Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullet huvud..  (läst 8728 gånger)

freeky

• Gäst
Svullet huvud..
« skrivet: 19 feb-09 kl 08:04 »
Dags igen att kalla på veterinär! Min snälla, goa  Donna var svullen på ena sidan av huvudet igår kväll, från hakan och upp under ögat, lite feber, 39,7 och lite svårt att äta. När jag tänkte till noterade jag att hon hade "gäddhäng" under hakan i helgen men tänkte inte mer på det, hon var helt normal. Men nu är det något som är fel helt uppenbart. Hon verkar inte ha ont, men är lite slö och drar sej lite mot utkanten av flocken.
Tänkte dela med mej av denna refarenhet, återkommer när vet. varit på besök!

Ha en bra dag alternativare!

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Svullet huvud..
« Svar #1 skrivet: 19 feb-09 kl 12:33 »
MonaW: "Jag har för mig att Stora Magmasken övervintrar inkapslad i tackan och då kan man inte komma åt den för avmaskning. Dessutom ger Stora Magmasken inte diarré. Det brukar istället bli en "påse under hakan", käftgropsödem."

Från tråden http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=56960.0
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 feb-09 kl 13:09 »
Vet. har varit på besök, kunde inte ge något konkret svar på vad det var, men vi fick penicilin och ska återkomma om hon imte blir bättre ???. Känns ju sådär...stackars Donnan.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 19 feb-09 kl 18:41 »
 ;) normaltemp på vuxet får är 38,5-39,5

Jag skulle Ivomec avmaska henne för Stora Magmasken.

Har du funderat på om hon kan ha Aktinos?
Det ser ut så här:

« Senast ändrad: 20 feb-09 kl 01:38 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 19 feb-09 kl 23:25 »
Tittade vet. i munnen oxå ? Tänkte att det kanske är något som fastnat i munnen på henne så att det blivit infektion & därför svullet ?

Vad är Aktinos ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

freeky

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 feb-09 kl 08:32 »
;) normaltemp på vuxet får är 38,5-39,5

Jag skulle Ivomec avmaska henne för Stora Magmasken.

Det ser ut så här:

Det liknar det där lite, men svullnaden sitter fördelad över hela huvudet. Hon fick penicilin och antiinflamatoriskt. Hon står nu ensam i en box i boxen och äter och ser bättre ut. Hon ska få en injektion med antiinflam. på söndag igen. Vet. tittade i munnen, men hade svårt att se något, känns som hon inte visste riktigt vad hon skulle ställa för diagnos.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 20 feb-09 kl 09:08 »
Senare kom jag på att det finns en sak till ! mer än St.Magmasken och Aktinos, som ger "svullet huvud"
(kan ju vara bra att känna till för fårägare)

nämligen Blåtunga

Symtom hos får bl.a
• Feber och nedsatt allmäntillstånd
• Svullnad i huvud- och halsregionen

Huvudbild på får med Blåtunga:
« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 14:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 20 feb-09 kl 10:50 »
Men vad är Aktinos ?
Har letat i min fårbok men jag kan inte hitta något om det där

freeky

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 feb-09 kl 10:53 »
Fåren har MV3-status så det ska vi väl hoppas inte är problemet.Vet. tyckte inte att det liknade Aktinos eller Stora magmasken men skrev ut ett recept idag för säkerhets skull.Så kan man släppa det. Har inte bestämt om vi ska avmaska dom, vi ligger lågt några dagar och ser om medicinen har någon effekt :).Känns bättre nu när jag pratat med vet. själv och inte bara fick andrahandsinfo. Dom pratar visserligen om Kadaverbilar och avliva och sånt, men det hör jag inte, gäller inte Donnan, det är nån annanstanns... ;Doch framför allt inte ännu >:(

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 feb-09 kl 11:06 »
Men vad är Aktinos ?
Har letat i min fårbok men jag kan inte hitta något om det där

Infektionssjuldom som innebär att det bildas var i muskel och bindväv, oftast i tungan. Det bildas bölder främst på i munhålan, på hakan eller läpparna men kan via blodet spridas till andra organ i kroppen, tex. juvret. Bölderna kan spricka och ge ifrån sej segt och gulgrönt var.

Så står det, om än kortfattat på Wikipedia. Googla och sök, det finns mer info ;)!

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 20 feb-09 kl 12:47 »
Tack för svaret, ja jag vet att jag kunde Googlat men jag var liite bekväm när jag frågade  :-[ .

freeky

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 feb-09 kl 12:54 »
 ;D Haha, ja människan är av naturen lat, så även jag! ;D

freeky

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 feb-09 kl 19:38 »
Nu är det panikläge igen! Jag måste få veta, när ni gett rea får penicilin, har dom då blivit vingliga och tappat balansen? Donnan for omkull efter att nmorsan gett henne sprutan, runt 17-tiden och hon har inte kunnat resa sej upp efter det.Hon försöker men kan inte. Hon äter, fast liggande då med god aptit och gör sina försök att komma upp, men inte. Vad kan ha hänt?
Ska ringa vet. imorron men man blir ju så orolig! Nån som har någon fundering?

Putte E

« Svar #13 skrivet: 22 feb-09 kl 20:25 »
Nu är det panikläge igen! Jag måste få veta, när ni gett rea får penicilin, har dom då blivit vingliga och tappat balansen? Donnan for omkull efter att nmorsan gett henne sprutan, runt 17-tiden och hon har inte kunnat resa sej upp efter det.Hon försöker men kan inte. Hon äter, fast liggande då med god aptit och gör sina försök att komma upp, men inte. Vad kan ha hänt?
Ska ringa vet. imorron men man blir ju så orolig! Nån som har någon fundering?

har hänt mig också att dom blivit vingliga efter fått en injektion har blivit bra efter nån timme

Taggis

• vänner
« Svar #14 skrivet: 22 feb-09 kl 22:39 »
Hur är det med henne ?

freeky

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 feb-09 kl 18:48 »
Hon mår väldigt mycke bättre, och nu har vi lärt oss hur man ger spruta utan att göra fåren allt för illa ;)Nu ska såret efter bölden läka så är hon som ny igen! ;D

Taggis

• vänner
« Svar #16 skrivet: 24 feb-09 kl 22:32 »
Sprack bölden av sej själv då ?

freeky

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 feb-09 kl 07:29 »
Ja det gjorde den. Ett riktigt äckel på kinden, hon ser lite vanställd ut, men det läker fint och hennes karaktäristiska glans i ansiktet börjar komma tillbaka. Hon har lite problem när hon idisslar fortfafande, det "läcker ut" på hakan och har lite förhårdnad kvar under hakan, men den blir mjukare för varje deag. Och penicilinkuren är inte slut än...

freeky

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 feb-09 kl 16:50 »
Jag tar tillbaka det jag skrev ovan, att det läker fint, för det gör det visst inte! Sårskorpan är som 2 st. 5-kr och det kommer vitt var under.Det ser ut att vara illa bakom,hon är svullen igen och nu vill morsan ta bort skårpan och komma åt "härligheten" och trycka ut var och göra rent i såret. Jag tycker INTE att sårskorpan ska bort, den sitter där och skyddar och det går att trycka ut varet ändå. Har jag fel? Jag känner rent instikntivt fel, fel, fel, låt den sitta kvar och exponera inte såret mer än nödvändigt. Vad säjer ni som har erfarenhet?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 27 feb-09 kl 16:55 »
alltså, jag kan inget om får, men rent allmänt är ju varets uppgift att få ut skit och bakterier ur kroppen. för att det ska kunna göra det, ska ju varet kunna flyta fritt och skorpan är ju i vägen för det ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser