Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död tacka - abort?  (läst 1566 gånger)

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
Död tacka - abort?
« skrivet: 18 feb-09 kl 18:16 »
Idag när jag kom ut i fårhuset hittade jag en tacka död med ett lamm i en säck bakom ändan.
Beräknad lamning var 17/3.
Vad har hänt?
Igår såg jag inga tecken på att något var fel i gruppen.

Jag är orolig! Jag har 19 tackor till med lamm i magen!!

Till saken hör att för 2 veckor sedan när jag kom in i fårhuset så var alla tackor utanför grindarna och de hade fått i sig mycket kraftfoder. De blev väldigt uppsvällda och fick nästan diareér (skriver nästan för helt löst var det inte). De blev inte slöa eller så men jag funderade mycket på hur det skulle påverka deras foster!!. Det tog  en ½ vecka sedan verkade de återställda. Därefter har allt verkat bra.

Nu vågar jag knappt lämna dem och jag fasar för att gå ut i fårhuset imorgon!!

Är det någon som vet vad som kan ha hänt?
Älskar djur... människor också!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Död tacka - abort?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-09 kl 18:26 »
Åh Stackas dig och tackan och lammet. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men skickar en tröstkram.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 18 feb-09 kl 18:58 »
Hemskt tråkigt detta. Detta är liksom baksidan med att ha djur - att de kan bli sjuka och dö för en. Man kan avundas "riktiga" bönder som tar olyckor som detta med större fattning. De blir naturligtvis ledsna och tycker det är tråkigt men de har ändå utvecklat mer skinn på näsan. De har fler djur, större erfarenhet och vet att det alltid finns en viss dödlighet utan goda förklaringar ibland. Som hobbybonde fäster man sig vid sina få djur på ett mer personligt sätt och då gör det mer ont när de råkar ut för olyckor.
Andra får svara på om du kan ha råkat ut för något som du kan åtgärda eller kontrollera. Men som jag ser det är det nog först om det inträffar med flera tackor som du måste börja söka efter vad som kan ha gått fel. En födsel är trots allt en komplicerad process där mycket kan gå fel. Det där med kraftfodret tror jag inte räcker riktigt som möjligt förklaring. Jag tror tackan var svag av någon anledning och att något gick fel med födseln. Gå ut till fåren och kolla dem morgon och kväll just för sådana här incidenter. Lammningar kan komma så oplanerat.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-09 kl 19:59 »
När jag funderar lite över detta så den förklaring jag kan komma på är att något har brustit samtidigt som tackan har kastar (aborterat ett foster). Livmoder, blodåder, hjärta. Jag tycker inte att du ska vara orolig inför kommade födslar. Det du (tackan) råkat ut för är ovanligt och du kommer antagligen aldig se det igen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Angelica

« Svar #4 skrivet: 19 feb-09 kl 05:30 »
Jag hoppas att det ni säger stämmer... men jag kan inte låta bli att vara orolig och ledsen. Jag ska snart gå ut till dem för att kontrollera och fodra... och just nu så fasar jag lite, trots att jag förstår att det nog var en enstaka händelse.

Min make har sagt att han skall titta till dem några gånger under dagen då jag är på jobbet, trots sin influensa. Han är snäll.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 19 feb-09 kl 12:43 »
Bäste Angelica,
låt chocken gå över och ta det lugnt några dagar. Varje gång djur har dött eller förolyckats för mig har jag lovat mig själv att sluta med djur. Å andra sidan är det ju hemskt men sant att alla skall dö. En del senare, en del förr. Inte mycket till tröst, men...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Angelica

« Svar #6 skrivet: 20 feb-09 kl 20:12 »
Jodå, visst är det en tröst... lite sansade ord behöver alla till mans!

agge

« Svar #7 skrivet: 21 feb-09 kl 00:06 »
Ibland går det inte bra trots vetrinär hjälp.
Felläge på lamm o det gick inte att rätta till för hon var inte tillräckligt öppen  så Vet. fick avliva tackan .

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 3 användare (1 dolda)
Conorcccc, Eva _

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser