Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gå över från skål till vattenflaska.  (läst 6454 gånger)

peppz

• Västergötland
SV: gå över från skål till vattenflaska.
« Svar #20 skrivet: 08 mar-09 kl 16:47 »
Har installerat automatisk bevattning till mina kaniner nu, mkt skönt att slippa hålla på med flaskorna. Dessutom jättelätt att bygga vidare på. Arbetstiden halverades i ett nafs. ;D

riktigt smidigt, jag försökte göra samma system med vanliga kul-nipplar från gamla vanliga gnagarflaskor.
men de höll inte tätt viket resulterade i översvämmning i alla burar och nedläggning av projektet...  har dock hela anläggningen kvar...

Var köper du dom nipplarna??
Kennel SweetCaileanz

edde_1

« Svar #21 skrivet: 08 mar-09 kl 19:17 »
riktigt smidigt, jag försökte göra samma system med vanliga kul-nipplar från gamla vanliga gnagarflaskor.
men de höll inte tätt viket resulterade i översvämmning i alla burar och nedläggning av projektet...  har dock hela anläggningen kvar...

Högberga är dessa köpta hos, finns även hos BOLE. 29 kr st inkl moms.

peppz

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 08 mar-09 kl 19:28 »
Högberga är dessa köpta hos, finns även hos BOLE. 29 kr st inkl moms.

tack, ska ta hem ett gäng och pröva igen..
Kennel SweetCaileanz

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 09 mar-09 kl 08:29 »
Tack för bilderna edde_1  :-*
Jag har nipplarna så jag ska egentligen bara komma till skott... och naturligtvis är det så lätt som att sätta en bit nät över, där de vill gnaga  ::) :P
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 09 mar-09 kl 10:41 »

Det funkar inte eftersom kul-nipplarna behöver ett "slutet" system. Fyller man bara dom flaskorna till hälften så läcker dom ju oxå.

Jag håller på och testar Högbergas vattenflaska i ungdjursboxen nu. Satte dit den (och dom) igår kväll. Ska bli spännande att se om dom druckit nåt ur den, eller om dom torrlagt den vanliga flaskan som hänger bredvid istället.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lena123

« Svar #25 skrivet: 14 mar-09 kl 07:44 »
Jag håller tummarna att Högbergas vattenflaska håller för er andra. :)
Jag har haft 10 stycken och alla har börjat läcka inom 4 månader från det att jag började använda dem.
Jag försökte att rengöra nippeln med tryckluft men det hjälpte inte.

I övrigt så är ju dessa vattenflaskor som man fyller på utifrån (enkelt) helt oslagbara. Smidigt som tusan är det. Självklart är ett vattensystem med nippel och slang som visas på bild i tråden det smidigaste men dessa vattenflaskor är superbra tycker jag.
Nu har jag som sagt tråkiga erfarenheter av just Högbergas behållare så nu tänker jag prova de som Brantas säljer.
Vinklad nippel har aldrig varit ett problem.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 05 aug-10 kl 19:12 »
Har installerat automatisk bevattning till mina kaniner nu, mkt skönt att slippa hålla på med flaskorna. Dessutom jättelätt att bygga vidare på. Arbetstiden halverades i ett nafs. ;D
Vad använder man för slang? Följer fästet till nippeln med, som man monterar den på nätet med, eller är det en speciallösning? Klarar den att stå ute? Borde kunna funka utomhus utom vid minusgrader, och så får man komplettera med annan lösning då...

Är på väg att bygga bursystem till 10-15 honor med ungar, så en sådan lösning vore jättesmart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 2 användare
Galaxie, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser