Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevarande, miljö, utfodring osv  (läst 6608 gånger)

Charlotte

• -
SV: Bevarande, miljö, utfodring osv
« Svar #40 skrivet: 08 mar-09 kl 14:10 »
Visst kan man starta egna ek.föreningar osv. Men att utlämmna detta till enskilda medlemmars eget bevåg är i mina ögon ganska naivt och oansvarigt.
Diskussionen bör alltså föras på föreningsnivå. Inte hemma hos enskilda djurhållare.

Varför i hela friden skulle inte enskilda medlemmar kunna ta ansvaret för ett sånt projekt ???
 Mycket som har med div. EU-Projekt att göra blir aldrig annat än just "Projekt" som förser de som håller i projekten med roliga jobb under tiden... kanske det tom är bäst om det inte blir något av det hela, för då blir det ÄNNU mer roliga projektarbeten...
 Jag menar inte att det är så just inom "Fåreriet" men jag känner att det är ganska många EU-Projekt som leder till----Ingenting.
   Har man eget ansvar och går in med egen ekonomi kanske man tar det hela på större allvar och ser till att det BLIR något av det hela :)
 Jag skulle gärna vilja veta om detta Ekonomiska Projekt:
http://www.villsau.no/om-nvl/medlemsbetingelser
är styrt av staten och bevarandeföreningar eller helt enkelt är ett sätt att få ut mervärde för Villsauprodukter?
                                      Mvh
                                     Charlotte
« Senast ändrad: 08 mar-09 kl 14:21 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #41 skrivet: 08 mar-09 kl 14:44 »
Missförstå mig inte Charlotte, visst kan man driva sånt som EU-projekt osv. Men jag anser nog ändå att föreningarna bör ta del av detta, inte stå utanför. Det är de som i framtiden ska se till att avelsplanerna följs. De måste bli delaktiga i verkligheten. Alltså bör det ju vara i deras egna intressen att ha koll på vad som händer och sker. Inte bara räkna gener på pappret.
Angående villsau-projektet, tror jag det startades på egen hand, men att de lyckats engagera både slakterier och staten i det hela. Men då får man ju betänka att det finns väldigt mycket mer får i Norge än här och folk äter mängder av fårkött.
Dessutom sover många än idag i fälltäcken!!!! Tänk vad trevligt om det skulle varit så här ;) Många skinn blir det! Men ack nej, så ohygieniskt!

Charlotte

• -
« Svar #42 skrivet: 08 mar-09 kl 14:56 »
 Nu tror jag du missförstod mig :)
Jag gillar EU-Projekt men tycker mig ha märkt att det inte alltid leder till något ;)
"Personligt" engagemang och ansvar verkar leda till mycket mer.
 Om man ska kunna skapa ett mervärde och intresse för Allmogefårsprodukter får man dels söka sig bort från "vanliga" slaktlösningar, det hjälper inte att reta sig på slakteriernas klassningssystem, för dom är ju i sin fulla rätt att klassa och betala som dom vill.
 Dels får man skapa en marknad för sina produkter (precis som man gjort i Norge), men som jag skrev i något inlägg förut så kan man inte bara se alla hinder utan man får försöka se möjligheter också :) Rent generellt tror jag Norskarna gör det mer än vad vi gör, att döma av studiebesök jag gjort på norska fårgårdar... Även om jag tycker att det börjar märkas mer positva tongångar och ide´rikedom även bland Sveriges fårägare.
 Självklart skulle inte Bevarandeföreningarna stå utanför, dom har som sagt ansvaret för att generna bevaras. Men dom kanske inte är företagare?!?
                                               Mvh
                                            Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #43 skrivet: 08 mar-09 kl 16:20 »
Nu, talar vi nog samma språk ;) Personligt engagemang är nog ledstjärnan!
Ett problem är just, att söker man andra vägar, får man höra en del om att man försöker "marknadsföra" och därmed "göra om" rasen/raserna. Har ju diskuterat detta med flera bevarandeföreningar. Ändå är det just det motsatta man strävar efter.
Det är väldigt svårt att få styrelserna att lyssna, för antagligen är det rent fult :o att prata om marknadsföring, lönsamhet osv. Men det är ju, som jag ser det enda chansen att det funkar utan att folk börjar avla på just storlek. Man skapar en efterfrågan på just de produkterna man har. Men detta är ju otrroligt svårt att göra som enskild person. Klart enklare om man är fler, eller hur?

signe

« Svar #44 skrivet: 11 mar-09 kl 14:59 »
Det var intressant att läsa om Villsau-föreningen. De verkar väldigt måna om att fåren hålls på det "ursprungliga" sättet vilket ju är nödvändigt för att bibehålla rasen. De avråder folk som bara har kulturbeten att skaffa Villsau och det är ju klokt. På samma sätt bör nog andra bevarandeföreningar upplysa om att t.ex. det är olämpligt att satsa på skogsfår om man tänker sig storskalig produktion för försäljning med enbart produktion på åkermark. En gång när vi skulle skaffa ny bagge pratade jag med en man med genbank som bara använde bagge av samma ras för betäckning av ungtackorna. Därefter betäcktes de med köttrasbagge för att få bättre slaktvikter. Vi köpte inte bagge därifrån....Precis som Charlotte berättar här tidigare så passar inte skogsfåren som produktionsfår för försäljning till slakterier. Bevarandeföreningarna bör marknadsföra raserna som de perfekta självhushållsfår de är och ställa vissa minimikrav på dem som har genbank.

Birgit

« Svar #45 skrivet: 11 mar-09 kl 15:55 »
Det förekommer en hel del "konstigheter" med hotade raser. Hur många djur man har tycker jag är oväsentligt, så länge man håller dem på rätt sätt.
Så då är vi tillbaka där diskussionen började: för att få folk att vilja bevara en ras, mste det finnas avsättning för det de producerar. De flesta vill ha lite fler får än de äter upp själva. Alla orkar inte själva ta hand om ull och skinn osv.
Det är ju sådant som Villsau-föreningen jobbar med.

signe

« Svar #46 skrivet: 11 mar-09 kl 19:00 »
Citera
De flesta vill ha lite fler får än de äter upp själva.
Men stämmer verkligen det? Visst är vi väl många - i alla fall här på alternativ.nu - som håller djur för självhushåll? Även om det är förvånadsvärt vanligt med diskussioner om slaktvikter....

Jag menar att det nog är svårt att kombinera bevarande i genbank för t.ex. skogsfår, fjällnära kor och hedemorahöns med lönsam produktion för avsalu. Då hamnar man snart i medveten eller omedveten "förbättring" av rasen precis som Ulfg beskriver. Men utanför genbankerna står det naturligtvis alla fritt att avla som man vill men då riskerar man inte att dessa djur (som blivit större, svarar bättre på kraftfoder o.s.v.) blandas in bland genbanksdjuren som förhoppningsvis levt mer "ursprungligt". Jag tror att Villsau är enklare att ha ursprungligt i större besättningar än t.ex. skogsfåren. De sistnämnda har ju levt i miljöer där de t.ex. inte går ute på bete under vintern. Hur många är beredda att ordna lövfoder och ängshö till 40-50 får? Om det t.ex. ställs krav på hur man utfodrar och avlar på genbanksdjuren så kanske det blir färre som söker bidrag men raserna bevaras bättre? Jag håller med Ulfg i det han säger om att såna som han inte ska ha bidrag för bevarande av utrotningshotade raser.

Birgit

« Svar #47 skrivet: 12 mar-09 kl 11:16 »
Naturligtvis signe håller man inte skogsfår m.fl som exempelvis gutar har hållits. Men de hade betydligt längre betessäsong än idag. Med allt sly som växer överallt (där det inte är planterat granskog) så kan ju ett tillskott av löv och grenar inte vara svårt även för fler än fem tackor?

Jag menar inte heller att man ska avla, jag är mer emot det än de flesta i Allmogefårföreningen jag träffat. Men bara för att jag anser att man kan hjälpas åt att just marknadsföra dem som: "bra som dom är" innebär det inte någon fara. Det finns många i den föreningen som avlar på färg, storlek, utfodrar både tackor och lamm med rejäla kraftfodergivor osv. Varför gör man det för självhushåll? Det är en lustig variant på bevarande! Eller brist på kunskap?
Vet flera i föreningen som har några tackor (självhushåll) och håller dem som "gosedjur" alltså ger dem godis och mat i överflöd hela tiden. Förra året hade föreningen bjudit in en djurskyddsinspektör till årsmötet. Han upplyste den "tindrande" skaran "att det går att få fason (storlek) på vilken lantras som helst med rätt utfodring" Tror jag och min man var de enda som protesterade. (Dessutom hade han jobbat som rådgivare åt fåren på Nordens Ark innan, de hade akuta hälsoproblem med gutar och värmlänningar efter det, som krävde åtgärdsprogram från vet.) Har själv sett de djuren, de var enorma!!!!
Så när de som är ansvariga för genbankerna inte förstår innebörden av bevarande, hur ska då den vanliga fårhållaren begripa det?
De här småbesättningarna som hller fåren som gosedjur är ofta duktiga på att sälja livdjur också. Så då sprids de feluppfödda djuren i landet.
Så, signe, var ska man börja??? Återgår till mitt påstående: storleken har ingen betydelse. (flocken alltså)

PeterTh

• www.norrdal.se
« Svar #48 skrivet: 12 mar-09 kl 12:37 »
Jag vet inte Vad Birgit har emot våran förening men att vi skulle driva en linje där selektion mot storlek eller andra produktionsegenskaper förekommer är så absurt att jag inte förstår var hon har fått det ifrån. I princip samtliga inlägg som Birgit producerar där FSA eller allmogefårbevarande nämns har hon inte fattat ett skit av vad vi håller på med. Vi var kritiska (även Lantrasforum var kritiska) mot hennes projekt för marknadsföring av lantraser just för att det fanns en oro för att någon form av riktad avel skulle bli resultatet. FSA är idag en relativt stor förening med flera tusen får i genbank. Vi kan omöjligen ha koll på vad varenda besättning gör hemma på sin gård. Är man med i genbanken ska man följa avelsplanen där det inte står ett enda ord om att man ska avla på större storlekar eller något annat överhuvudtaget. Om Birgit har fått någon annan information har hon drömt ihop den alldeles själv. Det måste vara oerhört svårt för en nybliven ägare av allmogefår att läsa detta forum och kunna sålla ut riktiga fakta från sådant som Birgit och hennes liksinnade publicerar. Som jag skrev tidigare i tråden om utfodring så kan man inte uttrycka sig så kategoriskt som Birgit gör om kraftfoder. Det leder i vissa fall till elände och djurlidande och svaret man får när man frågar varför fåren inte har fått kraftfoder fast de håller på att svälta ihjäl är att "det har jag läst om på nätet". Skitsnack skrivet av sådana som Birgit som inte behöver ta ansvar för konsekvenserna av det de skriver. Jag har oerhört svårt att förstå varför vissa känner ett stort behov av att uttrycka vansinnigheter på forum som det här. Diskussionsforum är ett jättebra forum för att sprida kunskap oich diskutera frågor men i stort sett alla forum har någon eller några som har ett stort behov av att uttrycka sin egen åsikt och att racka ner på de som inte delar den. Dessa några har fått en alldelse perfekt arena i form av Internet därt de kan i stort sett skriva vad de vill utan att någon lägger sig i även om det finns de som modererar. Om man följer ett forum ett tag lär man sig ganska snabbt vilkas råd man kan lyssna på men för en ny fårägare eller någon med mindre erfarenheter av behovet av källkritik när man letar fakta på nätet finns det många fallgropar på det här forumet. Detta är den enda anledningen till att FSA inte har ett eget forum för allmogefår. Det finns ingen i vår förening som har tid att moderera ett sådant forum medan de som producerar svammel verkar ha hur mycket tid som helst.

Birgit, om du har några åsikter, positiva eller negativa, om hur FSA bedriver bevarandearbete vore det mycket mer konstruktivt om du tog den diskussionen i föreningen istället för att sitta i din egen plaskdamm och kasta skit på de som satsar massor av ideella timmar på att bevara våra svenska allmogefår. Till dig som läser vad som skrivs om allmogefår på alternativ.nu vill jag säga, det finns en massa bra tips och råd på den här sidan men tro inte på allt du läser och prata gärna med någon i FSA om du är osäker.

Peter Thorén

Birgit

« Svar #49 skrivet: 12 mar-09 kl 13:58 »
PeterTh, jag sitter inte i någon plaskdamm alls! Jag åker på de flesta årsmöten FAKTISKT! Jag påstår heller inte att alla i föreningen håller djuren fel!!!! Men jag har sett en del!
Jag har diskuterat en hel del med styrelseledamöter både i FSA och andra bevarandeföreningar.
Läs vad jag skriver, tolka inte själv det du tror jag skriver!
Jag har inte påstått att det i avelsplanerna står något som tyder på intresse av riktad avel. Men FSA kanske borde ha mer info till folk som köper djur om hur de bör hållas!!!
Jag har inte personligen hoppat på dig PeterTh, så varför måste du protestskita på MIG!
Jag vet att du är genetiker och du rankar ner mig för att jag är "vanlig" fårägare. Men med resonemanget att får dör av svält om de inte får kraftfoder, undrar man ju hur de överlevt till idag, utan din hjälp!!!!!!
Ta fram hållanderåd för var ras istället med utgångspunkt på hör de hölls, sedan kan man ge lite extra råd.
Tycker du PeterTh att det är ok som signe beskrev om besättningen med skogsfår? Ska en sån få ha genbank överhuvud? Vad föreligger det för risk att det "råkar" bli misstag som slinker in i besättningen av genbanksanslutna djur? Men sure, han ger säkert kraftfoder, så han är ok!!!

kison

« Svar #50 skrivet: 22 mar-09 kl 22:23 »
Det finns lika många sätt att hålla får som det finns fårägare.. både förr och nu. Alla är inte bra.. alla är inte dåliga
Man bör ha ett förnuftigt tänkande.. och vem kan dömma någon annan.

Ser jag att mina får är tunna så ger jag självklart mera foder... är någon mager så ger jag ytterligare vad som behövs.
Jag gör det jag kan för att de ska vara friska och må bra... Jag uppfyller de krav som finns på fårhållning.
Och jag försöker efter mitt bästa förstånd att genomföra ett avelsarbeta och bevarande av min fårras så bra som jag bara kan..

Vad mera kan man göra....

Man kan inte säga att en förening gör si eller så då en förening består av människor med (i dethär fallet) gemensamt mål.
Trots riktlinjer och diskutioner så gör vi olika utifrån eget förnuft...  det har alltid varit så och kommer alltid så vara..

Är man missnöjd med vad någon annan gör.. prata med vederbörande.. han/hon kanske behöver veta.. pratar man bara OM någon annan så bör man tänka på i villket syfte man gör det..
Jag hoppas att vi vill hjälpa varandra.....

Vill man sedan få igång ett sammarbete så att det gynnar en själv och andra så kan det vara en början att prata MED varandra med konstruktiva ideer...

Birgit

« Svar #51 skrivet: 23 mar-09 kl 07:41 »
Det finns mycket klokt i det du skriver kison, men i bevarandearbete av hotade husdjursraser ligger inte ansvaret på den enskilde fårägaren. Det är ett nationellt ansvar. Här bör finnas vissa grundläggande regler osv. Det måste det till kunskap om hur djuren hållits före oss, (alltså varför ser djuren ut som de gör och beter sig som de gör) för att utifrån det arbeta fram en bevarande strategi, som verkligen bevarar rasen, inom ramen för djurskyddet naturligtvis.
Jag har diskuterat med enskilda fårhållare i 10-15 år nu om bevarande, men har man gått kurs på lrf eller hs och läst Får av Erik Sjödin, så verkar det vara väldigt svårt att ha ett självständigt tänkande.
Att alla inte gjort likadant historiskt är ju självklart, för all djurhållning var anpassad efter lokala förutsättningar, så ock djuren. Det är dit jag vill komma i debatten.
Att anpassa fåren till modern fårhållning är inte att bevara.

Charlotte

• -
« Svar #52 skrivet: 23 mar-09 kl 09:29 »
 Det KAN ju också vara så att man tänker själv fast man gått kurs eller läser Sjödin, fast man inte tänker precis som dig Birgit ;)
 Skämt åsido...
Så undrar jag när du gått din senaste kurs?
När du beskriver kurser osv så låter det som om du beskriver vad vår produktionsrådgivare predikade innan jag knappt var född ;) (Och ändå är jag rätt gammal).
 Naturlig djurhållning, rätt utfodring (i största möjligaste mån grovfoder) förebyggande åtgärder mot parasiter istället för medicinering osv osv är just vad man får lära sig på dagens kurser och kan läsa i moderna forskningsrapporter/böcker.
 Om vi nu ska hålla oss till ämnet bevarande :)  så vore det intressant att få veta vilka regler som finns för bevarande av hotade husdjursraser i andra EU-länder? Har man strikta regler för hållande av djuren? Eller är det den genetiska bredden som ska bevaras där också?
 Någon som vet?
 Sen vill jag bara säga att Jag fick i alla fall väldigt bra info om bevarande när jag köpte mina Allmogefår och möjlighet fanns att fråga hela tiden om det var något man undrade över!
 Jag är rädd att om man inför många krångliga regler om att man måste repa löv till fåren osv så försvinner mångfalden av "Bevarare" och vi får ett fåtal "Proffsbevarare" med jättestora flockar och vad händer OM en sådan flock drabbas av sjukdom och måste slås ut? Eller OM en sådan "Proffsbevarare" selekterar utan att vara medveten om det (något jag tror man gör hur gärna man än vill tro att man inte gör det)? Dom små "Amatörbevararna" är förmodligen viktigare för att behålla mångfalden av gener än vad "Proffsbevararna" är.
 Och för att det ska bli någon sorts relevans i regler som gäller utfodring och hållande som "förr" måste man ju bestämma NÄR "Förr" var i såna fall.... Är det hållandesättet under Allmogeperioden? Är det Järnåldersfår vi ska bevara? Eller är det vildfår?
 Jag är rädd att man trasslar till det så väldigt att INGEN vill hålla Allmogefår längre :-\
                                      Mvh
                                  Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser