Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  behövs verkligen reden?  (läst 3880 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
behövs verkligen reden?
« skrivet: 01 mar-09 kl 11:49 »
Ja vad tycker ni ,, behövs reden ?
Eller funkar det ändå ,,Bättre /sämre med eller utan reden ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Weasel

• Skåne
SV: behövs verkligen reden?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-09 kl 11:50 »
Mina har ett fint rede på väggen, men de använder det inte. Lägger sig hellre i hästarnas vattenbalja med lite strö i, så den har fått åka in i hönsboxen istället. Bättre än på golvet tycker jag.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-09 kl 11:55 »
Samma här mina värper i en gammal nedsänkning i golvet som jag halmmat .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #3 skrivet: 01 mar-09 kl 14:51 »
Jag har fina, fabriksgjorda reden... tror ni hönsen använder det? Pfft, näe. Istället värpte de direkt i ströt på golvet, i ett hörn. Jag fick ställa in en trälåda på golvet med halm i, den dög att värpa i.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 mar-09 kl 15:13 »
Har man lite höns, och halm på golvet, bygger de ofta ett fint rede i en hörna.  Det går utmärkt om det kan hållas rent.
Där jag har fem höns, finns äggen alltid i en fin grop i halmen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 01 mar-09 kl 15:27 »
Det korta svaret är nej. Men - hönor föredrar att värpa någonstans där de känner sig trygga, och till det ändamålet passar ett rede utmärkt. Där är de ju omgivna av både väggar och tak på nära håll. De vill även ha mjukt underlag att ligga på, och i redet brukar man ju ha strömaterial.

Två gånger har det hänt att våra höns har värpt utomhus. Ena gången var det i ett cykelställ, mellan två cyklar. Cykelstället stod mot en vägg och hade tak över. Andra gången var det i vår vedhög, i en inbuktning på ungefär en kvadratmeter där vi hade hämtat ved. Där lade hon ägg, mellan en låg låda och själva vedhögen, och även där var det tak över. Och i båda fallen hade de massa mjuka löv att ligga på. Så principen där var densamma som i ett rede - väggar åt tre håll, tak över huvudet, mjukt underlag.

Det är väldigt vanligt att man sätter redena en bit över golvet. Detta gör äggen enklare att samla in eftersom man slipper böja sig, det gör redena mer svåråtkomliga för rovdjur om de skulle råka komma in i hönshuset, och det innebär att hönsen får rum att röra sig på under redena. Men jag tror inte att hönsen tycker det är trevligare att värpa högt upp än lågt ner egentligen.

En sak till - hönor ska tydligen föredra att det är lite mörkt i redet. Det är väl ytterligare en försvarsmekanism; rovdjur har sämre chans att se henne när det är mörkt. Det kan vara något att tänka på när man placerar redena, även om ljusmängd inte verkar vara en "big deal" för våra hönor.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 mar-09 kl 15:33 »
De flesta höns värper i reden (om det nu inte är en bur med sluttande nätgolv), de brukar vara en bit upp.  De vilda förfäderna bankiva lägger äggen i ett av gräs iordningställt bo på marken, inne i ett snår.
« Senast ändrad: 01 mar-09 kl 15:38 av Skytten »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-09 kl 18:20 »
Jag har nämligen både haft hönshus av standard modell , reden + sittpinnar .
Nu bor dom i två rum utan dörr emellan o får lixom bestämma själva hur dom vill ha det.

Vi hade tillklippta kartonger förut som tillfälliga reden men kaninerna käkade upp dom  :o

Nu har jag lagt en spånplatta över nedsänkningen så dom har "tak" .

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #8 skrivet: 01 mar-09 kl 21:05 »
Jag tycker det är fint när reden ser ut som något hönsen själv hittat, tex lite ombyggda lådor eller annat. Här används 2 av 8 reden. Det ena är våning två i ett höghusrede och det andra är ett de hittat själv mellan ett skåp och en matta. De verkar mycket nöjda med sina äggömmor ;)
ofrivilligt hönslös

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 01 mar-09 kl 21:06 »
Favoritredet här hemma är en orange plastlåda! Över den har jag lagt en skiva som täcker över lite mer än halva lådan och bildar som ett hål som de kan hoppa ned i... Alltså som ett litet gryt nästan med tak över sig!  :P

Anledningen till att jag la skivan där var faktsikt inte att jag tänkte på att de skulle gilla det utan att jag ville slippa byta strö i redet varje dag eftersom vissa av hönsen sätter sig på lådans kanter och bajsar ned i redet under natten... Den fungerar alltså både som bajsbräda och mystak!  ;D

Så har vi sådana där reden som ska sitta uppe på väggarna... Men de står nere på golvet istället för hönsen verkar föredra låga utrymmen... I alla fall... Dessa reden ligger nog 3:a som favorit... På andra plats har vi golvet bakom redena... I förrgår hade hade en höna grävt sig under (vi har ju jordgolv) dessa reden och lagt ett ägg under dem istället för i dem!  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-09 kl 00:04 »
Va kul att flera än jag har knäppa höns som lägger sina ägg på knasiga ställen :)

johe71

« Svar #11 skrivet: 02 mar-09 kl 09:18 »
Ja vad tycker ni ,, behövs reden ?

oavsett vad jag tycker så behövs reden för att göra djurskyddsinspektören glad, citat ur Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om djurhållning inom lantbruket m.m.; DFS 2007:5  (även kallad L100)

Citera
rede: avskilt utrymme för äggläggning,

16 § Golvet i ett rede får inte vara utfört så att fåglarna ligger direkt på rutnät
av metall.

19 § Utrymme för frigående värphöns.
Fackrede 0,0125 m2/höna, minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m
eller
Kollektivrede 0,010 m2/höna, minsta area 0,140 m2, kortaste sidan 0,35 m

så enligt lagen så måste hönsen ha ett avskilt utrymme för äggläggning med en minsta storlek enligt §19... det står inte i lagen att den måste lägga äggen där - men det står att de måste ha utrymmet :) (och skulle man nu råka ut för en inspektion (risken finns alltid att det är någon sur granne som anmäler) så är det lika bra att ha ordning på allt så det inte finns något för inspektören att klaga på... och så jobbigt är det inte att sätta upp ett rede på väggen....)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 02 mar-09 kl 10:23 »
Mina hönor älskar sina reden... Ngn förstagångsvärpare har lagt ett ägg utanför, men annars hamnar vartenda ägg i redena.

Jag tycker nog att man bör hålla sina höns med ngn typ av reden som de tycker om. Om redena sedan är ett par halmbalar lutade mot varandra eller fantasifulla skapelser med tjusiga målningar (har sett den varianten också  ;D) tror jag är av mindre betydelse.

Mina höns värper i hemmabygda enkla reden av spånskiva och masonit.

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 02 mar-09 kl 13:04 »
Det hänger på hur det ser ut i huset. Djurskyddet när man har 1000 höns på drygt 100 kvadrat och djupströbädd, måste ju kräva att det finns reden, där det är lätt att få avskildhet och bra underlag.  Visserligen brukar ju äggen försvinna ut på bandet direkt, så hanteringsskäl finns oxå till reden.

taccotad

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 02 mar-09 kl 21:19 »
Hade våra hönor själva fått bestämma så hade två av dom lagt ägg i en rundbal inne i stallet och en där ute bakom några stockar.
Vi hade gjort fina reden som vi testat ha på olika höjder men dom vägrar gå in där. sen satte jag in en gammal korg och la i halm, där är det nu tre stycken som värper. Satte in en till korg och där värper den fjärde hönan. Fast en av dom väljer hellre att lägga äggen där ute bakom stockarna så vissa dagar får vi leta ägg där ute också.

Tycker det ser riktigt mysigt ut när vi har två korgar med ägg i.

Prosit

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 02 mar-09 kl 21:38 »
Jag har två reden på väggen men hittills har det bara varit det översta som dugt. Där går det in tre hönor på en gång! Nu har mina nya Åsbohönor börjat och en ligger och ruvar i det undre redet! Jag tycker det är praktiskt för jag slipper gå in i hönshuset för att hämta ägg. Jag når redena från dörren.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

höna bönan

• -
« Svar #16 skrivet: 02 mar-09 kl 21:52 »
Mina dvärhöns har aldrig värpt i rede..Dom kraffsar gropar i halmen ..Har försökt att göra fina reden åt dom .Men dom vart aldrig använda ...Så nu lägger jag extra med halm i hörnen så dom kan boa som dom vill..
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 02 mar-09 kl 22:30 »
Mina hönor har alltid värpt i redena, jag har tre reden och fjorton hönor, häromdagen låg det två ägg i sandlådan (de hade krafsat in lite halm i den så det var rätt mjukt och gott att ligga på) förmodligen betyder det att det börjar bli för lite med tre reden. Jag har varit ute ibland och sett att alla tre redena varit upptagna, andra dagar ligger alla ägg i två av redena, inget i det tredje.

En av australorphönorna, den ranglägsta, la i början sina ägg på golvet, men hon lägger också i rede nu.

När vi bröt upp golvet till vår gäststuga, som vi bygger om till bibliotek, hittade vi en hög med ägg där som någon av lohmannhönorna lagt där... någon gång. En gång i somras var det en av dem som la sju ägg under snöskyffeln som stod under en trappa, där låg löv, jag vet inte om hennes tanke var att ruva dem eller varför hon gjorde så.

Annars är det bara redena, de har ändå alla chanser för de går lösa i trädgården så gott som varje dag.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

chili

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 04 mar-09 kl 19:35 »
Jag är helnöjd med mina försvinningsreden. I början ville de inte värpa i dem men när jag lade in lite kutterspån fattade de galoppen meddetsamma. Efter några månader tog jag bort spånet och de fortsätter värpa i redena. Nästan aldrig hamnar ägg i golvströet hos mig. Det enda problemet är att jag vill ha ruvhönor i vår och då får jag skaffa något ytterligare rede som är möjligt att sätta på lägre höjd.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 04 mar-09 kl 20:26 »
Jag är helnöjd med mina försvinningsreden. I början ville de inte värpa i dem men när jag lade in lite kutterspån fattade de galoppen meddetsamma. Efter några månader tog jag bort spånet och de fortsätter värpa i redena. Nästan aldrig hamnar ägg i golvströet hos mig. Det enda problemet är att jag vill ha ruvhönor i vår och då får jag skaffa något ytterligare rede som är möjligt att sätta på lägre höjd.

/Chili

Vart hittar man sådana ?
Kan ju vara en ide för mej då jag har en äggätare  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser