Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överraskning i hönshuset  (läst 969 gånger)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Överraskning i hönshuset
« skrivet: 26 feb-09 kl 18:17 »
Idag pep det när min man kom in i hönshuset. Vi hade ingen aning om att vi hade en ruvhöna. Hon hade gömt sig i ett undanskymt mörkt hörn med massor av ägg.

Att det kunnat hända beror på att vårt hönshus är ombyggt av två fd hästboxar och vi har tagit bort bara halva den vägg som delar av boxarna. Den ena halvan av hönshuset (den ena hästboxen alltså)har fönster, matplats och reden och den inre mörkare delen är enbart för att ge dem större plats att röra sig på och där inne i det allra mörkaste hörnet hade hon lagt sig tillrätta under ett gammalt avlagt bord som vi en gång ställde in för att utöka vistelseytorna ytterligare.

Endast en kyckling hade kläckts när vi hittade dem, men det var säkert 8-10 ägg till under henne, så vi får se om det blir fler den närmaste dagarna. Det var vår allra yngsta lilla höna som lagt sig för att ruva.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Överraskning i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 26 feb-09 kl 18:18 »
Vad mysigt! Härligt med kycklingar, hoppas ni får många. Lägg gärna in bilder!

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Överraskning i hönshuset
« Svar #2 skrivet: 26 feb-09 kl 18:56 »
Grattis! Det låter som om det var ett välkommet tillskott.  :)

Är det bara jag som står med ficklampa varje kväll och räknar antal fåglar på sittpinnarna?  ;)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Överraskning i hönshuset
« Svar #3 skrivet: 26 feb-09 kl 21:56 »
Haha!  ;D Det tror jag nog inte...

Här hemma så behövs inget räknande (det är ca 60 höns där inne så jobbigt att räkna allihoppa, dessutom är de ju inne nu och annars i hönsgård... Men ibland händer det att någon försvinner ändå genoma tt den tagit sig ut på något sätt)

I alla fall...  Eftersom de flesta är blandisar har alla ett eget utseende och får även en extra unik personlighet som man annars inte ser så bra på de som ser exakt likadana ut, det spelar ingen roll att vi har så många höns ihop... Jag märker direkt när någon är borta!  :-[ (Har ju namn på mer än hälften också.. herregud.  :-[ :-[ :-[)


Och... GRATTIS TILL DEN LILLA!  ;D *hoppas på fler*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Överraskning i hönshuset
« Svar #4 skrivet: 26 feb-09 kl 22:10 »
Jag räknar alltid mina hönor när de gått och lagt sig (satt sig menar jag...) någon kan ju blivit kvar ute annars och blir utstängd.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Överraskning i hönshuset
« Svar #5 skrivet: 27 feb-09 kl 08:59 »
... Nu kom jag och tänka på för ca 6-7 år sedan då vi hade ankor.  :'(

En sommar blev det en kull med EN vit unge i (alla de andra var som beigefläckiga eller svartvit fläckiga... Har ingen aning om vad det var för ras eller blandras... De var ganska stora och klumpiga i.af, kunde inte flyga)

I alla så blev det en vit kvackare och den var vi ju bara tvugna att behålla!
Hon var så vacker... Så kom vintern... Ankorna gick på vintern när deras stoooora damm var frusen i en gammal hönsgård och bodde i ett gammalt hönshus (förra ägaren till huset hade haft hönsen där medan vi valde att placera dem på ett annat ställe och akorna fick det huset).

På kvällarna så stängde mamma till dem... En morgon så kom hon ut och fick se att det bara var 3 ankor inne i huset... Den vita var borta.  :(
Hon gick ut och fick se den stackars ankan ligga i snön helt nedkyld.

Hon tog in den och dumt nog istället för att bara ha henne inne i själva huset går hon in i bastun med ankan. Ankan fick en chock av värmeomväxlingen och med ett KVACK så dog hon i famnen på mamma... Ursch, vilka skuldkänslor mamma hade då.  :'( :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Överraskning i hönshuset
« Svar #6 skrivet: 27 feb-09 kl 15:02 »
Har de varit fritt ute så kollar vi att alla är inne, men nu har de varit inne och i hönsgården.

Välkomna är de alltid de små liven även om de är oplanerade. Precis som med människoungar :) Man kan ju inte bli annat än varm i hjärtat. Verkar bara ha blivit en kyckling. När jag kollade idag så hade hönan krafsat runt kutterspånet så att de okläckta äggen var begravda under spån. Och ett ägg låg hela en och halv meter därifrån?

(Vi har spån på golvet där hon legat, är det inte att föredra att de ruvar fram kycklingarna i halm istället? Men nu valde hon ju själv och jag vet inte vad det spelar för roll, men spånet känns så dammigt och stickigt i jämförelse.)
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Överraskning i hönshuset
« Svar #7 skrivet: 27 feb-09 kl 15:11 »
En nackdel med halm är att äggen kan som försvinna in i halmen och komma ifrån hönan... Och då kallnar dem och dör. (Har varit med om)

Har en höna som ligger och ruvar nu.. Till henne har jag gjort som väggar med halm och på botten ligger det spån... Så hon ligger som i en "grop" så äggen inte kan försvinna någonstanns.  :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Överraskning i hönshuset
« Svar #8 skrivet: 27 feb-09 kl 16:55 »
Min ena höna tog sej in på logen & där var en  hög med isolering som hon tyckte var kanon att ruva fram sina små på ,det blev 9 st  :-*.
Jag har halm i höns redena & det har gått bra att ruva fram smått där,att sen vissa hönor ruvar fram sina  på div. konstiga ställen ex: sonens sulky ½ m från ytterdörren,tomt kaninhus,gammalt fd el hus ...ja dom e uppfinningsrika dom godingarna  ;).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser