Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora leverflundran  (läst 2242 gånger)

Sano

• Bohuslän
Stora leverflundran
« skrivet: 19 feb-09 kl 15:58 »
Slaktade baggen häromdagen och märkte då att han hade leverflundra. Han har gått med våra djur i drygt ett år. Är det troligt att tackorna också är smittade? Om man skickar in träckprov och avmaskar, när ska det göras? Nu under stallperioden när de går på samma ströbädd eller vid betessläpp? Finns smittan kvar i markerna från förra året, alltså de marker där det är torrt och inte borde finnas den där snäckan som är mellanvärd? Kan jag bli av med smittan eller finns den för gott i de blöta markerna nu?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Mushi

SV: Stora leverflundran
« Svar #1 skrivet: 19 feb-09 kl 16:34 »
Kan du avgöra om det är stora eller lilla leverflundran? Jag tror inte att man ser dem i träckprov, utan det är när man som du genom att tittar i levern vid slakt som de hittas.

Båda överlever och övervintrar på betet via en mellanvärd, lilla flundran i en myra och den stora i en snäcka. Lilla är inte så farlig och fåren kan leva med den utan större problem, förrutom att levern kan behöva kasseras. Men stora leverflundran är otäck och kan ställa till med hemska problem. Prata med veterinären om hur du ska tackla den, helst med en fårhälsoveterinär. Jag vill minnas att stora leverflundran bara kan avmaskas i ett visst stadium i fåren och att det stadiet infaller ca 5 månader efter betessäsongen. Ganska bra läge nu i så fall. Jag är inte veterinär och hittar inte mina anteckningar från parasitkursen där jag lärde mig detta, så dubbelkolla!

Pong

« Svar #2 skrivet: 19 feb-09 kl 16:37 »
Smittan finns kvar och visst kan de smitta andra får.

Dränera marken?

http://www.svdhv.org/Artiklar/080307leverflundrafar.asp

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 feb-09 kl 21:32 »
Kan du avgöra om det är stora eller lilla leverflundran? Jag tror inte att man ser dem i träckprov, utan det är när man som du genom att tittar i levern vid slakt som de hittas.

Båda överlever och övervintrar på betet via en mellanvärd, lilla flundran i en myra och den stora i en snäcka. Lilla är inte så farlig och fåren kan leva med den utan större problem, förrutom att levern kan behöva kasseras. Men stora leverflundran är otäck och kan ställa till med hemska problem. Prata med veterinären om hur du ska tackla den, helst med en fårhälsoveterinär. Jag vill minnas att stora leverflundran bara kan avmaskas i ett visst stadium i fåren och att det stadiet infaller ca 5 månader efter betessäsongen. Ganska bra läge nu i så fall. Jag är inte veterinär och hittar inte mina anteckningar från parasitkursen där jag lärde mig detta, så dubbelkolla!

Lilla flundran har väl komplexa mellanvärdar  såväl myra som snäcka.

Riskerna ökar när man inte har möjlighet att skifta bete.

www.gutefar.se/pdf-tid/S%2018%20Leverflundra.doc

« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 21:36 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Birgit

« Svar #4 skrivet: 20 feb-09 kl 07:39 »
Stora leverflundran finns i fuktiga marker, så har man diken o annat som det står vatten i och fåren dricker där, är det en sannolik smittväg. Vattensjukt m.o.

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 20 feb-09 kl 13:26 »
Tack för svaren! Jag har kontaktat Fårhälsovården (som skrivit artikeln ni länkade till).
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #6 skrivet: 20 feb-09 kl 15:25 »
Hittade ett väldigt informativt dokument om parasiter och allt man kan göra för att undvika dem! Från Jordbruksverket.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN05-04/JIN05-04.PDF

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser