Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut lösning :)  (läst 3221 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Akut lösning :)
« skrivet: 04 mar-09 kl 19:12 »
Jahapp, så ska man åka på söndag och hämta sina beställda ägg... Och vad gör hönan som man planerat att lägga äggen under?
Jo, hon reser sig!  >:(

Min hemmabyggda kläckare är upptagen + Att jag helst vill att de ska vara naturruvade...

Efter att ha gått runt och gnatat och tänkt så kommer jag och tänka på fröken dv silke som brukar vara så förtjust i att ruva.  ;)
Jag hämtar lite halm och bäddar mysigt åt dem i ett hörn... Tar sedan en hög på ca 9-10 ägg och lägger i redet.

Går därifrån och ser hur silkeshönan smyger fram till redet och glor... Hon går närmre och ger ifrån sig ett ljud av förtjusning!  ;D

Nåå... Kan denna lilla dam vara en akut lösning på mitt problem tro?  ;D
Den här hönan brukar lägga sig och tomruva flera gånger om året... Då i ca några dagar i taget för att resa sig... Lägga sig.. Och resa sig.
Om hon däremot får ett gäng ägg så brukar det inte ta lång tid för henne att lägga sig på riktigt.

Finns det något mer jag kan göra för att få henne ännu mer sugen?
Jag har lampan tänd där ute nu och har gett dem en massa allfoder som av någon anledning brukar få våra höns att lägga sig lättare (protiner?).

Fortsättning följer...  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

peppz

• Västergötland
SV: Akut lösning :)
« Svar #1 skrivet: 04 mar-09 kl 19:33 »
typiskt  :-\

Vad är det för ägg?, jag tycker den lilla silkeshönan låter som en utmärkt idé, men om jag var du så skulle jag nog börja bygga på en ny kläckare så länge, det är mindre risk att man tappar byxorna om man har både hängslen och bälte :)

jag har själv rätt fullt i kläckarna här.. just nu så har jag en omgång ankor som står och sjuder i en nödlösning bestående av en plastbox, med en värmeslinga, en äggplatta av kartong och en skål med vatten..  får se hur det går med dom....
Kennel SweetCaileanz

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 04 mar-09 kl 19:43 »
Äggen är blå dv kochin och SEBRIGHT om de lagt några! (som jag väntat på så länge!  :()

Hinner nog inte bygga något nytt... har inget hemma och åker redan ned på fredag.  :-\
En andra plan är ju i sådana fall även fast det är elakt... Har en annan surhöna som ligger och ruvar soms ka ha kycklingar nästa torsdag.

Man skulle ju kunna om det verkligen inte går med något annat... Spara äggen några enstaka dygn till... Kläckaren är nog ledig igen på tis-ons....
Om man tar undan hennes ägg som är redo att kläckas och låter de kläckas i kläckaren då och sedan får hon ligga på den nya äggen. Hon är en utav de som kan ligga nästan hur länge som helst...

Om sedan en annan höna lägger sig så kan jag ju ta undan de nya äggen och lägga under den hönan och låta henne få tillbaka sina kycklingar som annars skulle kläckts under henne.  ???
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 mar-09 kl 19:49 »
Äggen är blå dv kochin och SEBRIGHT om de lagt några! (som jag väntat på så länge!  :()

Hinner nog inte bygga något nytt... har inget hemma och åker redan ned på fredag.  :-\
En andra plan är ju i sådana fall även fast det är elakt... Har en annan surhöna som ligger och ruvar soms ka ha kycklingar nästa torsdag.

Man skulle ju kunna om det verkligen inte går med något annat... Spara äggen några enstaka dygn till... Kläckaren är nog ledig igen på tis-ons....
Om man tar undan hennes ägg som är redo att kläckas och låter de kläckas i kläckaren då och sedan får hon ligga på den nya äggen. Hon är en utav de som kan ligga nästan hur länge som helst...

Om sedan en annan höna lägger sig så kan jag ju ta undan de nya äggen och lägga under den hönan och låta henne få tillbaka sina kycklingar som annars skulle kläckts under henne.  ???

Låter rörigt, riskabelt och ovisst tycker jag..
dessuom hårt mot en höna som redan legat länge...

lägg då hellre äggen från kläckaren under hönan som ligger och börja om med dom nya äggen i kläckaren om du måste flytta runt..

Jag skulle nog bara ställa de nya äggen i skafferiet så länge och ruva igång dom först när kläckaren är ledig...
Kennel SweetCaileanz

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 04 mar-09 kl 19:57 »
Det är ju det att hon började samla redan förra veckan...  :-\
Och jag vet inte riktigt hur noga hon är med att ta hand om äggen... Har för mig att sist lät hon dem bara ligga i kartongen utan att pyssla om dem...

Fick bara 4 kycklingar av 12 ägg då.  :-\ Men vet inte om det berodde på något annat med...

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 mar-09 kl 21:23 »
okay, jag vet inte hur känsliga ägg är..
men när jag förlorade alla 36 hönsen i en minkattack en natt så la jag 25 ägg i kläckaren som jag hade i kylen och egentligen tänkt äta, dom var nog mellan 1-4 veckor i alla fall, vissa kan ha varit äldre och det resulterade i 18 kyllingar så jag har bara utgått från att dom är "hållbara" innan man ruvat igång dom.. men jag hade kanske bara tur...
dom äggen hade bara stått och dessutom i kylskåp...
Kennel SweetCaileanz

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 05 mar-09 kl 08:47 »
Jo, vi har också kläckt fram fårn kyklen under höns...

Det är bara 3 ägg kvar nu av 9 (resten döda) befruktade i våran kläckare efter att mamma skulle vara äggvakt under veckodagarna då jag är i skolan och la äggen fel och blablabla,,,

Jag vill inte utsätta dessa ägg för detta (det gör ju inte lika mycket med de äggen som låg i kläckaren nu... Var bara "testägg" då vi kör kläckaren första gången någonsin) när en höna kan ruva fram 100%.  :-\
Ska ut och kolla efter surhöns nu!  ;D 8)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 mar-09 kl 09:08 »
Sambon ska ge sej på och bygga en kläckare i helgen. Där tänker han installera en datafläkt. Har ni ingen sådan liggandes så ni kan montera in den? Då bör det inte bli så varmt under lampan.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #8 skrivet: 05 mar-09 kl 09:49 »
De ligger inte under lampan. :) lampan sitter i väggsidan och äggen ligger på andra sidan. Mamma hade flyttat äggen så de låg ca 5cm ifrån lampan.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 mar-09 kl 10:08 »
Ok.
Hm, det här med mammor, vi har fyra i din ålder som ibland tycker jag är besvärliga :-[
Men oftast gillar de mej ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 05 mar-09 kl 17:37 »
Hihi!  ;D

Och mwahaha!
Nu har silkeshönan bestämt sig för att provligga i redet med äggen!  ;D

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 mar-09 kl 17:53 »
Det finns ingen i din närhet som har en tom kläckare att låna ut om det skulle skita sig.
Vart i landet befinner du dig?
mvh Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 mar-09 kl 18:11 »
Den riktiga nödlösningen är att ruva själv några dagar tills det finns plats antingen under höna eller i kläckare.
(det funkar)..
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 05 mar-09 kl 18:29 »
Lilla Zoo: Norra Uppland

Skytten: Jasså?  ;D Hur då? För att stoppa ett helt gäng ägg i Bh:n låter lite svårt.  ;D (Har hört att folk gjort så)

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 05 mar-09 kl 18:35 »
Jag bär ju inte bh, men har två armhålor ;D

Lilla Zoo: Norra Uppland

Skytten: Jasså?  ;D Hur då? För att stoppa ett helt gäng ägg i Bh:n låter lite svårt.  ;D (Har hört att folk gjort så)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 05 mar-09 kl 18:45 »
Hehe!  ;D

Låter ännu jobbigare!  ;D Att gå och hålla fast ett par ägg under armarna hela dagarna!  ;D

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 05 mar-09 kl 18:53 »
Synd att du bodde så lång bort, jag har 2 tomma kläckare. ;), mvh Lilla zoo

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 05 mar-09 kl 19:08 »
Aaaaw... Okej.  :-\

Får hålla tummarna för att silken lägger sig!   :) Hon ligger kvar än!  ;D

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 05 mar-09 kl 19:12 »
Jag håller mina tummar för dig och hönan!
/ Louise

Dolvis

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 05 mar-09 kl 21:04 »
Du skrev att du har gett henne ljus och proteinrikt foder - det är det vi brukar göra med våra ruvhönor som vi vill ska SLUTA ruva. Har fått lära mig att bådadera stimulerar värpningen och det är därför det funkar. (För det funkar). Så mitt tips är att åtminstone drar ner lite på ljuset, lite skumt är nog bättre än ljust!

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 3 användare
Stengrim, köksträdgård, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser