Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggkläckning i maskin  (läst 13953 gånger)

öbo

• Ångermanland
äggkläckning i maskin
« skrivet: 22 feb-09 kl 10:22 »
Hej
har fått låna en äggkläcknings maskin med ingen instruktion :(
o jag hittar inte min höns bok o det var över 15 år sen jag kläckte ägg så jag behöver lite råd :)

* vad var det tempen i kläckaren skulle ligga på
* det är manuell vändning på den, visst var det 2ggr/dygn man vänder o var det på nåt särskilt sätt  man vände på?
* minns att det skulle vara fuktigt, skulle man spraya äggen eller räckte det med att ställa in vatten?

tack på förhand

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: äggkläckning i maskin
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 18:49 »
Hej!

Temperaturen ska väl ligga mellan 37,2 -37,6 grader. Absolut inte över 38 grader.

Jag vänder också manuellt; jag vänder morgon och kväll, inte på något särskilt sätt; jag har en spak som man drar i (Covatutto24)

Spraya inte äggen; ställ in en bytta vatten. Luftfuktigheten ska ligga på 55% under ruvning, 80% vid kläckning.

Sluta vända äggen på dag 18.

Lycka till och hoppas du får många fina kycklingar!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 19:59 »
Du måste mena abslut inte över 40 grader för då dör embryona väldigt snabbt.

Vårat hemmabygge ligger på mellan 37,5-38,5 grader och alla bebisarna mår finfint... Fast det kanske beror på att vi inte har någon fläkt i våran kläckare?

Tror jag läst någonstanns om att när man har ventilationshål istället för fläkt så ska tempen ligga på 38,5 istället för 37,5... Kan någon förklara varför?  ???

För övrigt... Jag vänder också äggen mannuellt.. För hand.

Fuktigheten ska ligga på ca 55% som körsbär också skrivit ovan för att sedan öka mot slutet.

Sluta vänd vid dag 18.
« Senast ändrad: 22 feb-09 kl 20:01 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 20:23 »
Förlåt mej; det är jag som är snurrig i skallen :-[ Du har helt rätt om temperaturen Linkoso :-*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 22 feb-09 kl 20:42 »
Haha, ingen fara!  ;D

Jag började faktiskt fundera lite eftersom vid något tillfälle har värmen varit ända uppe i över 39 grader innan vi lyckades fixa till det ordentligt och ingenting är dött än så länge.
10 sprakande småttingar i äggen utav 10 befruktade!

Hoppas verkligen att det fortsätter gå så bra som det gör nu! Är mest orolig när det är dags för kläckningen... För de beräknas att kläckas precis den helgen jag inte kommer vara hemma!
Får lita på mamma att hon håller koll ordentligt... Kommer troligen ringa flera gånger om dagen och tjata med.  :-[

Eller så får jag hoppas på att de råkar kläckas någon dag för tidigt eller för sent då jag är hemma och kan hålla koll!  ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 20:53 »
Jag tror de kläcks en dag för tidigt ;)
Min kläckare var lite för varm de första gångerna jag använde den och då kläcktes äggen redan på dag 19 eller 20. Sedan sänkte jag temperaturen och då har de kläckt punktligt på dag 21.

Undrar om det är en slump eller om några tiondels grader för mycket ger tidigare kläckning ??? Alla kycklingar har iaf mått bra.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 22 feb-09 kl 21:09 »
Okej!  ;D

Då håller vi tummarna på att de kläcks dag 20 istället för 21!  :-[ Jag vill ju så gjärna vara med och beskåda dem genom glasfönstret!  :-[

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #7 skrivet: 22 feb-09 kl 21:18 »
Jaa, det är ju så roligt när de kläcks! Jag minns min första kläckning; jag satt en hel dag och stirrade in i kläckaren ;D

Jag har beräknad kläckning till den 5:e mars på mina inköpta dvärgsilkesägg och jag kan knappt vänta  ;)

öbo

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 23 feb-09 kl 12:17 »
Hej o tack alla för era svar :)

Nu nästa fråga vet ej om det gått ått skogen redan... :-\

körde igång kläckaren i går morse o den kom rätt snabbt upp i temp  la sen på kvällen in vatten o  ägg o passade den o fick till slut en bra temp. Imorse vid 8 stod tempen på 38 grader, vände äggen o fyllde på lite vatten, då stod den först på 28 grader men steg  till 33 när jag lämnade den vid ca 9 tiden.kl 11 när jag gick förbi i ett annat ärende  så stod den på 44 grader !!! tog av locket o fick ner tempen .

Men vad tror ni, kan det vara kört?? den kan ju ha stått kanske 1- 1/2 timme så högt , eller kanske bara ett tag

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 23 feb-09 kl 13:22 »
Tror inte det är kört... Jag råkade nämligen ut för exakt samma sak.  :-[

Tempen stod på 42 grader!  :o
Alla äggen lever!  ;D

Tror att det var tack vare att det inte hade hunnit gått så långt ännu... (Äggen hade bara legat inne i ca 8 timmar)

Jag la in äggen innan jag gick för att sova och vaknade på morgonen och då var det så varmt!
Vet inte hur länge det stått så.. Men lär ju ha varit i några timmar under natten.  :-X
« Senast ändrad: 23 feb-09 kl 13:24 av Linkoso »

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 feb-09 kl 13:28 »
Det är äggen som ska ska 100 grader Farenheit, lite över 37 gradere. Fukt 55% tills kläckdygnet då det ska stiga, man kan då spraya om det är för låg fukt den sista dagen.

Efersom det är äggen som ska ha temeperaturen, så kan en icke ideal kläckare, eller en som har termometern på "fel" plats visa en högre eller lägre temperatur. En kläckare med fläkt brukar ha jämnare temp.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 23 feb-09 kl 13:33 »
Vi har hela 3 termometrar i våran kläckare och en hygrometer!  ;D

En närmast lampan, en i mitten och en längst bort!  ;D
Då vet man ganska väl vart man ska placera äggen!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
Helene Alexandersson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser