Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Störs hönsen av rått-mus-skrämmare?  (läst 2959 gånger)

Ce

Störs hönsen av rått-mus-skrämmare?
« skrivet: 04 mar-09 kl 08:57 »
Såg en gnagarskrämmare som skickar ut högfrekvent ljud som ska skrämma bort råttor och möss.
(Man sätter in den i ett eluttag.)
Vet någon vad det har för effekt på hönsen?

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Dalagård

• Dala-honsgard
SV: Störs hönsen av rått-mus-skrämmare?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-09 kl 05:05 »
Ingen effekt alls! Jag har flera i mitt hönshus och mina höns har stått mitt framför utan att störas. Frågade på Lantmännen innan jag köpte den och dom sa att bara gnagare störs av det. Man kan alltså inte ha kaniner där inne. Dom funkar ganska hyfsat. Hos mej har mössen minskat radikalt, dock ej försvunnit helt.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-09 kl 10:20 »
Ingen effekt alls! Jag har flera i mitt hönshus och mina höns har stått mitt framför utan att störas. Frågade på Lantmännen innan jag köpte den och dom sa att bara gnagare störs av det. Man kan alltså inte ha kaniner där inne. Dom funkar ganska hyfsat. Hos mej har mössen minskat radikalt, dock ej försvunnit helt.

Kaniner hör inte till gruppen gnagare. Dom hör till gruppen har-djur.  ;) Om dom störs eller inte av mus-skrämmor låter jag dock vara osagt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pong

« Svar #3 skrivet: 07 mar-09 kl 14:53 »
Dessvärre så störs inte mössen heller av sådana manicker, enligt min erfarenhet.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 07 mar-09 kl 20:39 »
Har såna i stallet och jag tycker inte att antalet mus och rottor har minskat tyvärr...
Tror inte den har når någon effekt på nåt ::)
My name is not Rihanna....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 08 mar-09 kl 01:09 »
Jag har ingen egen erfarenhet av sådana där apparater, men "högtalaren" i dem är med all säkerhet piezoelektrisk (keramisk), alltså ungefär samma konstruktion som "tutan" i en brandvarnare.
Såna där piezoelektriska saker brukar åldras snabbt i fuktig miljö, och ammoniakhaltig luft osv som man kan hitta i ett stall eller lagård är säkert ännu värre för dem. Jag kan mycket väl tänka mig att de förlorar det mesta av funktionen redan efter ett par månader i ett stall även om de kan hålla tiotals år i ett torrt boningsrum.

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser