Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge med lite dåligt hull  (läst 1356 gånger)

Nystugus

• Dalarna
Bagge med lite dåligt hull
« skrivet: 20 feb-09 kl 13:59 »
Hej!

Jag läste nyss en tråd om utfodring av baggar samt om en ungbagge som var lite tunn över ryggen.

Vi har två baggar. En har gått ute med 8 tackor och hittills fått hö, salt och mineraler. Den andra har stått inne i en box med 1 tacka och fått samma utfodring.
Alla tackor känns vara i fint hull samt baggen som gått ute. Men baggen som stått inne är lite tunn. Han fyller 2 år i vår, är av rasen Åsen och verkar i övrigt hur frisk och pigg som helst.

Jag började nyligen tilläggsfodra med kraftfoder inför lamningarna i mars/april och eftersom alla nu går tillsammans nu, så får ju baggarna kraftfoder också, på köpet så att säga.

Några teorier om varför just denna bagge är tunn över ryggen och korset? Mask?

Jag har tänkt avmaska 2-3 veckor efter lamningarna så att de ska vara fria inför betessläpp (förhoppningsvis). Jag har beten till tackor och lamm där inga får gått på 50 år.

Baggarna ska få gå med bockar på ett mindre bete (där fåren gick i höstas).

Det blev mycket nu, men kom gärna med teorier, råd och synpunkter.

/Kent
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

vallhunden

• Västergötland
SV: Bagge med lite dåligt hull
« Svar #1 skrivet: 20 feb-09 kl 17:47 »
Jag tror att han är mager eftersom får inte triv med att stå i box (fast det är ju nödvändigt ibland). Baggen har helt enkelt haft dålig matlust...

Jag ser det på mina baggar på hösten då de måste stå i box innan betäckningen (jag släpper baggen i dec så det blir ju några månader.) Jag får fodra på med kraftfoder (3hg/skalle) för att behålla ett hyfsat hull på dom, och ändå tycker jag att de tappar lite. De har givetvis bra hö också, men det räckler liksom inte när matlusten sviktar...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-09 kl 17:54 »
Glömde att påpeka att 8 andra damer utanför boxen som leker med en annan bagge, måste ju också vara lite deprimerande :-[

Han hämtar sig säkert nu när han går med flocken! Glöm inte att ställa de två baggarna trångt (1,5X1,5 m ung) i ett par dagar innan du släpper ihop dom. Detta för att undvika revirstrider med dödlig utgång :(
Det gör att de får samma lukt och tolererar varann bätte...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nystugus

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 21 feb-09 kl 12:13 »
Hej och tack för svar.

Baggen har ju stått i en box med en tacka (för att hon skulle bli betäckt med just honom och inte den andra baggen). De övriga har gått ute i en hage ca 50 mtr därifrån med ligghall i en annan byggnad. Men så klart matlusten kan vara orsak, hade inte tänkt så.
Nå hoppas han lägger på sig lite nu när alla får kraftfoder.
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser