Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tipps för att få i gång värpningen ??  (läst 4249 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Tipps för att få i gång värpningen ??
« skrivet: 22 feb-09 kl 00:49 »
Hejsan alla!
Jag har mina 6st hönor inomhus med fri tillgång på värpfoder + matrester , fri tillgång på vatten .
Massa mysiga skrymslen och lampan tänd i ett av rummen , dom har två rum utan dörr emellan .
4 av hönsen hämtade jag för några veckor sen på ett hönseri så dom är 1½år gamla, dom andra två typ 3 år .
Men jag får typ något eller några stackars ägg i veckan .

Vad gör jag fel?

Vad måste jag göra för att åtminstonde få 1ägg /höna i veckan ?
Eller hur många höns måste jag ha ?
Dom har frostfritt inne hos sej och golvmaterial att sprätta i .
Jag har bruna Lohman.

Tipps emottages tacksamt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dalagård

• Dala-honsgard
SV: Tipps för att få i gång värpningen ??
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 04:51 »
Dom som är 3 år kanske är för gamla? Mina Lohman brukar falla ifrån vid den åldern eller byts dom ut. Dom andra fyra kom ju från hönseri så det kanske tar någon eller ett par veckor extra att komma igång. Kanske har ruggperiod , vet inte om dom tillåts ha det på ett hönseri så dom kanske passar på???
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 12:11 »
Dom som är 3 år kanske är för gamla? Mina Lohman brukar falla ifrån vid den åldern eller byts dom ut. Dom andra fyra kom ju från hönseri så det kanske tar någon eller ett par veckor extra att komma igång. Kanske har ruggperiod , vet inte om dom tillåts ha det på ett hönseri så dom kanske passar på???

Kom just på att dom två är ju födda förr förra sommaren !
Så alla höns är ungefär lika gammla ju ...
Jag fattar inte varför jag inte får ägg  ???
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Helle-Mari

• -
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 12:11 »
De 1,5 års hönsen ruggar nog nu och då får du vänta lite med att få ägg. De brukar säljas ut vid 1,5 år eftersom de inte på den tiden ruggat en endaste gång och då kommer en ruggning och ägguppehåll.

Skulle tro att 3 åringarna kommer att komma igång snart och då får du  säkert 4 ägg i veckan/höna.

Hur många ljustimmar har du om dagen till dina höns?  16 timmars dag och 8 timmars natt är det ultimata för äggläggning.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 22 feb-09 kl 12:15 »

Fast våra Lohman är 6 år och de lägger ett ägg varje dag när de kommer igång och håller igång så i ca 3 månader innan de vilar någon vecka... (Det är vit lohman)
Våra bruna är ca 4 år gamla och vi får 8 ägg av 10 hönor varje dag.
Har haft en 15 åring som la nästan ett ägg varje dag också.

Så jag tror absolut inte på att de skulle vara för gamla!

Hmmm... De nya hönsen hon hämtade kanske antingen som den som skrev över säger ruggar och då lägger de ju inte eller så måste de få lite mera tid på sig att vänja sig.
Det kan ju ta flera veckor för en höna att börja värpa igen efter att hon har förflyttats.
« Senast ändrad: 22 feb-09 kl 12:17 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Helle-Mari

• -
« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 12:22 »
Ja precis det kan ju ta ett tag för de att vänja sig. Och jag är säker på att de börjar värpa och kommer att värpa bra sen som Linkoso säger :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 22 feb-09 kl 16:08 »
Jag vet att höns ruggar ,, men hur ser man det å hönor som var dåligt befjädrade när dom kom ?
Don blir allt finare i fjäderdräkten för varje dag som går :)

Jag ska se om jag kan reglera ljuset åt dom o se om detta hjälper .
Men dom två jag har haft länge borde ju lägga ägg nu , dom rugade i höstas ??

jag har väl oturen att få höns som strejkar kanske *S*

Jag sulle jätte gjärna vilja lägga vantarna på någr avita hönor som du har med , jag tycker dom är jättefina .

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 22 feb-09 kl 16:28 »
Vill de inte lägga ägg så får du investera i nya hönor.
Fabrikshönor är för hårt drivna.
Varför inte en lantras?
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 22 feb-09 kl 18:11 »
Vi köpte våra vita Lohman för 5 kr st.

De var inte direkt vackra i början och började inte värpa förrän ca 2 månader efter att vi fått hem dem.
Men sen! Bästa äggläggare vi någonsin haft!

Detta var från ett hönseri och skulle slaktas ut.
Märker inte av att de skulle vara slutkörda... Vi fick dem ju som 1 och ett halvt år gamla från hönseriet och nu har vi haft dem i ca 5 år och de lägger ägg för fullt fortfarande. De verkar inte vara lika känsliga för äggledarinflammation som hybrider annars brukar råka ut för.

Våra bruna Lohman däremot verkar tackla av mycket fortare (Då inte genom att de slutar lägga ägg för det gör dem inte... Utan att de verkar dö så mycket lättare och få olika problem.)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 23 feb-09 kl 10:45 »
Vill de inte lägga ägg så får du investera i nya hönor.
Fabrikshönor är för hårt drivna.
Varför inte en lantras?

Ärligt talat så bryr jag mej inte vilken ras mina hönor är .
Jag har dom för äggen och sällskapets skull .
Visst om det finns nån i närheten som har lantras så köper jag gjärna en höna eller två där .
Men jag kläcker inte fram själv då jag har oturen att få tuppar då ju .

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 23 feb-09 kl 10:49 »
Du gör en god gärning eftersom de får leva ett tag till.
Hybriderna lägger ett ägg om dagen då de är unga.
Det är mot naturen att hönan lägger ett ägg om dagen.
de är framavlade till att spotta fram ägg.
Det är nog bara tur att de lever länge.
Började med såna då jag fick mina första.
Hur trevliga som helst men ingen blev två år ens.
Du får väl ge dig till tåls de kanske kommer.
« Senast ändrad: 23 feb-09 kl 11:01 av Lycka »
Hedemorahöns

johe71

« Svar #11 skrivet: 23 feb-09 kl 11:01 »
Märker inte av att de skulle vara slutkörda..

det beror på hur man definierar slutkörda :)

en modern värphybrid har i början av sin första värpcykel en effektivitet  på mer än 90% (dvs 100 hönor lägger mer än 90 ägg om dagen), i slutet av den första värpcykeln ligger effektiviteten på drygt 70%. Om de får rugga så stiger den något i början av andra värpcykeln, till ca 80%, i slutet av andra värpcykeln är effektiviteten ca 60%... - det är alltså knappast något som vi hobbyägare kallar för slutkörda...

men en effektivitet som är 10% lägre (andra värpcykeln) för ett hönseri med 40000 höns betyder 4000 ägg mindre om dagen (eller 1,5 ton mindre i veckan)... men det är ju fortfarande lika många hönor och de äter lika mycket foder som i den första värpcykeln.... alltså är det ett rent ekonomiskt beslut att slakta ur och sätta in nya hönor - om man tjänade på det ekonomiskt att behålla hönsen mer än en värpcykel skulle hönserierna göra det...

19anna76

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 feb-09 kl 11:08 »
har du fönster i hönshuset? eller har dom tom möjlighet att gå ut nu även under vintern. Tror det är bra för dom att få in så mycket "dagsjus" som möjligt för att dom skall få "vårkänslor"..
lycka till!
anna

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 23 feb-09 kl 21:14 »
Jag verkligen älskar mina hybrider  ;D dom är jättekeliga och sociala jue .
Jag har aldrig haft höns som trivs med att bli klappade förut .
Vackra är dom oxå .
Hoppas dom får ett lååångt liv hos mej .

Dom har två stora fönster , det ena kan dom sitta uppe vid på en bred bänk .

Jag har dom inte ute just nu då räven fortfarande stryker härute .
Jag väntar ännu på min rävmössa men jag har spårat grytet nu  ::)

Jag har räddat djur i många år nu , men hönsen är nog dom som känns tacksammast att rädda då dom faktiskt ger nåt tillbaka :)
Många djur får mej att somna med ett leende på kvällarna , i natt blir det hönsens chockade och förundrade miner när det låg golfbollar i redet *asg*

Taggis

• vänner
« Svar #14 skrivet: 23 feb-09 kl 22:11 »
i natt blir det hönsens chockade och förundrade miner när det låg golfbollar i redet *asg*

;D japp, & alla skyller ifrån sej & kacklar - de är INTE jag som la dom äggen !!  ;D
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

niagara

« Svar #15 skrivet: 26 feb-09 kl 20:29 »
Av egen erfarenhet vet jag att det tar LÅÅÅÅNG tid att få igång avdankade värphöns. De har varit så hårt drivna så de är antagligen helt slutkörda. Låt det ta sin tid,vill du ha ägg så köp ett par unga värphönor och förlita dig på deras äggproduktion. de värper väl på vanligt allfoder. ge extra snäckskal och kärlek =)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 02 mar-09 kl 17:55 »
Nu verkar det hända saker :) 3 ägg i går *lycka*
Men dock så har jag en äggätare , en av mina gammla höns tyvärr .

finkmormor

« Svar #17 skrivet: 02 mar-09 kl 18:34 »
Vet du viken höna det är ge henne enkel biljet till hönshimmelen för har dom börjat med detta ofog brukar det vara svårt att få dom att sluta

Helle-Mari

• -
« Svar #18 skrivet: 02 mar-09 kl 18:37 »
Nu verkar det hända saker :) 3 ägg i går *lycka*
Men dock så har jag en äggätare , en av mina gammla höns tyvärr .

Försvinningsreden är skitbra. Och inte behöver man ta ihjäl nån heller.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 03 mar-09 kl 11:08 »
Vet du viken höna det är ge henne enkel biljet till hönshimmelen för har dom börjat med detta ofog brukar det vara svårt att få dom att sluta
Ne ,, det e ju Agda ju :(
Här dödas ingen , jag får lösa problemet bara .. svårt men inte omöjligt det är jag säker på .
Jag får väl skaffa så många höns så äggen räcker åt oss båda *asg*

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser