 kl 17:23 »
I vilket sammanhang är det som "länsstyrelsen kommer ut på koll"?
Det verkar konstigt att de kan kräva något som inte ens finns med i djurskyddsreglerna? Är det här inte ännu ett fall av den enskilde tjänstemannens personliga tolkning av reglerna?
Som tidigare sagts, Länsstyrelsen kan komma ut av de mest besynnerliga orsaker!

Några av de saker som de kollar är DFS 2007:5 Saknr L 100, där står bland annat följande:

19 § I stall ska djuren ha ett klimat som är anpassat till djurslaget och djurhållningsformen
(termisk komfort)."

29 § Djur ska få dricksvatten minst två gånger per dygn om inte annat anges i
denna författning.
Ytterligare bestämmelser om vatten finns bl.a. i 3 § djurskyddslagen.

Här finns också minimigränser för vattenkoppar och fodertråg mm.

Draken

« Svar #22 skrivet: 11 mar-09 kl 21:51 »
Detta blev ju en bra tråd.. Har inte sett några hökar här än, men de kommer kanske om höns finns.. De har väl förmåga att hitta sina byten.. Det é väl lika bra att fixa platsen till hönsen först å sen börja leta efter höns..
Finns det några med Kinda eller Åsbo i skåne/smålandstrakten med genbank?
Finns det många djur så det é någorlunda lätt att avla vidare utan inavel?
Finns det bra sammarbete för att låta raserna växa i omfattning? 

Till dej med Kinda som skrev tidigare. Jag hör av mej :)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 12 mar-09 kl 07:12 »
Hej om det är "mig du  menar med Kinda" :-[ . Så kan du ringa "våran " genbanksansvarga Bengt Gustavsson 0492-91065, han har koll var det finns "kinda" höns i hela Sverige! Ett tips till är att titta på "våran" hemsida www.kackel.se. Där finns också annonser och kanske i ditt område, våran ordförande i svenska lanthönsklubben Ronny Olsson, har visst Åsbo och bor i Klippan....Lycka till!!! ;D ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #24 skrivet: 12 mar-09 kl 10:15 »
Vad är vedruggor?

Ved som man lagt i snygga högar, är det ett dialektalt ord? Säger inte alla så? Alltså inte på hög bara slängt utan snyggt och prydligt i rader, vi brukar lägga två eller tre ruggor med ordentligt mellanrum mellan, både katterna och hönorna gillar att gömma sig mellan, om det regnar eller blåser eller kanske bara för att det är kul...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #25 skrivet: 12 mar-09 kl 14:25 »
Ved som man lagt i snygga högar, är det ett dialektalt ord? Säger inte alla så? Alltså inte på hög bara slängt utan snyggt och prydligt i rader, vi brukar lägga två eller tre ruggor med ordentligt mellanrum mellan, både katterna och hönorna gillar att gömma sig mellan, om det regnar eller blåser eller kanske bara för att det är kul...

Åh! I så fall gillar våra också vedruggor! :) När det var snö ute brukade de gå bort till vedstapeln och flyga upp i en lucka som blivit mellan vedklabbarna och taket, och bara, typ, hänga där. En annan gång hittade de ett ställe mellan en låda och vedruggorna där de lade ägg. De kanske gillar trälukten, eller något?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 12 mar-09 kl 16:49 »
Jag tror det kanske kan finnas övervintrade insekter eller andra kryp där också?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #27 skrivet: 17 mar-09 kl 22:36 »
Citerar Armand;
"Massor av raser som beskrivs som köldtåliga har stor, enkel kam. Hedemora till exempel."
Kanske är jag ute o cyklar men jag gissar att "köldtåligheten" som avses på Hedemorahönsen gäller deras fjäderdräkt.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #28 skrivet: 17 mar-09 kl 22:51 »
Citerar Armand;
"Massor av raser som beskrivs som köldtåliga har stor, enkel kam. Hedemora till exempel."
Kanske är jag ute o cyklar men jag gissar att "köldtåligheten" som avses på Hedemorahönsen gäller deras fjäderdräkt.

Jo, men jag menar... En kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk. Man måste ju hålla dem så varmt att de inte förfryser kammen, och gör man det blir det väl även så varmt att de hade klarat sig med en mindre varm fjäderdräkt?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser