Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur länge är det lämpligt att lagra urin?  (läst 3460 gånger)

H-K

• Gäst
hur länge är det lämpligt att lagra urin?
« skrivet: 06 mar-09 kl 17:42 »
jo jag tänkte göda odlingarna med vårat urin, och djurgödsel, funderar om man redan nu kan börja "sammla" urin i tätförslutande dunkar,flaskor mm det blir inte sas "dålig gödnings verkan" om det är lagrat några månader i flaskor mm ? kanske till och med blir bättre "krut" i pisset ??

Skytten

• Skåne
SV: hur länge är det lämpligt att lagra urin?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-09 kl 18:17 »
Lagra i sluten tank eller dunk, så blir det inga (ringa)näringsförluster.  Patogena bakterier, om sådana finns, ska ha försvunnit efter sex månaders lagring. Dessutom gödslar man ju inte vintertid på friland.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-09 kl 18:48 »
Jag skulle nog inte spara urin då bakteriemängden växer. Dessutom brukar man ju vattna med "guldvattan" dvs. 1 del urin och 9 delar vatten. Så man behöver kanske inte såå mycket urin? :)

H-K

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 mar-09 kl 18:51 »
Jag skulle nog inte spara urin då bakteriemängden växer. Dessutom brukar man ju vattna med "guldvattan" dvs. 1 del urin och 9 delar vatten. Så man behöver kanske inte såå mycket urin? :)

om man vill stäva efter så slutet kretslopp som möjligt så skulle all urin sparas och gödas med.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 mar-09 kl 19:07 »
Enligt bestämmelser får humant urin inte spridas förrän efter sex månaders lagring, detta för att patogena bakterier ska försvinna.
Undantag görs för gödsling på egen tomt, och ej gröda för  avsalu.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser