Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantraser ska kunna vandra fritt.. ?  (läst 4715 gånger)

Draken

Lantraser ska kunna vandra fritt.. ?
« skrivet: 07 mar-09 kl 18:27 »
Hej!

Funderar på att skaffa några hönor nu framåt våren.. Funderar på Kinda och/eller Åsbo. Hade kunnat vara trevligt eftersom man hjälper till att bevara en ras och att min son älskar djur + att kycklingar ska födas fritt :) , inga maskiner..
Nu hörde jag att lantraser inte får vara instängda utan ska kunna vandra fritt.. Måste de det eller det é bara en rekommendation? Jag hade ju tänkt att de ska gå i en inhängnad på en gammal åker med lite buskage..
Sen har jag läst lite här att man inte vill att det ska bli minusgrader hos höns.. È det för att uppfödaren inte vill ha jobb med vatten och gödling eller att hönsen inte tål det.. Jag bor i skåne å så värst kallt brukar ju inte vi ha det..

Krågedal

• Östergötland
SV: Lantraser
« Svar #1 skrivet: 07 mar-09 kl 20:01 »
He "Draken"! Vad kul att du går i hönstankar. Jag hade liknande tankar för ett år sedan nu, har jag egna  Kindahöns!!! Jag förstår inte var du har läst det eller är det tolkningen? Om höns vandrar fritt har man snart inga höns alls....då tar nog räv, grävling, rovfåglar dem. Jag har gjort om ett gammalt dass till hönshus, har nu under vintern en kabel dit mest för att ge dem "stödvärme" och en lampa  för att själv kunna se närman städar/plockr ägg... :-[Sen till höns huset är "hönsgården" ca 25kvm med träd och buskar där och mina kinda klagar inte :-[ibland får de komma ut utanför "gården" där de har ett stort syrenbuskage och komposterna står där :-[ ;D. Det är nog mest "praktiskt " för dig själv om det är några plusgrader....hönsn klararnog av kylan.. Är det något mer du undrar får du skriva eller ringa mig!!! Therese 0737887224
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Lantraser ska kunna vandra fritt.. ?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-09 kl 08:36 »
Rekommendationen är att man håller sina lantrashöns så naturligt som möjligt, (under de förutsättningar man har).
Detta för att bevaras "rasernas" yttre såväl som inre egenskaper. Egentligen är de inre egenskaperna viktigare än vilken färg de har på fjädrarna eller vilken form det är på kammen.

Bland dessa inre egenskaper kan man nämna: reproduktion, härdighet i sin miljö (tex kyla) och mot sjukdommar, födosök, naturligt socialt samspel och rovdjursspan.

I korta drag betyder det att djuren bör själva kunna reproducera sig, leta egen mat, vara friska, bete sig vettigt mot varandra och tex kycklingar i flocken och vid fara ska alla veta hur man beter sig för att ha störst chans att klara sig.

För att dessa egenskaper ska underhållas är det bra om man utsätter sina djur för ett visst mått av "fara" annars har du faktiskt ingen aning om hur de beter sig i skarp läge. Trots detta är det naturligtvis inget absolut krav på tex frigående höns. Det är inte alla förunnat att bo så till att det fungerar att släppa djuren fria och man måste trots det få vara med som bevarare. Egenskaperna försvinner inte bara för att de lever ett mycket bekvämt liv utan faror, med alla mat serverad, kycklingar åtskillda från resterande flocken osv men de naturliga beteendena döljs och man har egentligen ingen aning om vilka som är mer eller mindre lämpade för naturliga utmaningar och hur dessa egenskaper ärvs vidare.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 09 mar-09 kl 09:51 »
Jag hade ju tänkt att de ska gå i en inhängnad på en gammal åker med lite buskage..

Det där låter trivsamt! Massor med jord att krafsa i, och buskarna skänker svalka under sommaren och trygghet året runt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jonte P

« Svar #4 skrivet: 09 mar-09 kl 13:23 »
Hej!

Håller med Storky1, bra inlägg!

Jag bor också i Skåne och har ingen uppvärmning i mitt hönshus med Åsbohöns. Visst fryser vattnet när det bli flera minusgrader men de får ändå nytt varje morgon. Är det väldigt kallt brukar jag koka upp en del vatten och blanda i så tar det längre tid innan det fryser. Annars kan man ju ha en värmelampa över vattenskålen. Hönsen har hittills inte förfrusit några kammar trots att det ibland varit tvåsiffriga minusgrader ute några nätter. Så bor du i Skåne behöver du nog inte bekymra dig över uppvärmning, åtminstone inte för hönsens del...

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 09 mar-09 kl 14:40 »
Länsstyrelsen kräver frostfritt åt hönsen om de kommer ut på koll. Kan inte hitta några såna regler på nätet men de kollar och kräver att man har sina djur frostfritt och att vattnet inte fryser. I och för sig helt ok regler tycker jag. Man ska ju vara rädd om sina djur och se till att de har de bästa förutsättningarna för ett bra liv.

Alla höns oberoende av ras, ursprung etc är tåliga men de med stora kammar löper större risk att förfrysa kammen. Tåligast där är djur med ros-och ärtkam som Wyandotte och Brahma tex. Dessa djur har ju även en tjock och tätt fjäderdräkt som skyddar mot kyla.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 09 mar-09 kl 14:46 »
Alla höns oberoende av ras, ursprung etc är tåliga men de med stora kammar löper större risk att förfrysa kammen. Tåligast där är djur med ros-och ärtkam som Wyandotte och Brahma tex. Dessa djur har ju även en tjock och tätt fjäderdräkt som skyddar mot kyla.

Massor av raser som beskrivs som köldtåliga har stor, enkel kam. Hedemora till exempel. Är deras kam mindre benägen att förfrysa än en stor, enkel kam hos icke köldtåliga raser? Har kammen köldtåligare hud, eller någon annan anti-frys-anpassning?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 09 mar-09 kl 14:52 »
Ju större kam en höna eller tupp har ju mer värme avger den ju eftersom den är kal utan fjädrar. Då behövs det ju mera blod för att hålla den varm. Det är ju lika om vi går utan vantar en kall vinterdag, det är ju fingrarna då som vi först fryser om.

En Hedemora löper större risk att förfrysa sin kam än en Brahma eller Wyandotte för deras kammar är väldigt små och så sitter de mycket närmare huvudet på djuret.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 09 mar-09 kl 14:59 »
Ju större kam en höna eller tupp har ju mer värme avger den ju eftersom den är kal utan fjädrar. Då behövs det ju mera blod för att hålla den varm. Det är ju lika om vi går utan vantar en kall vinterdag, det är ju fingrarna då som vi först fryser om.

Jo, det förstår jag. Det jag undrade var om raser som beskrivs som köldtåliga trots att de har stor, enkel kam har någon speciell egenskap som gör att de är mindre benägna att förfrysa kammen än icke-köldtåliga raser med stor enkel kam. Men av ditt svar att döma tolkar jag det som att så inte är fallet?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 09 mar-09 kl 15:16 »
Alla höns tål kyla bra, det som sätter gränser är ju hur deras fjäderdräkt är beskaffad och sen beror det på hur stor och utstickande kam de har. Men sen bör man ju ändå inte utsätta dem för sträng kyla bara för att de tål det av rent djurskydande orsaker då. Men tål kyla bra det gör ju höns det är vi ju många som kan intyga här om man läser lite olika trådar.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 09 mar-09 kl 17:03 »
Länsstyrelsen kräver frostfritt åt hönsen om de kommer ut på koll. Kan inte hitta några såna regler på nätet men de kollar och kräver att man har sina djur frostfritt och att vattnet inte fryser.

I vilket sammanhang är det som "länsstyrelsen kommer ut på koll"?
Det verkar konstigt att de kan kräva något som inte ens finns med i djurskyddsreglerna? Är det här inte ännu ett fall av den enskilde tjänstemannens personliga tolkning av reglerna?

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #11 skrivet: 09 mar-09 kl 17:35 »
Citera
Massor av raser som beskrivs som köldtåliga har stor, enkel kam. Hedemora till exempel.
Hedemora har rättså små, "låga" kammar.
Gotlandskaniner, genbank.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 mar-09 kl 17:46 »
Beträffande höns och andra varmblodiga djurs köldtålighet är det så att kroppen producerar mera värme om så behövs för att upprätthålla kroppstemperaturen. Den anpassningen sker ganska långsamt under hösten. Om man håller en höna i rumstemperatur och plötsligt kör ut den i vinterkylan kommer den att frysa, eventuellt frysa ihjäl, medan en höna som hålls i en temperatur som följer årstidernas gång inte gör det.

Jag skulle tro att hedemorahöns anses tåla kyla bättre för att de oftare hålls så att de är vana vid kyla, inte för att de har några radikalt annorlunda gener. Men det är bara som jag spekulerar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 09 mar-09 kl 18:03 »
Hedemora har rättså små, "låga" kammar.

Åh, okej. Men Jersey Jätte då? Även de beskrivs som köldtåliga, och de har stor kam. Men jag tror jag har fått svar på min fråga redan.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 09 mar-09 kl 22:33 »
Det är möjligt att det är upp till varje tjänstemans tyckande det har jag ingen aning om. Men i de fall jag känner till krävde de att hönsen skulle ha frostfritt, om det nu var för att de inte hittade nåt annat att racka ner på eller varför det kan jag inte svara på.

Vem som helst kan ringa till Länsstyrelsen och säga att du missköter dina djur och då kommer de ju ut och kollar. Man kan ju anmäla anonymt också så det kan ju vara en granne som är sur för att tuppen gal eller vad som helst.

Vurre

« Svar #15 skrivet: 09 mar-09 kl 23:44 »
Har man inte så många höns gör de inte så stor skada om de vandrar fritt. För att de inte ska bi tagna av rovfågel ska man ha en bra tupp och för att de inte ska bli tagna av räven ska man ha ett säkert hönshus och inte glömma att stänga det på kvällen.

Om man inte vill ha hönsen gåendes fritt i trädgården ska man ha rejält med utrymme åt dem i hönsgården. Minst tio kvadratmeter per höna har jag hört och hellre mer än så, eller möjlighet att kunna växla rastgård. Ju mer buskar och annat de har att krafsa under desto gladare är de. Höns är nämligen oerhört förtjusta i både kött, fisk och insekter, det senare finns ofta där det är krafsvänligt under träd och buskar. Och ju större yta per höna desto mindre blir belastningen av parasiter.

En liten flock höns om fem höns och en tupp bör de flesta trädgårdar klara, men hönsen värper där de vill. Har man dem inhängade begränsas antalet värpställen.
snus? vad är priset på en pris?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #16 skrivet: 10 mar-09 kl 12:42 »
Har man inte så många höns gör de inte så stor skada om de vandrar fritt. För att de inte ska bi tagna av rovfågel ska man ha en bra tupp och för att de inte ska bli tagna av räven ska man ha ett säkert hönshus och inte glömma att stänga det på kvällen.

Vi har haft bra tuppar, som försvarat sina höns. Resultat: Det är de som blir tagna först av höken, sen är det fritt fram för höken att ta hönsen med. VIsst är det bra att ha en vaksam tupp, men han kan inte själv förhindra att höken tar höns i ngn större grad. Det har hänt oss flera gånger. Mycket obehagligt. Räven har tagit höns för oss när de gått fritt på dagen med, även om de nog är aktivare under gryning/skymning.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #17 skrivet: 10 mar-09 kl 13:43 »
Vi har haft bra tuppar, som försvarat sina höns. Resultat: Det är de som blir tagna först av höken, sen är det fritt fram för höken att ta hönsen med. VIsst är det bra att ha en vaksam tupp, men han kan inte själv förhindra att höken tar höns i ngn större grad. Det har hänt oss flera gånger. Mycket obehagligt. Räven har tagit höns för oss när de gått fritt på dagen med, även om de nog är aktivare under gryning/skymning.

Obehagligt, tråkigt och man kan bli galen för mindre, men faktum är att dina tuppar varit(precis som du säger) bra tuppar. De har skrikigt till hönorna spring och göm er, detta fixar jag. Å så var han ett minne blott. Men det är ju en av hans uppgifter att göra just så, att rädda flocken om det så kostar honnom hans liv. Som genbank finns det flera orsaker att man helst bör hålla flera tuppar och detta är en av dem. När ledartuppen offrat sig ska det finnas undertuppar som rycker in i hans ställe.

Sedan kan man naturligtvis ha en sådan otur att tex räv "hittar matfatet" och har en specifik räv väl fått smak för höns är det svårt att stoppa honnom från att fortsätta.

Bästa skyddet mot hök om man har firgående höns är mycket buskar, högt gräs och annat som hönsen kan pila inunder när fulingen slår till. Sedan ska de ha vett nog att ligga blixtstilla tills eländet gett upp och dragit vidare.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 10 mar-09 kl 22:17 »
Vedruggor är absolut oslagbara som gömställen när höken kommer! Det fick jag se i dag, släppte in katten och såg hökjäveln i ögonvrån när den flög iväg, alla hönor utan fyra satt längst in i hönshuset och tryckte, två låg under en av våra bilar och två låg intryckta mellan vedruggorna, alla klarade sig tack och lov!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 11 mar-09 kl 08:03 »
Frigående höns är bra....men mest för räven och höken, som redan sagts. Jag tror inte att hönsen lider av att leva sina liv i ett hönshus och en nättäckt utegård, och kan ju släppa ut dom när en har möjlighet att övervaka dom.

Jag hade oxå romantiska idéer om höns i frihet när jag var nykläckt hönsmamma...dom tankarna försvann när höken tagit kål på en tredjedel av min flock under ett år. Det kändes grymt att utsätta hönsen, tupparna och kycklingarna för att bli uppätna medan dom fortfarande levde :'( , för det är resultatet när den brun- och vitrandige rovfågeln dyker ner, oavsett hur mycket bärbuskar, vedfloar, husvagnar och gamla bilar en har för hönsakräken att gömma sej under.
Jag vill inte utsätta min flock för fiender som är dom övermäktiga, låter en rovdjuren härja fritt har en förr eller senare inga höns, och då är det en klen tröst att dom sista som dog åtminstone hade bra gener för att försvara sej....
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser