Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan höns simma?  (läst 19184 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Kan höns simma?
« Svar #20 skrivet: 21 feb-09 kl 10:10 »
Som jag berättade förut så simmade en av våra höns i land från våran damm. Det handlade om ca 10 meter!

Att de drunkar genom att de inte kommer upp är ju lite av en annan sak... Det var ju halt och hon fick ju inget fäste... De flesta djur lär drunkna då hur bra de än simmar, eller hur?
Ett exempel: En människa som simmar jättebra ramlar ned i en brunn och kommer inte upp. Den orkar ju inte simma hur länge som helst och då drunknar den...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #21 skrivet: 21 feb-09 kl 11:54 »
Jag har grävt damm i somras och vid grävningen så var både höns och ankor väldigt behjälpliga att ta hand om maskarna. Men hönsen håller sig ifrån vattnet, vilket inte ankorna gör och det är ju själva tanken.
Bilder från min dammgrävning, om nån vill se. Inklusive hjälpvilliga fåglar  8)
http://cid-16938d9a11800a40.skydrive.live.com/play.aspx/.res/16938d9a11800a40!632/16938d9a11800a40!633?ct=photos
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 21 feb-09 kl 12:03 »
Jag har grävt damm i somras och vid grävningen så var både höns och ankor väldigt behjälpliga att ta hand om maskarna. Men hönsen håller sig ifrån vattnet, vilket inte ankorna gör och det är ju själva tanken.
Bilder från min dammgrävning, om nån vill se. Inklusive hjälpvilliga fåglar  8)
http://cid-16938d9a11800a40.skydrive.live.com/play.aspx/.res/16938d9a11800a40!632/16938d9a11800a40!633?ct=photos

Vilken fin damm!

Hur ofta behöver du tömma den? Vad jag har förstått behöver en damm av den storleken tömmas ungefär en gång per dag per anka...  ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #23 skrivet: 21 feb-09 kl 12:29 »
Tackar!

Dammen rymmer ca8m3 och jag har nu två mignonankor (liten anka, liten bajs)och tänker väl inte ha fler än möjligen tre vuxna.
Har ju rätt ordentlig rening i dammen med dubbla filter. I somras var det ingen fara alls med vattnet, vet inte hur det kommer att se ut på försommaren ännu, men det visar sig.
Har tänkt att jag ska göra ett rätt stort delvattenbyte på våren bara och sedan bara fylla upp resterande tid.
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Prosit

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 21 feb-09 kl 13:25 »
Det är så fint så man blir tårögd! Något sådant skulle jag vilja göra men jag vet inte om jag har energin. I så fall skulle man bo lika fint som ni - det gör sig inte riktigt i vår lilla villaträdgård.

Tömmer du filtret ibland?
Vore kul att höra i sommar om det funkar eller om det blir problem med lukt osv. Mygg kanske? Jag tror ni kommer få njuta av den länge framöver!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 21 feb-09 kl 13:50 »
Förresten: Varför stängde du av bäcken i november? Vore det inte tufft med ett fruset vattenfall? Eller finns det risk att något fryser sönder?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 21 feb-09 kl 15:36 »
Höns har ingen inbyggd lust att simma. När en myskanka har ruvat fram hönkycklingar, får hon inte dem ut i vattnet hur mycket hon än lockar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #27 skrivet: 21 feb-09 kl 16:09 »
Man tar en tupp som har ovanlig mycket hud mellan tårna och korsar med några hönor som har ovanligt mycket hud mellan tårna... Sen ska de helst ha extra tät befjädring också... Hmm...

Det finns höns med simhud mellan tårna. Det kallas för ankfot har jag för mig. Det är inte nån speciell ras utan vad jag förstår kan det dyka upp lite då och då i en stam.

Prosit

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 21 feb-09 kl 16:14 »
Det finns människor som föds med simhud mellan fingrarna också!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 21 feb-09 kl 17:09 »

Och svans!
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #30 skrivet: 21 feb-09 kl 17:42 »
Förresten: Varför stängde du av bäcken i november? Vore det inte tufft med ett fruset vattenfall? Eller finns det risk att något fryser sönder?

Jo det vore heltufft, men det fanns risk att något frös. Dessutom skulle jag ha upp pumpen och koppla bort den slang som pumpar upp vattnet till bäcken , så att den bara sprutar en kaskad rakt upp.

Längtar efter vår, så jag kan dra igång skvalet igen .  8)

Ang. då ankor ruvat fram kycklingar så har jag hört, dock inte sett själv, att kycklingarna kan drunkna...Vet ej vad som stämmer där... :-\

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #31 skrivet: 21 feb-09 kl 17:59 »
Jag och min bror har mellan två tår. Jag har inte så mycket, men han har halvvägs upp... :-[

Lucidor

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 21 feb-09 kl 19:37 »
Jag har grävt damm i somras [...]

Blir det inte fruktansvärt mycket mygg i en sån där damm?

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #33 skrivet: 21 feb-09 kl 20:24 »
näe, mygg vill ha stillastående vatten.

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 21 feb-09 kl 20:28 »
Har ni simmande höns blir det garanterat inga mygg ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #35 skrivet: 21 feb-09 kl 20:43 »
Tänker nog skaffa firrar i sommar, de äter också mygglarver.

Prosit

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 22 feb-09 kl 10:02 »
Äter inte ankorna upp fiskarna? Ankorna äter väl upp mygglarver ialla fall.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 22 feb-09 kl 10:09 »
Våra ankor åt i alla fall fisk så... Därför undrar jag samma sak.  ???

(Våra fiskar tog dock inte slut för våran damm var ca 40m i diamter)

Lucidor

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 22 feb-09 kl 10:50 »
Äter inte ankorna upp fiskarna?

Inte om fiskarna är större än  ankorna. :)

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
« Svar #39 skrivet: 22 feb-09 kl 10:52 »
Jösses vad jag har skrattat åt alla roliga höns och ägare ;D ;D ;D ;D!

Och ett gott skratt förlänger ju livet heter det ju, så tack för att jag fick några extra minuter! ;)

Men vi har en stor damm på tomten och inga hönor har dött där, inte heller där vi bodde på den andra gården. Däremot har ankungar drunknat för att de inte har kommit upp ur baljor/smådammar då deras stege har flyttats. Men inga höns än så länge... Så de aktar sig nog för att bli blöta.
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare
torbjorn, ärt, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser