Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  metallagraffer för behandling av entropion  (läst 1659 gånger)

merit

• Västergötland
metallagraffer för behandling av entropion
« skrivet: 27 feb-09 kl 12:49 »
var kan man få tag på agraffer?
merit

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: metallagraffer för behandling av entropion
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 15:12 »
Du får nog ta lammen till en veterinär
det är nog tveksamt om man får använda dylika som djurägare..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hustran

« Svar #2 skrivet: 27 feb-09 kl 20:30 »
Vad är Agraffer?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 28 feb-09 kl 08:47 »
Den som googlar han finner!

"Agraff (franska agrafe) är ett spänne, en häkta, en krok eller dylikt, som appliceras för att hålla ihop två tygstycken, till exempel i gardiner eller plymer, eller helt enkelt som dekor.

I modern tid används ordet också om en anordning som används i kirurgin för att hålla ihop huden där det har blivit ett sår." Direkt från Wikipedia.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 15:13 »
Ett tips är att bara konsekvent rulla ut ögonlocket så att det ligger rätt så går det över på några dagar - lite beroende på hur läge lammet har haft det. I min förra besättning hade jag en hel sådana och lärde mig snabbt att kolla ögonen på de nyfödda. Om man ser det direkt så kan det ibland räcka med att man rullar ut det så ligger det kvar, ibland får man upprepa utrullningen ett par gånger.

Första gången jag såg det var på ett lamm som var några veckor. Då hade det skavt på hornhinnan och det tog nog upp mot en vecka innan vi fick det att ligga rätt genom att rulla ut det flera gånger om dagen så det går utan klämmor även på svåra fall men där kanske man vill prioritera sin tid till annat. ;)

merit

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-09 kl 10:05 »
jo jag läste det att man ska försöka rulla ut locken flera gånger om dagen så kanske det ger sig...man försöker ju lösa det mesta själv innan man tar ut vet för man får ju räkna med minst en tusenlapp när de kommer.
merit

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-09 kl 11:30 »
Stoppa in lammen i bilen o far till veterinären så sparar du ju typ en tusenlapp  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 01 mar-09 kl 13:09 »
Kan man inte använda sårtejp`?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulla Krull

« Svar #8 skrivet: 04 mar-09 kl 20:46 »
Men jag förstår inte varför man ska krångla till det så? ???
Lägg bara ögonlocket rätt morgon och kväll åtminstone, så kommer det att rätta till sig med största sannolikhet inom ett par dagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser